printlogo


کد خبر: 194799تاریخ: 1397/4/12 00:00
جان بولتون: آمریکا مشکلی با ماندن اسد ندارد؛ ایرانی‌ها باید از سوریه خارج شوند
پشت اسد خالی بماند؟!

گروه سیاسی: دولت ترامپ به دنبال آن است تا آنچه را که نتوانست در قالب برجام جدید و بدون هیچ هزینه‌ای به ایران تحمیل کند، با رایزنی‌‌های دیپلماتیک به دست بیاورد. دونالد ترامپ پیش از خروج رسمی آمریکا از برجام، خواهان اصلاح برجام به نحوی شده بود که ضمن محدودیت‌های هسته‌ای مادام‌العمر ایران، سیاست‌های منطقه‌ای بویژه برنامه دفاع موشکی ایران نیز بسیار محدود شود. عدم پذیرش این شروط نیز باعث شد ترامپ در 18 اردیبهشت‌ماه رسما کشورش را از این توافق خارج کند. به گزارش «وطن‌امروز»، حالا پس از عدم پذیرش این پیش‌شرط‌ها از سوی ایران، آمریکا به دنبال دستیابی به این اهداف از طریق مذاکرات دیپلماتیک با رهبران سایر کشورهاست. خروج ایران از سوریه یکی از محورهایی است که دولت ترامپ برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران در دستور کار خود قرار داده. بر همین اساس نیز آمریکا تلاش می‌کند با رایزنی با روسیه، زمینه خروج ایران از سوریه را فراهم کند. خبر این رایزنی را جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا داده است. مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان همیاری روس‌ها در بیرون راندن آنچه «نظامیان ایران در سوریه» خواند، شد. به‌گزارش تسنیم، جان بولتون که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، عنوان داشت باقی‌ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت برای آمریکا مساله‌ای راهبردی نیست و رئیس‌جمهور ترامپ امیدوار است برای خارج کردن «نیروهای ایرانی» از سوریه بتواند کمک روس‌ها را جلب کند. مشاور امنیت ملی ترامپ همچنین به این نکته اشاره کرد که تلاش‌های بشار اسد- رئیس‌جمهوری سوریه- برای در هم شکستن «معارضان» جزو نگرانی‌های اصلی دولت ترامپ در منطقه نیست. بولتون در شرایطی این موضع را اعلام کرده است که نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای متحد خود توانسته‌اند در جنوب سوریه و استان درعای این کشور پیشرفت‌های مهمی به دست آورند و با تا نزدیکی‌های مرز اردن و جولان اشغالی، تروریست‌ها را دچار شکست و وادار به تسلیم کنند. وی در ادامه با اشاره به دیدار برنامه‌ریزی شده ترامپ و پوتین در هلسینکی گفت حضور ایران در سوریه از جمله مسائلی است که «2 رئیس‌جمهوری می‌خواهند آن را به صورت تفصیلی مورد بحث و بررسی قرار دهند».
به گفته بولتون، «احتمال‌هایی درباره انجام مذاکراتی گسترده‌تر بر سر کمک به بیرون کردن نیروهای ایرانی از سوریه و بازگشت آنها به ایران وجود دارد که می‌تواند گام مهمی رو به جلو باشد».
اما به نظر می‌رسد در سوی دیگر این میز مذاکره و در طرف روس‌ها، اشتیاقی برای آنچه آمریکا به دنبال آن است، دیده نمی‌شود. این را می‌توان از اظهارات مقامات روس دریافت، چرا که آنان برخلاف مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا، معتقدند حضور ایران در سوریه محدود است و این حضور نظامی نیست و مستشاری است. تازه‌‌‌‌‌ترین اظهارنظر درباره حضور ایران در سوریه را میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه داشته است. به گزارش اسپوتنیک، او به اتهاماتی که دائما از سوی اسرائیل علیه ایران برای تبدیل شدن سوریه به یک منطقه متخاصم علیه اسرائیل با هزاران نیروی نظامی و با سلاح‌‌های تهاجمی و نظامی پیشرفته مطرح می‌شود، اشاره کرد. بوگدانف گفت: آن‌طور که ما وضعیت را می‌فهمیم، نیروهای نظامی ایرانی در سوریه حضور ندارند، بلکه آنها مستشاران ایرانی هستند و معتقدم تعدادشان هم محدود است.  بوگدانف افزود: مساله مهم این است که سربازان و مشاوران ایرانی در سوریه به ملت سوریه کمک می‌کنند. در واقع این افراد به درخواست نظام و دولت سوریه برای مشارکت در مقابله با تروریسم در این کشور حضور دارند. به عقیده من، مصلحت اسرائیل نیز در این است که تروریست‌ها و رادیکال‌ها بر سوریه تسلط پیدا نکنند.
ترامپ: شرکت‌‌های اروپایی تحریم می‌شوند
دولت ترامپ علاوه بر تلاش برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران، سعی می‌کند با تهدید شرکت‌های اروپایی، مانع ادامه برجام شود. تهدید شرکت‌های اروپایی به تحریم‌‌های سنگین در صورت همکاری با ایران پس از بازگشت تحریم‌ها، در یک ماه و نیم گذشته بارها از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است. آمریکا علاوه بر این به دنبال کاهش فروش نفت ایران است و بر همین اساس از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواسته تا پس از بازگشت تحریم‌ها و احتمالا کاهش میزان فروش نفت ایران، این کسری را جبران کنند. روز یکشنبه در حالی که اروپا در حال تدوین بسته پیشنهادی خود به ایران برای حفظ برجام است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است شرکت‌های اروپایی که با ایران تعامل داشته باشند، مشمول مجازات‌های دولت آمریکا خواهند شد. به گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با شبکه نومحافظه‌کار «فاکس‌نیوز» همچنین اوپک را به دستکاری در قیمت نفت متهم کرده و خواستار توقف این روند شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا کسی در حال تغییر عمدی قیمت نفت است، مدعی شد: «صد درصد! اوپک دارد این کار را می‌کند، ما از بسیاری از آن کشورها (کشورهای صادرکننده نفت) حفاظت می‌کنیم، پس بهتر است دست از این کار بکشند». وی افزود: «به عقیده من آنها باید ۲ میلیون بشکه دیگر اضافه کنند، چراکه خب! بعد منفی [به هم خوردن] توافق با ایران، این است که شما مقدار زیادی نفت از دست می‌دهید». ترامپ ادامه داد: «و آنها (متحدان آمریکا) باید این را جبران کنند. دشمن بزرگ آنها کیست؟ ایران. ایران دشمن بزرگ آنهاست و آنها باید این کار را انجام دهند. من رابطه بسیار خوبی با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و دیگران دارم و آنها باید نفت بیشتری عرضه کنند». ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی محدود شدن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شد و گفت: «ایران دیگر به مدیترانه فکر نمی‌کند، چون مدام در آنجا [ایران] آشوب است و مشغول خودشان هستند».
او در پاسخ به این سوال که «اگر شرکت‌های اروپایی با ایران تجارت کنند، آنها را تحریم می‌کنید؟»، گفت: «بله! قطعا! این کاری است که ما می‌کنیم. حتما».


Page Generated in 0/0056 sec