printlogo


کد خبر: 194842تاریخ: 1397/4/13 00:00
در سایه سکوت وزارت خارجه در قبال رسوایی اعطای پناهندگی هلند به عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی و همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا دیپلمات سفارت ایران در اتریش با اتهام واهی دستگاه امنیتی بلژیک مبنی بر تلاش برای انجام عملیات تروریستی در همایش منافقین، در آلمان بازداشت شد
اروپا طلبکار شد

گروه سیاسی: همزمان با سفر حسن روحانی به 2 کشور اروپایی اتریش و سوییس و در روزهایی که وزارت امور خارجه همچنان تصمیم دارد در قبال جنایت 30 ساله هلند در پناه دادن به کلاهی، عامل بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در ایران سکوت کند، اروپایی‌ها دست پیش گرفته و ایران را متهم به انجام عملیات تروریستی در قلب اروپا کرده‌اند. بر اساس آنچه خبرگزاری رویترز منتشر کرده، دادستان بلژیک اعلام کرد پلیس این کشور یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار را روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیرماه) در بروکسل به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق دستگیر کرده است. در همین رابطه، یک دیپلمات ایرانی مستقر در سفارت ایران در اتریش نیز به اتهام تماس با این زوج توسط پلیس در آلمان دستگیر شده است. 3 نفر نیز در همین رابطه در فرانسه دستگیر شدند و تمام این اتفاقات دقیقا همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اروپا انجام شده است؛ یک نمایش تمام‌عیار و توهین‌آمیز به دولت و ملت ایران. بدون تردید، انفعال وزارت امور خارجه در ماجرای اعطای پناهندگی به عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی از سوی هلند که طی روزهای گذشته «وطن‌امروز» به آن اشاره کرد، از مهم‌ترین دلایل پیشدستی اروپا در قبال ایران است. بعد از مرگ کلاهی و علنی شدن هویت وی و عمومی شدن مساله و در شرایطی که دولت ایران شاید به خاطر برهم نخوردن مناسبات دیپلماتیک با اروپا در دوران برجام بدون آمریکا، هیچ علاقه‌ای به واکنش در این زمینه ندارد، منطقی‌‌‌‌‌ترین اقدام از نگاه دولت‌های اروپایی اقدام پیشدستانه و متهم کردن ایران است؛ آن هم به تروری که محمدرضا کلاهی عضو منافقین 37 سال پیش در ایران انجام داد و بعدا با هویت جعلی و به مدت 30 سال در پناه دولت هلند قرار گرفت. یعنی در شرایطی که لازم است دولت ایران به‌خاطر حمایت تمام‌قد برخی کشورهای اروپایی از منافقین و دیگر عاملان اقدامات تروریستی در ایران به نهادهای حقوقی بین‌المللی شکایت کند، حالا در یک بازی مضحک رسانه‌ای در جایگاه متهم قرار گرفته است! اتهام به تلاش برای انفجار محل همایش عاملان 17هزار جنایت تروریستی در ایران!
جزئیات ماجرا چیست؟
همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، بر اساس اعلام دادستان بلژیک، پلیس این کشور یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار را در بروکسل به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق دستگیر کرده است. دادستانی بلژیک گفته است این دو نفر روز شنبه در حالی که ۵۰۰ گرم ماده منفجره استون پروکسید و چاشنی انفجاری در خودروی خود داشتند، توسط پلیس بازداشت شدند. پلیس بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد احتمالا این زوج قصد داشته‌اند خود را به ویل‌پنت در نزدیکی پاریس و محل برگزاری همایش «سازمان مجاهدین خلق» برسانند. دادستان بلژیک تصریح کرد این زوج روز دوشنبه به‌طور رسمی به «تلاش برای برنامه‌ریزی یک عملیات تروریستی» متهم شدند. همچنین یک دیپلمات ایرانی مستقر در سفارت ایران در اتریش نیز به اتهام تماس با این زوج توسط پلیس در آلمان دستگیر شده است. بنا بر گزارش رسانه‌ها، دیپلمات بازداشت شده، در سفارت ایران در وین اتریش کار می‌کرده است. وی که در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده، با حکم «بازداشت بین‌المللی» دستگیر شده و قرار است برای طی روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. نکته قابل توجه اینکه  در صورت صحت گزارش‌ها مبنی بر داشتن روادید دیپلماتیک، این فرد از مصونیت برخوردار بوده است. 3 نفر نیز در همین رابطه در فرانسه دستگیر شدند. سفارت ایران در اتریش هنوز درباره دستگیری این فرد اظهارنظر نکرده است. تحقیقات پلیس در 5 منطقه مختلف بلژیک ادامه دارد ولی تا به حال اطلاعات مفیدی به دست نیامده است. دادستان بلژیک دلیل موفقیت خنثی شدن این عملیات تروریستی را «همکاری مفید بین دولت بلژیک و مقامات قضایی فرانسوی و آلمانی» دانست. بر اساس ادعاهای مطرح، «امیر. س» ۳۸ ساله و «نسیمه. ن» ۳۳ ساله روز شنبه نهم تیرماه درحالی‌که با خودروی مرسدس خود ۵۰۰ گرم ماده منفجره استون پروکسید حمل می‌کردند، دستگیر شدند. یک کیف حاوی چاشنی انفجاری نیز در خودروی این زوج کشف شد که واحد خنثی‌سازی پلیس بروکسل آن را خنثی کرد. سازمان منافقین هم همان‌طور که انتظار می‌رفت در بیانیه‌ای ایران را در این ماجرا متهم کرده است. نکته قابل توجه در همه این اتفاقات، همزمانی دقیق موضوع با سفر اروپایی روحانی است؛ موضوعی که نمایشی بودن ماجرا را قطعی می‌کند.
 اقدام گستاخانه اتریش
اما دست پیش اروپایی‌ها تنها به انجام نمایش مضحک اتهام‌زنی به ایران درباره همایش منافقین ختم نشد. اتریش در آستانه سفر روحانی به این کشور به صورت رسمی از دولت ایران خواسته است مصونیت سیاسی دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده در آلمان را لغو کند! به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه گزارش داد دولت اتریش از ایران خواسته مصونیت دیپلماتیک یک دیپلمات ایرانی را لغو کند. بنا بر این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد سفیر ایران در وین به وزارت خارجه اتریش احضار و درخواست لغو مصونیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی به وی تحویل
شده است.
 واکنش ظریف به فضاسازی اروپایی‌ها
اما این نمایش مضحک اروپایی با واکنش محمدجواد ظریف همراه بود؛ واکنشی که انتظار می‌رفت در ماجرای هلند و اعطای پناهندگی به کلاهی نیز به صورت رسمی از سوی وزارت امور خارجه دیده شود اما حتی با همین واکنش توئیتری نیز همراه نبود. وزیر امور خارجه پیامی توئیتری در روز دوشنبه به خبر منتشر شده توسط رسانه‌های غربی مبنی بر دستگیری 2 ایرانی توسط پلیس بلژیک به جرم تلاش برای انجام بمب‌‌گذاری در محل کنفرانس گروهک تروریستی مجاهدین خلق در فرانسه منتشر کرد. ظریف با اشاره به شروع سفر رئیس‌جمهور ایران به سوییس و اتریش نوشت: «چقدر جالب! همین که ما سفر در سطح رئیس‌جمهور را به اروپا آغاز کردیم، [گزارشی منتشر شد که] ظاهرا عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه‌گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتا هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذی‌نفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند».
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادعای بی‌پایه و اساس دخالت یکی از دیپلمات‌های ایرانی در یک اقدام غیرقانونی در یکی از کشور‌های اروپایی اظهار داشت: گروهک تروریستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضدانسانی و ضدایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست جمهوری اسلامی ایران به 2 کشور اروپایی، همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کرد تا بتواند ضمن تاثیر‌گذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کند. قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است هرگونه خشونت و اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان و در هر شکل آن را محکوم و مردود می‌داند. طبق اطلاعات موجود، افراد بازداشت‌شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن کردن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورند.
 


Page Generated in 0/0064 sec