printlogo


کد خبر: 194793تاریخ: 1397/4/12 00:00
چهارگوشه

76 کشته‌ در خشونت‌های ژوئن عراق
سازمان ملل اعلام کرد در ماه ژوئن سال جاری در جریان حملات تروریستی و خشونت‌ها ۷۶ غیرنظامی عراقی کشته و ۱۲۹ تن دیگر مجروح شده‌اند. گروه تروریستی داعش سال ۲۰۱۴ وارد عراق شد و دست به اقدامات خشونت‌باری علیه غیرنظامیان این کشور زد. به دنبال آن و به منظور ریشه‌کن کردن این گروه تروریستی درگیری‌های مسلحانه‌ای میان دولت و تروریست‌ها روی داد که به شکست داعش انجامید. با وجود شکست این گروه تروریستی در عراق، برخی گروهک‌ها و عناصر باقیمانده آن همچنان غیرنظامیان را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

ارتش اندونزی به کشتار غیرقانونی متهم شد
عفو بین‌الملل اعلام کرد پلیس و ارتش اندونزی از سال 2008 دست‌کم 95 نفر را در منطقه پاپوآ به شکل غیرقانونی کشته‌اند. عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد: بیش از نیمی از قربانیان، فعال سیاسی یا مردمی بودند که در اعتراضات صلح‌آمیز که اکثرا مرتبط با جنبش استقلال پاپوآ نبوده است، کشته شده‌اند. جنبش استقلال و شورشیان مسلح در این منطقه در دوران استعمارگری هلندی‌ها تاسیس شد و در سال 1963 با انتقال کنترل به حکومت اندونزی ادامه یافت. حکومت اندونزی همواره حامیان استقلال در پاپوآ را سرکوب کرده است.

هماهنگی‌های امنیتی خلیفه حفتر با صهیونیست‌ها
روزنامه قطری العربی الجدید نوشت ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی اوایل ماه گذشته در اردن گفت‌وگوی مفصلی با یک افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با هدف تقویت هماهنگی امنیتی با این رژیم، انجام داده است. طبق این گزارش، حفتر از نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی درخواست کرده در جنوب لیبی حضور بیشتری داشته و راه را بر فرانسه و ایتالیا جهت سیطره بر این منطقه ببندند. این منبع همچنین گفت قاهره نیز از همکاری حفتر و رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از انتقال سلاح به شبه‌جزیره سینا حمایت می‌کند.

هشدار اروپایی به واشنگتن
اتحادیه اروپایی هشدار داده در صورتی‌ که واشنگتن به اقدامات خود در زمینه اعمال تعرفه به خودروهای اروپایی ادامه دهد این اتحادیه تعرفه متقابلی به ارزش 300 میلیارد دلار به کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. طی هفته‌های اخیر و در پی اقدام ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم و تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد اتحادیه اروپایی، جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپایی بالا گرفته است.  اتحادیه اروپا نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه گمرکی بر لیستی از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال کرد. در ادامه این تنش تجاری، ترامپ هشدار داد تعرفه ۲۰ درصدی را به انواع خودروهای وارداتی از اروپا اعمال خواهد کرد.

خروج تعدادی دیپلمات آمریکایی از چین
پکن ادعاها مبنی بر «حمله صوتی به دیپلمات‌های آمریکایی» شاغل در کنسولگری آمریکا در چین را رد می‌کند ولی رسانه‌های منطقه اعلام کردند آمریکا 8 دیپلمات دیگر خود را از کنسولگری‌اش در شهر گوانگژو به این بهانه خارج کرده است. وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است کارکنان سفارت واشنگتن در شهر جنوبی گوانگژو با امواج سوپرسونیک دچار مشکلاتی در ناحیه مغز شده‌اند. سال گذشته دیپلمات‌های آمریکایی و کانادایی مقیم هاوانا، پایتخت کوبا ادعا کردند از حملات صوتی مرموز، آسیب دیده و با مشکلات شنوایی روبه‌رو شده‌اند.

پیروزی نامزد چپگرا در انتخابات مکزیک
سومین تلاش انتخاباتی «آندرس مانوئل لوپز ابرادور» ۶۴ ساله به ثمر نشست و این سیاستمدار چپگرا موفق شد اکثریت آرای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک را از آن خود کند. رقبای لوپز و رئیس‌جمهور کنونی مکزیک «انریکه پنا نیتو» از حزب «پی‌آرآی» که بر پایه قانون اساسی این کشور مجاز به حضور دوباره در انتخابات نبود، پیروزی لوپز ابرادور را به او تبریک گفتند. لوپز نخستین سیاستمدار چپگرا خواهد بود که پس از سال‌ها حکومت حزب «پی‌‌‌آرآی» در مکزیک، بر مسند ریاست‌جمهوری دومین کشور بزرگ آمریکای لاتین خواهد نشست. او پیروزی خود در انتخابات را «روزی بزرگ برای مکزیک» توصیف کرده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec