printlogo


کد خبر: 194949تاریخ: 1397/4/14 00:00
نایب‌رئیس اتاق ایران تبعات منفی سیاست ارزی دولت را مطرح کرد
برداشت 250 هزار تومانی دولت از جیب هر ایرانی
وزیر اقتصاد: انتقادهای مردم در باره گرانی و تنش‌های ارزی را به جان می‌خریم

گروه اقتصادی: قدرت خرید مردم درپی افزایش نرخ ارز در کشور بشدت کاهش یافته است. بیشتر فروشندگان نیز در چنین شرایطی قیمت‌ها را بالا برده و می‌گویند هزینه تمام‌شده تامین مواد اولیه مراکز تولیدی به ‌دنبال رشد نرخ دلار افزایش یافته و این موضوع تاثیر زیادی بر گران شدن کالاها و خدمات در بازار گذاشته است. خیلی از کارشناسان معتقدند دولت در تصمیم‌گیری برای نرخ جدید ارز باید تبعات آن را در نظر می‌گرفت و بازار را به دقت تحت کنترل قرار می‌داد تا نه‌تنها رشد قیمت‌ها با این شدت رخ نمی‌داد، بلکه ارزش پول کشور نیز در مسیر نزول قرار نمی‌گرفت. در این باره، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با سیاست ارزی نادرست دولت، حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی تاکنون داده شده و این به معنای آن است که از جیب هر ایرانی ۲۵۰ هزار تومان برداشته شده است. به گزارش مهر، پدرام سلطانی در توئیتی با عنوان «#رانت_نه» نوشت: حاصل انتشار لیست دریافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که همه مطمئن شدند این یارانه ارزی به جیب مصرف‌کننده نهایی نرفته است. وی اظهارداشت: مسؤولان حداقل به نادرستی سیاست ارزی اقرار کنند، چرا که حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه تاکنون توزیع شده است، یعنی از جیب هر ایرانی ۲۵۰ هزار تومان پول برداشته شده است.
 انتقادها را می‌پذیرم
وزیر اقتصاد با بیان اینکه انتقادها را به جان می‌خریم، گفت: متاسفانه تمام عملکرد دولت تحت تاثیر تحولات بازار ارز قرار گرفت و از آن بدتر اینکه برخی سوءاستفاده‌ها موجب شد مردم نگران شوند. مسعود کرباسیان با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: طی یک ماه گذشته تلاش شده راهکار‌های منطقی و کاربردی برای بهبود وضعیت فعلی اقتصاد ایران در نظر گرفته شود. این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه نمایندگان مجلس نیز دغدغه اقتصاد ملی و معیشت مردم را دارند، گفت: ما در دولت به این دغدغه‌ها احترام می‌گذاریم و معتقد به تعامل هستیم، ضمن اینکه سعی شده آماری دقیق و کارشناسی شده از وضعیت اقتصاد کشور به پارلمان ارائه شود که خوشبختانه مجلس نیز نگاه انتقادی و کارشناسی خود را حفظ کرده و همین رویکرد را در نگاه خود مورد توجه قرار می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس بر موضوع نرخ ارز، وضعیت بازارها، بانک‌ها و فضای کسب و کار حساسیت ویژه‌ای دارند و البته باید توجه داشت اکنون فضای اقتصاد ایران به نحوی است که بیش از هر زمان دیگری نیاز به همگرایی در کشور احساس می‌شود. ما هم در وزارت اقتصاد در کار خود جدی هستیم و انتقاد‌ها را به جان می‌خریم اما متاسفانه تمام عملکرد دولت طی سه‌ماهه گذشته تحت تاثیر تحولات بازار ارز قرار گرفته و از آن بدتر اینکه برخی سوءاستفاده‌ها موجب شده مردم نگران شوند. به گفته وزیر اقتصاد، سال ۹۶ دولت تمام توان خود را به کار گرفت تا رشد نقدینگی بالاتر از ۲۱ درصد نباشد. وی ادامه داد: مردم برای قضاوت درباره وضعیت جاری اقتصاد ایران به محیط پیرامونی خود نگاه می‌کنند. تحت تاثیر برخی سوءاستفاده‌ها قیمت کالاها به صورت کاذب رشد پیدا کرد که در حال حاضر با فعالیت گسترده دستگاه‌های نظارتی و شفاف‌سازی شیوه عملکرد دولت درباره تخصیص ارز در حال کنترل این وضعیت هستیم.
وجود20 میلیارد دلار «ارز محو» در کشور
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارز در داخل کشور به صورت محو وجود دارد که بخشی در اختیار مردم و بخشی دیگر دست موسسات، شرکت‌ها و امثال آنهاست. حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان اینکه دولت باید در اسرع وقت تقاضا برای دلار را کاهش و عرضه آن در بازار را افزایش دهد، افزود: برای کاهش تقاضا باید تصمیماتی را در راستای عدم ثبت سفارش کالاهایی که مشابه آنها در کشور وجود دارد و ضرورتی برای واردات آنها وجود ندارد، اتخاذ کرد. عبدالملکی اظهار داشت: دولت باید به صورت جدی مسؤولانی را که برای دور زدن تحریم‌ها از جابه‌جایی ارز استفاده می‌کنند کنترل و بخش انبوهی از ذخایر ارزی را که در ایران وجود دارد آزاد کند تا بتوان از آنها استفاده اقتصادی کرد. عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق به دیگر اقداماتی که باید دولت در دستور کار خود قرار دهد، اشاره و بیان کرد: دولت باید بانک‌ها، موسسات اعتباری، شرکت‌های شبه‌دولتی و غیردولتی را که ارز در اختیار دارند مجبور به عرضه در بازار کند، متاسفانه در سال‌های 90 و 91 با این مسائل مواجه بودیم و موسسات مالی شبه‌دولتی که خریدار ارز بودند اقدام به احتکار مقدار زیادی ارز کردند تا بتوانند از آن سود ببرند. این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارز در داخل کشور به صورت محو وجود دارد که بخشی در اختیار مردم و بخشی دیگر دست موسسات، شرکت‌ها و امثال آنهاست، کسانی که دانه‌درشت‌تر هستند از میزان بیشتری ارز برخوردارند که در این زمینه دولت باید ورود و تا جایی که لازم است مصوبات لازم را تایید کند تا افراد مجبور به عرضه ارز در بازار شوند. این اقتصاددان اظهار داشت: متاسفانه عملکرد دولت در مدیریت بازار نشان می‌دهد یا عزمی برای تنظیم بازار ارز وجود ندارد یا کسانی که در صدر دستگاه‌های دولتی نشسته‌اند از حداقل فهم اقتصادی برای مدیریت بازار برخوردار نیستند، زیرا هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده که بخواهد بازار ارز را تا این حد آشفته کند و تحت تاثیر قرار دهد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه افرادی که سپرده‌های سنگینی را در اختیار داشتند اقدام به فعال کردن سرمایه‌های خود در دیگر بازارها کردند، گفت: در حال حاضر متاسفانه قیمت تمام کالاها افزایش یافته که این افزایش قیمت‌ها به دلیل مدیریت ناموفق در بازار ارز بوده که می‌توان گفت این موضوع ناشی از مدیریت نابسامان در بانک مرکزی و مجوعه دولت در سال‌های اخیر بوده است.


Page Generated in 0/0140 sec