printlogo


کد خبر: 194844تاریخ: 1397/4/13 00:00
واکنش حسن روحانی به اظهارات برایان هوک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا
نفت ایران صادر نشود نفت منطقه هم صادر نمی‌شود

حسن روحانی در واکنش به تهدید آمریکایی‌ها درباره به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران هشدار داد در صورت جلوگیری آمریکا از صادرات نفت ایران، صادرات نفت کل منطقه به مخاطره خواهد افتاد.
به گزارش «وطن‌امروز»، روحانی شامگاه دوشنبه به وقت محلی، در دیدار ایرانیان مقیم سوییس اظهار داشت: یکی از آمریکایی‌ها گفته بود ما می‌خواهیم اصلا نگذاریم ایران نفت صادر کند. قاعدتا او معنی این حرف را خیلی نمی‌تواند تحلیل کند. نفت ایران را نمی‌گذاریم صادر کند معنی‌اش این است که نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. مگر امکان‌پذیر است نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر بشود؟ قاعدتا نمی‌فهمد این حرفی که می‌زند و می‌گوید من نمی‌گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند. اگر شما توانستید، این کار را بکنید و نتیجه‌اش را ببینید چه هست.
اظهارات حسن روحانی در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از «برایان هوک» مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود هدف آمریکا از افزایش فشار بر ایران، به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران است.  هوک در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «هدف ما افزایش فشار بر نظام ایران از طریق به صفر رساندن درآمدهای حاصل از فروش نفت این کشور است... ما در تلاشیم اختلالات در بازار جهانی را به حداقل برسانیم اما اطمینان داریم ظرفیت تولید ذخیره نفت به‌مقدار کافی وجود دارد». به گزارش تسنیم، وی افزود: قرار است در پایان این هفته، من برای بحث درباره ایران با متحدان اروپایی‌مان یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کنم. وی همچنین گفت یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا «طی روزهای آینده» به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر خواهد کرد. این مقام آمریکایی افزود: حدود 50 شرکت بین‌المللی بویژه در بخش‌های انرژی و مالی قصد خود برای خروج از بازار ایران را اعلام کرده‌اند. وی تصریح کرد: «ما به‌صورت واضح به کشورها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کرده‌ایم در حال وارد آوردن فشار شدید اقتصادی بر ایران هستیم تا رژیم ایران سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود را تغییر دهد». هوک همچنین گفت: آمریکا با متحدان خود به‌صورت مورد به مورد همکاری خواهد کرد اما واشنگتن برنامه‌ای برای معافیت مشتریان ایران از تحریم‌ها ندارد. دولت ایالات متحده آمریکا در فاصله یک ماه مانده به اعمال جدیدترین تحریم‌های خود علیه ایران، فشار گسترده‌ای را برای محدود کردن صادرات نفت ایران آغاز کرده است. در همین راستا رئیس‌جمهور آمریکا گفته است برای جبران ممنوعیت فروش نفت ایران، به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی گفته است تولید نفت عربستان را به میزان یک میلیون بشکه افزایش دهد. در همین راستا دیروز عربستان اعلام کرد در پی درخواست دولت آمریکا، افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار خواهد داد.  اظهارات روحانی و تهدید او درباره صادرات نفت از منطقه هشداری است که ایران سال‌هاست برای تامین امنیت فروش نفت خود آن را مطرح می‌کند. با توجه به اینکه روزانه 40 درصد نفت مورد نیاز جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ هرگونه اخلال در این مسیر ترانزیتی هزینه‌های غیرقابل برآوردی را بر اقتصاد دنیا تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به وضعیت قیمت فروش نفت، کارشناسان معتقدند یادآوری تسلط ایران بر مهم‌ترین منطقه محل عبور نفت دنیا می‌تواند در افزایش قیمت فروش این کالای حیاتی موثر باشد.
 


Page Generated in 0/0082 sec