printlogo


کد خبر: 194810تاریخ: 1397/4/12 00:00
مطالبه مجلسی‌ها از دولت همزمان با سفر روحانی به سوییس و اتریش
نمایندگان: بسته اروپا اسباب سرگرمی ایران نشود

ماجرای بسته پیشنهادی اروپا به ایران درباره برجام  به محل سوالات و واکنش‌های مختلفی در فضای سیاسی کشور تبدیل شده است. به گزارش «وطن امروز»، این موضوع روز گذشته نیز مورد اشاره حسن روحانی پیش از ترک تهران به مقصد 2 کشور اروپایی سوییس و اتریش قرار گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه چند روز پیش در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» این سفر را از پیش تعیین‌شده عنوان و تاکید کرد سفر روحانی به اروپا الزاما ارتباطی با بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام ندارد. روحانی نیز در جمع خبرنگاران این سفر را در پاسخ به سفرهای مقامات این دو کشور در سال های قبل عنوان کرد و در عین حال تاکید کرد در جریان این سفر درباره برجام و بسته پیشنهادی نیز گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد. برخی نمایندگان مجلس معتقدند بسته پیشنهادی اروپا در صورتی اعتبار دارد که تنها ناشی از تعارفات با آمریکایی‌ها نباشد. به اعتقاد برخی ناظران محتوای این بسته پیشنهادی نباید به گونه‌ای باشد که در راستای تامین منافع شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بوده و منافع ایران را در درجه سوم قرار دهد. دولت اما معتقد است مذاکره با اروپا در شرایط فعلی جایگاه خود را دارد، چرا که آنها بر حفظ برجام بدون آمریکا تاکید کرده‌اند. موضوعی که روز گذشته مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار گرفت. حسن روحانی روز گذشته در پاویون فرودگاه مهر‌آباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سفرها به دعوت روسای‌جمهور 2 کشور و در پاسخ به سفر‌های آنها به تهران در سال‌های قبل انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کل اروپا و اتحادیه اروپایی بویژه کشورهایی که با آنها روابط دوستانه‌ای داشته‌ایم، اهمیت قائل است. وی گفت: امروز که آمریکایی‌ها بر خلاف مقررات بین‌المللی از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خود را دارد، به دلیل اینکه هر 5 کشور و کل اتحادیه اروپایی تلاش می‌کنند برجام بدون آمریکا باقی بماند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سفر
پیش رو، فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و نیز توافقات با اتحادیه اروپایی مذاکره کنیم. همچنین با توجه به اینکه از روز یکشنبه، ریاست اتحادیه اروپایی بر عهده اتریش قرار گرفته به عنوان رئیس اتحادیه اروپایی در این مقطع با آنها صحبت خواهیم کرد. همچنین قرار است راجع به بسته‌ای که اتحادیه اروپایی ارائه می‌کند، صحبت کنیم.
بسته اروپا به تعارفات ختم نشود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام در صورتی معتبر است که تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی باشد. در همین رابطه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای حفظ برجام، گفت: اگر بسته پیشنهادی اروپایی‌ها بخش جدی از دغدغه‌های ما را برطرف کند از آن استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر این بسته تنها کلیات ناشی از تعارفات اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها و ملاحظات شرکت‌های‌شان را دربر بگیرد، مورد تایید ما نخواهد بود. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو تأکید کرد: امیدواریم این بسته پیشنهادی بیشتر به سمت حل مشکلات ایران باشد و اگر در جهت حل مشکلات شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تدوین شود و منافع ایران را در درجه سوم خود قرار دهد، تأثیری بر حفظ برجام نخواهد داشت.
اروپایی ها برای بلاتکلیف کردن ایـران وارد مذاکره شدند
اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن نیز درباره بسته پیشنهادی اروپایی‌ها گفت: هنوز اتحادیه اروپایی بسته مربوط به تامین خواسته‌های ایران در برجام را ارائه نکرده و تا زمانی که این بسته ارائه نشود نمی‌توان اظهار نظری درباره جزئیات این بسته داشت ولی سوال این است آیا اروپایی‌ها رابطه با ایران را به رابطه داشتن با آمریکا ترجیح می‌دهند؟ به گزارش خانه ملت، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بیان کرد: حرف اصلی این است آمریکا گفته از برجام خارج شدیم تا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کنیم ولی به منظور بلاتکلیف کردن و ساختن مانع بر سر راه پیشرفت ایران، اروپایی‌ها با برخی شرط و شروط به مذاکره با ایران آمده‌اند. وی افزود: اروپایی‌ها به دنبال همان 7 شرطی هستند که مطرح کردند و تلاش می‌کنند موضوعات موشکی، نفوذ منطقه‌ای ایران و مساله حقوق بشر در کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند. ترکی ادامه داد: قطعا اروپایی‌ها در بسته پیشنهادی خود در قبال برجام، چراغ کاملا سبزی را به ایران نشان نمی‌دهند و موضوعات چندپهلویی را مطرح می‌کنند تا اگر قرار است سودی به ایران برسد، مانع تامین منافع ایران شوند.


Page Generated in 0/0058 sec