printlogo


کد خبر: 194884تاریخ: 1397/4/13 00:00
اخبار

کارت سوخته ملک در دستان سلمان
نجم‌الدین جبل‌عاملی:  اردن همسایه اصلی رژیم صهیونیستی و تنها کشور عربی است که از کانال آن دیگر کشورهای عرب خاورمیانه با تل‌آویو تماس می‌گیرند؛ به طور روشن خط تماس میان اعراب و صهیونیست‌ها زیر چتر ملک عبد‌الله دوم برقرار می‌شود. پیش از او پدرش این نقش را ایفا می‌کرد و شاید اگر اردن به همین شکل باقی بماند پسرش هم همین روند را طی کند اما ملک عبدالله دوم پادشاه اردن تنها یک راه برای بقا دارد و آن اینکه کماکان نقش منطقه‌ای خود را سودآور و توجیه‌پذیر جلوه دهد. موتور دیپلماسی اردن در آمریکا قدرتی ندارد و امان بدون کمک‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی و عربستان‌سعودی قادر نیست امنیت خود را حفظ کند. حفاظت از امنیت اردن به معنای حفظ امنیت اسرائیل و حفظ امنیت عربستان است. این الگویی است که در امان حامیان زیادی دارد اما در رژیم صهیونیستی به دنبال سناریو‌های جایگزین پادشاه اردن هستند؛ براستی اگر پادشاه نتواند امنیت کشور را حفظ کند و در مقابل اعتراضات سیاسی و اقتصادی چاره‌اندیشی کند و طرح معامله قرن به خشم فلسطینی‌ها منجر شود و شاهد طغیان آنها علیه کاخ سلطنت پادشاه باشیم چه رخ خواهد داد؟ این سناریو در اتاق‌های فکر مشترک عربستان‌سعودی و اردن بررسی شده است و به همین جهت ملک سلمان با بی‌اعتنایی کمک‌های اقتصادی را به پادشاه اردن داد و این کمک‌ها را علنی کرد. این معنایش چیست؟ به معنای قیمت حاکمیت در پادشاهی اردن است، پادشاهی که تولیت اماکن مقدسه در اراضی اشغالی را در اختیار دارد. همانطور که صهیونیست‌ها و حتی اجداد خاندان سعودی بر سر هویت و سرزمین ملت‌هایی چون فلسطین با استعمارگران پیر معامله کردند، در توطئه جدید فتنه‌گران خاورمیانه طرح‌های جایگزینی را برای ملک در نظر گرفته‌اند، این جایگزینی یک جایگزینی راهبردی است مانند آنچه در پایان جنگ دوم جهانی در ایران رخ داد؛ پدر جایش را به پسر داد، حاکمیت در سلسله حفظ شد اما راهبردها تغییر کرد. همین سناریو را می‌توان در اردن دید به طوری که زمانی که نوه ملکه انگلیس به امان سفر می‌کند پسر پادشاه به استقبال او می‌رود و در برخی مذاکرات شرکت می‌کند.
با پذیرش توطئه قرن توسط اردن، در صورت اوج‌گیری اعتراضات و از دست رفتن کنترل اوضاع، سناریوی کناره‌گیری عبدالله دوم و نشستن پسر بر جای پدر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ تا پادشاه جوان همانند آنچه در سعودی رخ داد مناسبات قدرت جدیدی را تعریف ‌کند و این بازتعریف قوا بازی خطرناک بن‌سلمان در منطقه خاورمیانه عربی را وارد مرحله‌ای از تغییر رهبران خواهد کرد. تغییر رهبران در کشورهای خاورمیانه عربی با اردن کلید می‌خورد و در کشورهایی چون کویت، بحرین و امارات دومینوی خود را به انتها می‌رساند. اما اردن در فضای جدید سیاسی منطقه در صورت پذیرش توطئه قرن و با توجه به ارتباط رسمی که میان رژیم صهیونیستی و عربستان برقرار خواهد شد اهمیت خود را به عنوان خط تماس از دست خواهد داد و نیاز به بازتعریف هویت منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش است.


بن‌بست تغییر نام مقدونیه در خیابان‌‌های آتن
پوناس کامنوس، وزیر دفاع یونان و همپیمان اصلی در ائتلاف حاکم، قصد دارد مانع از اجرایی شدن توافقی شود که ماه گذشته با مقدونیه درباره تغییر نام این کشور نهایی شد. کامنوس، رهبر حزب مستقل راستگرای استقلال در یونان اعلام کرد این توافق را تایید نمی‌کند. موضع‌گیری این سیاستمدار یونانی در شرایطی است که پیش‌تر «جرج ایوانف» رئیس‌جمهور مقدونیه گفته بود دستور اجرایی برای تغییر نام کشورش به «مقدونیه شمالی» را امضا نخواهد کرد. ایوانف گفت توافق میان کشورش و یونان برخلاف قانون اساسی است. به این ترتیب مقاومت مقامات 2 کشور در زمینه اجرایی شدن توافق تغییر نام 2 کشور برجسته شده است. این موضع ایوانف باعث تاخیر در اجرایی شدن توافق می‌شود اما مانع از اجرایی شدن آن نخواهد شد. بنا بر قانون اساسی مقدونیه، اگر نمایندگان پارلمان این کشور قانونی را برای بار دوم تصویب کنند در این صورت رئیس‌جمهور نمی‌تواند مانع از اجرایی شدن آن شود. رئیس پارلمان مقدونیه هم اعلام کرده‌ بود بار دیگر درباره این تغییر نام در پارلمان رای‌گیری خواهد شد.


Page Generated in 0/0056 sec