printlogo


کد خبر: 194798تاریخ: 1397/4/12 00:00
اخبار

 دل به افزایش سود بانکی نبندید
رئیس کل بانک مرکزی تصمیمات جدید این بانک را برای تامین ارز 4 گروه کالایی اساسی و ضروری تشریح کرد. به گزارش تسنیم، ولی‌الله سیف پس از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران، این جلسه را خوب ارزیابی کرد و افزود: در این جلسه به پرسش‌ها و ابهامات اعضای کمیسیون درباره
سیاست‌های جدید ارزی پاسخ داده شد و آخرین تصمیمات را برای ساماندهی ارزی کشور برای آنها تشریح کردم. سیف درباره خرید و فروش حواله سکه در بورس هم گفت: اقدام ما این بود که پیش‌فروش‌های سکه به گواهی سکه تبدیل شود تا بتوان آن را در بورس معامله کرد، در این زمینه توافق‌های لازم با بورس انجام شد و به نظر می‌رسد امروز یا فردا این کار آغاز شود. سیف تصریح کرد: تصمیم و برنامه‌ای درباره افزایش نرخ سود بانکی نداریم و نظام بانکی بر اساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار عمل می‌کند. وی افزود:‌ برخی از بانک‌ها نرخ‌های دیگری را به کار گرفتند که بانک مرکزی برخوردهای مناسب را با آنها برای ایجاد تعادل انجام می‌دهد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:
فرانسه حمایت نکند توتال می‌رود
تفسیر بیانیه اخیر اوپک به عربستان اعلام شد و سفیر ایران در اوپک عنوان کرده اگر خلاف این تفسیر نظری وجود دارد اوپک باید نشست اضطراری برگزار کند. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارات عربستان برای افزایش تولید نفت بیش از سقف تعهدات فریز نفتی، گفت: برخی شرکت‌ها بیش از ظرفیت تعیین‌شده میزان تولیدات نفت خود را کاهش دادند بنابراین در حال حاضر می‌توانند همان میزان افزایش تولید را داشته باشند. کاردر با بیان اینکه تولید نفت مازاد بر سقف تعیین‌شده به مجوز اوپک نیاز دارد، افزود: تفسیر بیانیه اخیر اوپک به عربستان اعلام شد و سفیر ایران در اوپک عنوان کرده اگر خلاف این تفسیر نظری وجود دارد، اوپک باید نشست اضطراری برگزار کند. وی ادامه داد: عربستان اظهار می‌کند توانایی افزایش تولید نفت را دارد اما در واقعیت بیش از 500 هزار بشکه نمی‌تواند افزایش تولید داشته باشد. کاردر با اشاره به مهلت 30 روزه توتال برای استثنا گرفتن از ایران، یادآور شد: وزرای فرانسه به اوفَک و وزیر خزانه‌داری آمریکا نامه نوشته‌اند که برای توتال استثنا دریافت کنند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند؛ پس از این باید دید آیا فرانسه از شرکت توتال حمایت می‌کند یا خیر. به‌گفته وی، در زمان امضای قرارداد همه ریسک‌ها در نظر گرفته شده و اگر دولت فرانسه صریحا اعلام کند از توتال حمایت نمی‌کند، این شرکت می‌تواند ایران را ترک کند.


مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی:
واردکنندگان عدس و لوبیا دنبال سودجویی هستند
امکان تولید حبوبات مصرفی در داخل کشور وجود دارد و به دنبال تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز هستیم. فرامک عزیزکریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه وضعیت تولید حبوبات از جمله عدس در کشور چگونه است و چه میزان نیاز به واردات داریم، گفت: در برخی حبوبات از جمله نخود نیازی به واردات نداریم و سالانه بیش از 280 هزار تن نخود در کشور تولید و مصرف می‌شود. وی به این نکته اشاره کرد که بیشترین حجم تراکم کشت حبوبات در مناطق شمال‌غرب و غرب کشور از جمله استان‌های اردیبل،‌ کردستان، لرستان و کرمانشاه انجام می‌شود که عمدتا هم نخود و عدس به صورت دیم در این مناطق کشت می‌شود. وی با اظهار تاسف از برخی واردکنندگان که با وجود تولید محصولی مانند نخود در داخل، تمایل به واردات موازی‌ دارند، افزود: به‌عنوان نمونه در کشوری مانند روسیه نوعی نخود تولید می‌شود که قیمت آن پایین‌تر است و برخی واردکنندگان برای سودشان آن را وارد می‌کنند که درباره عدس هم وضعیت به همین شکل است و با وجود آنکه نیازی به واردات نداریم، برخی عدس کانادایی وارد می‌کنند. وی تصریح کرد: تا چند سال گذشته صادرکننده حبوبات بوده‌ایم اما اکنون واقعیت این است که قیمت تمام‌شده ما بالا است تا حدی که برای صادرات مقرون به صرفه نیست اما اگر عملکرد ما در هکتار از 600 کیلوگرم به یک تن برسد، قیمت تمام‌شده ما کاهش خواهد یافت. وی گفت: هم‌اکنون در هر هکتار 500 کیلوگرم نخود و عدس برداشت می‌کنیم.
 


Page Generated in 0/0056 sec