printlogo


کد خبر: 194913تاریخ: 1397/4/14 00:00
اخبار

فروشندگان لوازم خانگی: نمی‌فروشیم
خریداران لوازم‌خانگی که تاکنون از گران‌فروشی در این بازار گلایه داشتند، اکنون با نفروختن کالا از سوی فروشندگان روبه‌رو شده‌اند، این درحالی است که دولت برای واردات کالاهای این بخش، بیش از ۴۳ میلیون یورو ارز به نرخ مصوب پرداخته است. به گزارش ایسنا، نه‌تنها افزایش غیرقانونی قیمت لوازم‌خانگی خارجی در بازار همچنان برجاست، بلکه قیمت‌ها با نوسان بیشتر همراه شده‌ است و یک نوع کالا با مدل مشخص از سوی مغازه‌ها با نرخ‌های متفاوت فروخته می‌شود و این تفاوت قیمت از مغازه تا نمایندگی‌های فروش برندها بسیار چشمگیر و قابل تامل است. به‌عنوان نمونه یک مدل یخچال در یک برند با تفاوت 3 تا 4 میلیون تومانی از مغازه تا نمایندگی به فروش می‌رسد! یعنی یخچالی که قیمت مشخص‌شده آن از سوی شرکت ۹ میلیون تومان تعیین شده و در نمایندگی‌های مربوط به این نرخ فروخته می‌شود، در مغازه‌ها کمتر از ۱۲ میلیون تومان عرضه نمی‌شود که به معنای تفاوت بیش از ۲۵ درصدی قیمت است. این در حالی است که میزان مصوب افزایش قیمت‌ها 6/9 درصد است. هم‌اکنون فروشندگان از فروش کالا خودداری می‌کنند و حتی حاضر به اعلام قیمت به مشتری نیستند و می‌گویند: تا در تعیین قیمت به نتیجه قابل قبولی نرسیم کالایی عرضه نمی‌کنیم. همچنین برخی دیگر از فروشندگان دلیل نفروختن کالا را اینگونه اعلام می‌کنند که «کالاهای موجود در بازار رو به اتمام است و جایگزینی دوباره آن شاید مقدور نباشد».


معضل انباشت کالاهای بلاتکلیف در بنادر
بنادر را تخلیه کنید!
رسوب چندماهه کالاها در بنادر ایران که به دلیل مشکلات گمرکی و ناتوانی صاحبان‌شان از ترخیص کالاها رخ می‌دهد، باعث شده بخشی از ظرفیت پس‌کرانه بنادر ایران عملا غیرقابل استفاده باشد؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هشدار داده در صورت تغییر نکردن قوانین در رابطه با آن، بهره‌وری اقتصادی دریاهای ایران کاهش می‌یابد. به گزارش ایسنا، آخرین آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد بندر شهید رجایی با ثبت بیش از ۳۰ درصد از صادرات و واردات کالاهای اقتصادی در طول ماه‌های گذشته همچنان به عنوان فعال‌ترین مرز تجاری کشور به کار خود ادامه می‌دهد و در این بین وضعیت دیگر بنادر مهم ایران مانند چابهار و امام خمینی نیز نشان می‌دهد توسعه دریایی مدنظر وزیر راه‌وشهرسازی در بخش‌های مختلف این صنعت نهایی شده است. در این میان، قواعد قانونی می‌گوید که پس از 3 ماه ماندگاری کالا در بنادر کشور، سازمان بنادر اجازه دارد این کالاها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهد تا فضای اشغال شده در بنادر ایران آزاد شود. اظهارات جدید محمد راستاد، معاون وزیر راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این موضوع همچنان بسیاری از بنادر ایران با معضل انباشت کالاها در بخش‌های مختلف مواجه هستند و همین امر امکان استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بنادر را نمی‌دهد. وی درخواست کرده با پیگیری‌های قانونی و اصلاح جدی مقررات، شرایط برای تخلیه این کالاها از بنادر فراهم شود زیرا در غیر این صورت در کنار کاهش ظرفیت استفاده از این بندرها اپراتورها و سرمایه‌گذاران نیز با ضرر و زیان‌های جدی مواجه خواهند شد. آخرین آمارهای سازمان بنادر حاکی از آن است که میزان کالاهای ترانزیتی وارد شده به آب‌های ایران در قیاس با کالاهای فله رشد قابل‌توجهی داشته و در صورت رسوب‌گذاری این کالاها احتمالا هم هزینه‌های سازمان و هم هزینه‌های صاحبان کالا بسیار بالا خواهد رفت.


احتمال تحویل ۶ فروند «ای‌تی‌آر»
شرکت «ای‌تی‌آر» از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، صدور مجوز موردی برای تحویل ۶ فروند‌ای تی‌آر ۷۲-۶۰۰ به ایران را تا پایان ضرب‌الاجل ترامپ درخواست کرده است. اصغر فخریه‌کاشان، مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرین وضعیت هواپیمای ATR پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: نمایندگان شرکت هواپیماسازی ATR به ما اعلام کرده‌اند از آمریکا صدور مجوز موردی برای تحویل تعدادی از هواپیماهای باقیمانده از قرارداد فروش هواپیما به ایران را درخواست کرده‌اند. وی افزود: شرکت ATR به ما اعلام کرده است می‌توانیم تا پیش از پایان ضرب‌الاجل اعلامی از سوی آمریکا، ۶ فروند هواپیما از خط تولید خارج کرده و به ایران‌ایر تحویل ‌دهیم.


Page Generated in 0/0175 sec