printlogo


کد خبر: 194896تاریخ: 1397/4/14 00:00
با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) خط لوله آبرسانی آبادان - خرمشهر 2 روز زودتر از موعد مقرر مورد بهره‌برداری قرار گرفت
افتتاح خط لوله آب غدیر
قدردانی رهبر انقلاب از اقدام پیگیرانه امام‌جمعه خرمشهر برای حل مشکل آب

گروه اقتصادی: مدیریت جهادی 48 ساعت زودتر از موعد خط لوله آبرسانی آبادان و خرمشهر را برای افتتاح تحویل مسؤولان داد. به گزارش «وطن‌امروز»، با همت جهادی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و کار کردن
3 شیفته برای تکمیل خط لوله غدیر خوزستان سرانجام 2 روز زودتر از تاریخ 15 تیر این خط لوله افتتاح شد. طرح آبرسانی غدیر۲ دیشب با حضور وزیر نیرو، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و مسؤولان استانی در منطقه ام‌الدبس به بهره‌برداری رسید تا ثابت شود همچنان با کار جهادی می‌توان حتی از برنامه‌ریزی‌های دولتی جلو افتاد. عبدالله سامری، نماینده خرمشهر و مینوشهر در این باره گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در این مدت زمان به صورت جهادی کار را جلو برد و از زحمات و اقدامات آنها تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین صابر علیدادی، معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان دیروز اعلام کرد خط دوم پروژه آبرسانی غدیر، 2 روز زودتر از موعد اعلام شده، به آبگیری آزمایشی رسید. وی افزود: با اتصال خط لوله آبرسانی غدیر در تقاطع محور حمیدیه به سوسنگرد، این خط تکمیل شده و پس از شست‌وشو به صورت آزمایشی آبگیری خواهد شد. وی تصریح کرد: پس از اعلام وضعیت اضطراری در منطقه، با به‌کارگیری 537 نیروی عملیاتی در قالب 25 اکیپ به صورت شبانه‌روزی، موفق شدیم در کمترین زمان ممکن، خط دوم آبرسانی غدیر را به سرانجام برسانیم. برای تکمیل خط 2 هزار میلیمتری انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر از بالادست رودخانه کرخه، مبلغ 531 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی طرح آبرسانی غدیر هزینه شده است.
 جزئیات طرح غدیر
چند روز پیش سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، درباره طرح آبرسانی غدیر گفته بود که با توجه به مشکلات آب شرب استان خوزستان طرح آبرسانی غدیر با هدف تأمین و رفع بحران آب از نظر کمی و کیفی برای 25 شهر و بیش از 1600 روستای شهرهای غربی، مرکزی و جنوبی استان خوزستان شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، دارخوین، شادگان و همچنین شهرهای شوش، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، هویزه و... توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) را اجرا می‌شود. سردار عبداللهی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) طی 10 ماه گذشته نسبت به تأمین بیش از 180 هزار تن ورق فولادی و ساخت و پوشش بیش از 140 کیلومتر لوله‌های فولادی با قطرهای مختلف 1800، 2000 و 2400 میلیمتر با به‌کارگیری تمام کارخانجات لوله‌سازی و پوشش کشور اقدام کرده است. وی گفت: 102 کیلومتر از این خط لوله در خط انتقال آب 2 هزار میلیمتر محدوده ارتفاعات ام‌الدبس تا آبادان و خرمشهر به همراه نصب شیرآلات و اتصالات مورد نیاز (نصب بیش از 230 عدد شیر هوا و شیر قطع و وصل به قطر 2 هزار میلیمتر) انجام شده است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: با وجود شرایط سخت جوی منطقه و گرمای طاقت‌فرسای بالای 50 درجه سانتیگراد که دمای هوا حین جوشکاری داخل لوله‌ها به حدود 65 تا 70 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، کار به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و با یاری خدا تا قبل از نیمه تیرماه خط جدید آبرسانی به 4 شهر دارخوین، شادگان، خرمشهر و آبادان به بهره‌برداری می‌رسد. سردار عبداللهی درباره سایر متعلقات این خط انتقال گفت: تمام تجهیزات ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس شامل پمپ، الکتروموتور، تابلوی برق و سایر متعلقات با ظرفیت پمپاژ بیش از 10 مترمکعب بر ثانیه تکمیل  شده و به بهره‌برداری رسیده است. وی ضمن اشاره به شرایط سخت لوله‌گذاری در محور دارخوین به شادگان و در محدوده تالاب شادگان اظهار داشت: مخازن مورد نیاز برای ذخیره آب به حجم حدود 100 هزار مترمکعب احداث و 42 هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب اضافه می‌شود که در این راستا خط لوله آبرسانی از بستان به مرز چزابه به منظور آبرسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) به طول بیش از 30 کیلومتر به همراه ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره، ظرف مدت 50 روز اجرا و در اربعین حسینی سال96 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: پس از تکمیل خط آبرسانی به آبادان و خرمشهر گام بعدی در طرح آبرسانی غدیر، شامل تکمیل خط دوم آبرسانی به اهواز و تکمیل خط انتقال آب
شادگان- دارخوین است. سردار عبداللهی گفت: خط انتقال آب از سد دز به مخازن ام‌الدبس از طریق 2 خط لوله فولادی به قطر 2400 میلیمتر  و به طول 208 کیلومتر و اجرای آبگیر سد دز به عنوان بخش اصلی و کلیدی طرح آبرسانی غدیر در دستور کار مرحله بعد قرار دارد.
جلوگیری از شور شدن کارون
در راستای جلوگیری از نفوذ آب شور خلیج‌فارس، عملیات احداث بند خاکی روی رودخانه کارون توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به پایان رسید. ‌به گزارش روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، به منظور کنترل جریانات جزر و مدی و جلوگیری از نفوذ آب شور خلیج‌فارس به رودخانه کارون، اجرای بند خاکی‌ روی رودخانه کارون و در دهانه رود بهمنشیر به همت‌ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) انجام شد که بهبود کیفیت و کمیت آب آبادان و خرمشهر را در پی خواهد داشت. ‌با ایجاد این طرح که شامل احداث سد و سرریز و قفل کشتیرانی روی رودخانه کارون در پایین دست ورودی کانال مارد است و توسط موسسه عمران صنعت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) اجرا شده است، کمبود آب شرب آبادان و خرمشهر از طریق ایستگاه پمپاژ و کانال مارد آبادان بهبود می‌یابد. همچنین این بند به طول 123 متر و عمق 11 متر، ظرفیت مناسبی برای ارتقای کیفیت آب مورد نیاز محصولات کشاورزی منطقه ایجاد می‌کند و موجب اشتغالزایی و توسعه صیادی و بهبود اقتصاد شیلاتی خواهد شد. برای اجرای این بند، 42 هزار مترمکعب مصالح سنگی و 6055 مترمکعب مصالح خاکی مورد نیاز بود که مصالح سنگی این پروژه از فاصله 300 کیلومتری پروژه تأمین شد. طبق قرارداد، زمان اجرای این پروژه 5 ماه بود که بنا بر اضطرار و شرایط ناگوار آب منطقه، به صورت شبانه‌روزی و در کمتر از 2 ماه انجام شد.
 

قدردانی رهبر انقلاب از اقدام پیگیرانه امام‌جمعه خرمشهر برای حل مشکل آب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیغامی شفاهی از اقدام پیگیرانه و حضور میدانی امام‌جمعه‌ خرمشهر برای رفع مشکل آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و روستاهای همجوار قدردانی کردند. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در هفته اخیر به دنبال شکسته شدن خط لوله‌ انتقال آب غدیر که آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و مناطق همجوار را تأمین می‌کرد، مردم این دو شهر با مشکل جدی آب شرب مواجه شدند. در پی این مساله، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام‌جمعه‌ خرمشهر ضمن حضور در کنار کارگران تعمیر این خط لوله در هویزه، به‌ صورت نمادین و برای تسریع امور اقدام به جوشکاری این خط لوله کرد و از نزدیک پیگیر حل مشکل آب شرب مردم منطقه شد. رهبر انقلاب اسلامی پس از اطلاع از این اقدام ایشان، در پیغامی از حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد قدردانی کردند.
 


Page Generated in 0/0072 sec