printlogo


کد خبر: 194808تاریخ: 1397/4/12 00:00
عربستان توانایی افزایش 2میلیون بشکه‌ای نفت را ندارد
جهانگیری: ادعای آمریکا در توقف صادرات نفت ایران واهی است

گروه اقتصادی: آمریکا در اقدامی بی‌سابقه در به در دنبال افزایش تولید نفت توسط همپیمانان خود است تا تحریم نفتی ایران عملیاتی شود. به گزارش «وطن‌امروز»، توئیت چند روز پیش ترامپ و تکذیبیه چند ساعت بعد عربستان درباره افزایش 2 میلیون بشکه‌ای تولید سعودی‌ها نشان داد آمریکا بشدت دنبال تحریم نفتی ایران و به صفر رساندن فروش نفت است. نشریه پلاتس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت نفت هند گفت: مسؤولان هندی با مقامات عراقی و عربستانی به منظور جایگزین کردن نفت ایران مذاکره کرده‌اند. اخیرا وزارت نفت هند رسما به برخی پالایشگاه‌های خود دستور داده است تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند و به دنبال جایگزین باشند. یک مقام آگاه از وزارت نفت هند اخیرا اعلام کرده است این کشور مذاکرات خود را با عربستانی‌ها و عراقی‌ها به منظور خرید نفت از این دو کشور آغاز کرده و به احتمال زیاد هند قرار است نفت آنها را جایگزین نفت ایران کند اما تاکنون هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده است. همچنین بلومبرگ به نقل از وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، تحریم‌ها ممکن است این امکان را برای خریداران نفت ایران فراهم کند که خرید نفت خود را از این کشور به صورت تدریجی کاهش دهند. ایندیا تایمز گزارش داده  آمریکا و هند تاکنون هیچ گونه مذاکره‌ای درباره معافیت احتمالی از تحریم‌های ایران انجام نداده‌اند اما مقامات هندی معتقدند به‌رغم اظهارات شدیداللحن اخیر مقامات آمریکایی درباره لزوم توقف واردات نفت از ایران، هنوز در مذاکره باز است. به گفته یک مقام هندی، دولت آمریکا احتمالا تلاش دارد قبل از آغاز هرگونه مذاکره‌ای بر سر اعطای معافیت، سطح انتظار کشورهای وارد‌کننده نفت را پایین بیاورد. در چنین شرایطی وزیر نفت نامه‌ای برای اوپک ارسال کرده و خواستار پایبندی عربستان به توافق اوپک شده است. آمریکا فراتر از عربستان به دنبال جایگزینی نفت ایران برای متحدانش است و به نظر می‌رسد امروز بیش از پیش دیپلماسی انرژی ایران باید فعال باشد تا تحریم نفتی کمترین تاثیر منفی را بر اقتصاد نفتی کشور بگذارد.
 عربستان بلوف می‌زند
2 روز پیش رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی اعلام کرد به پادشاه عربستان گفته است باید کمبود ناشی از تحریم نفت ایران را برطرف کند و ملک سلمان نیز گفته آماده است 2 میلیون بشکه به ظرفیت تولید خود بیفزاید. انتشار این توئیت باعث دستپاچگی سعودی‌ها شد، چرا که عدم استقلال این کشور در تصمیم‌گیری‌های مربوط به بازار نفت و سیاسی‌کاری سعودی‌ها در اوپک را به تصویر می‌کشید؛ به همین دلیل، در واکنش به توئیت ترامپ، خبرگزاری دولتی عربستان در بیانیه‌ای تلاش کرد این توافق را به گونه‌ای رفع و رجوع کند. در این بیانیه اعلام شد «ملک سلمان» پادشاه این کشور با ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کرده اما در این گفت‌وگو اشاره‌ای به تولید اضافه ۲ میلیون بشکه نفت این کشور چنانچه ترامپ مدعی آن است، نشده است. در همین حال کاظم پوراردبیلی، نماینده ایران در اوپک طی مصاحبه‌ای این درخواست آمریکا از عربستان را به منزله درخواست برای خروج سعودی‌ها از اوپک معرفی کرد.
 چرا عربستان نمی‌تواند؟
طبق گفته متخصصان بازار نفت، سعودی‌ها برای افزایش تولید نفت خود به میزان حتی یک‌میلیون بشکه دچار یک مشکل اساسی هستند؛ در ماه‌های گرم سال مصرف نفت در عربستان به دلیل  افزایش استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده، روند صعودی به خود گرفته  و مصرف نفت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. این بدان معناست که اگر به آخرین رقم رسمی تولید ریاض (2/10 میلیون بشکه- در ماه مه) ۵۰۰ هزار بشکه دیگر افزوده شود تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد. این در شرایطی است که مصرف انرژی در عربستان طی چند سال اخیر به طور میانگین 5/7 درصد در سال افزایش یافته است. بر اساس گزارش اندیشکده بروکینگز، این شرایط باعث شده زنگ خطر برای عربستان به صدا درآید و این کشور به اصلاح نظام قیمت‌گذاری انرژی در کشورش بپردازد. محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه آمریکا با تشویق مشتریان ایران به کاهش خرید از ما موجب هدایت این تقاضا به عربستان می‌شود، گفت: در صورتی که مشتریان ایران خرید خود را از ما کاهش دهند، تقاضای آنها متوجه سایر تولیدکنندگان بویژه عربستان می‌شود. وی با اشاره به اینکه عربستان مدعی است ظرفیت افزایش تولید یک تا 5/1 میلیون بشکه‌ای در روز را دارد، ادامه داد: ظرفیت تولید کویت و امارات در حالت حداکثری که بتوانند در صورت نبود نفت ایران به بازار عرضه داشته باشند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه آن هم با زحمت است. این در حالی است که دوره تولید این کشور بالغ بر ۵۰ سال است، بنابراین مخازن با افت حداقل ۵ درصدی روبه‌رو هستند.
 عربستان: منظورمان ۲ میلیون بشکه نفت شناور بود!
نماینده اسبق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه آمریکا با ماجراجویی‌هایی که انجام می‌دهد، موجب افزایش قیمت نفت می‌شود، بیان داشت: اگر آمریکا واقعا در پی قیمت‌های پایین برای نفت است باید در پی افزایش منابع عرضه نفت باشد نه محدود کردن این منابع. از سوی دیگر طبق خبر فاکس نیوز، عربستان اعلام کرده است منظورش از عرضه ۲ میلیون بشکه‌ای نفت، ذخایر شناوری بوده است که در صورت نیاز بازار می‌تواند این حجم را عرضه کند که این به نوعی نشان از عقب‌نشینی سعودی‌ها دارد.
ترامپ به اوپک هشدار داد
رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از اوپک، به این گروه صادرکننده نفت هشدار داد دست از مداخله در بازارهای نفت بردارد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز همچنین شرکت‌های اروپایی را که در ایران فعالیت می‌کنند، تهدید کرد تحریم خواهند شد. وی اوپک را که عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده آن است، مسؤول بالا رفتن قیمت‌های نفت خواند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی بازارهای نفت را دستکاری می‌کند، افزود: این کار اوپک است و آنها بهتر است این کار را متوقف کنند زیرا ما از بسیاری از این کشورها حمایت می‌کنیم. قیمت نفت روز جمعه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن صادرات نفت ایران از بازگشت تحریم‌های آمریکا و کمبود عرضه در برابر رشد چشمگیر تقاضا، صعود چشمگیری پیدا کرده بود.

ادعای آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا است، گفت: ادعای آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر دیروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
معاون اول رئیس‌جمهور خواستار تشکیل کارگروهی تحت عنوان کمیته تهاتر با عضویت وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: لازم است کارگروهی با محوریت وزارت نفت تشکیل شود و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی برنامه‌ریزی و ساز و کار آن تعیین و نتیجه تصمیمات گزارش شود. رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در تحریم‌های پیش رو روش‌های مختلفی را به کار خواهد گرفت تا صادرات نفت کشور کاهش پیدا نکند،‌ تصریح کرد: استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکاست و با برنامه‌ریزی و مدیریت توانمند وزارت نفت، امیدوارم شاهد این موفقیت بزرگ باشیم و ثابت کنیم ادعای آمریکا مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است.
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم، واردات کالا نباید متوقف شود و روند صادرات نیز باید با رونق همراه باشد، گفت: باید تلاش کنیم تحت هر شرایط کالاهای اساسی مورد نیاز به کشور وارد شود و ذخایر کالاهای اساسی وضعیتی اطمینان‌بخش داشته باشد.
 


Page Generated in 0/0066 sec