printlogo


کد خبر: 194966تاریخ: 1397/4/16 00:00
دمشق کنترل بخش اعظمی از مناطق مرزی با اردن را به دست گرفت
ارتش سوریه به گذرگاه مرزی النصیب رسید

زیبا اکبرزاده: ارتش سوریه 2 روز پیش عملیات نظامی برای کنترل مرز مشترک این کشور با اردن را آغاز کرد. گروه اطلاع‌رسانی الاعلام الحربی(وابسته به حزب‌الله لبنان) با اعلام این خبر، گزارش داد ارتش سوریه طی این عملیات موفق شد 9 پاسگاه مرزی را از ابتدای پاسگاه ۷۹ تا ۷۱ که به عرض یک تا 3 کیلومتر بود، به کنترل خود درآورد. در این عملیات ارتش سوریه همچنین توانست روستا‌ها و مناطق «صماد، سمج، ارض الاطرش، طیسیا، خربه قولوه، ابوقطونه، المشافی، أبو رأس، السماقیات، العمان، ندی و مقتله» را آزاد کند. به گزارش همین مرکز، ارتش سوریه همچنین «تیپ ۲۸ پدافند هوایی» در غرب منطقه صیدا و «تیپ 99» در شمال النعیمه واقع در حومه درعا را آزاد کرد.  گفتنی است، شهرک «صیدا» در ۱۰ کیلومتری شرق درعا قرار دارد و از مهم‌ترین مراکز تروریست‌ها به شمار می‌رفت که با آزادی این شهرک، ارتش سوریه توانسته گام بلندی برای پاکسازی شرق استان درعا بردارد.  طبق گزارش گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی»، ظهر جمعه ارتش سوریه گذرگاه مرزی النصیب در مرز اردن را آزاد کرد. رسانه‌های وابسته به مخالفان مسلح دولت سوریه به آزادسازی این گذرگاه اذعان کردند و ارتش سوریه پرچم این کشور را در گذرگاه النصیب به اهتزار درآورد. طی چند روز عملیات ارتش سوریه در امتداد مرز اردن، مساحتی به طول 20 کیلومتر از مرز سوریه آزاد و پاکسازی شده است.
 از تحولات سیاسی درعا نیز خبر می‌رسد همزمان با آغاز چهارمین دور مذاکرات میان تروریست‌های استان درعا با هیأت روس، آتش‌بس نیز در تمام مناطق این استان برقرار شده است. این مذاکرات در شهر «بصری الشام» انجام می‌شود. مذاکراتی که به گفته ابراهیم الجباوی، سخنگوی اتاق عملیات تروریست‌ها موسوم به «عملیات در جنوب سوریه» با وساطت اردن و جلب رضایت تروریست‌ها از سر گرفته شده است.  جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن نیز پنجشنبه گفته بود واسطه‌گری اردن موجب تشکیل کمیته مذاکرات که همه گروه‌های حاضر در جنوب سوریه را شامل می‌شود، شده است تا این مذاکرات منجر به توافق شود. مذاکرات پیشین به علت مخالفت فرماندهان میدانی گروهک «ارتش آزاد» با تحویل سلاح‌های سنگین که شهر درعا و برخی نواحی اطراف آن را در اشغال خود دارد، با شکست مواجه شده بود. تروریست‌ها همچنین خواستار تسلط دوباره بر شهرک‌هایی شده بودند که در درگیری با ارتش سوریه از دست داده‌اند که این خواسته با مخالفت جدی هیأت روس مواجه شد.
نقش اطلاعاتی اردن در جنگ سوریه
سرتیپ ترکی الحسن، کارشناس مسائل نظامی و راهبردی فاش کرد اردن مرزهای خود با سوریه را برای ورود تروریست‌ها به این کشور باز کرد و تروریست‌ها با اطلاع دستگاه اطلاعاتی اردن از 17 گذرگاه وارد سوریه شدند و ارتش اردن با حسرت نظاره‌گر بود بدون اینکه بتواند کاری انجام دهد و از تردد تروریست‌ها جلوگیری کند. سرتیپ الحسن در مصاحبه با العالم گفت: اردن پایگاه‌ها و مراکز آموزشی برای عناصر مسلح دایر کرد و دمشق از این 17 گذرگاه، پایگاه‌های تدارک دیده شده برای آموزش تروریست‌ها و آموزش‌دهندگان و آموزش‌دیدگان در آن اطلاع داشت.  این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی افزود اردن سپتامبر سال 2013 مقری برای حمله زمینی تروریست‌ها و نیروهای غربی و عربی به سوریه بود.
کشته‌شدن 4 نظامی آمریکایی
گروه تروریستی داعش پنجشنبه مدعی شد 4 تن از سربازان آمریکایی در استان دیرالزور، واقع در شرق سوریه کشته شده‌اند. به گزارش سخنگوی رسانه‌ای این گروه، سربازان آمریکایی بر اثر انفجار بمبی در روستای النملیه واقع در ناحیه الصور دیرالزور کشته شده‌اند. داعش می‌گوید عناصر این گروه به نیروهای آمریکایی کمین زده و ۱۸ بمب را در مسیر آنها منفجر کرده‌اند. به ادعای داعش، شمار زیادی از نظامیان آمریکایی هم در این عملیات زخمی شده‌اند. ارتش آمریکا و ائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور که بخش‌هایی از سوریه را در اشغال خود دارد، به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.
تهدیدهای تکراری صهیونیست‌ها
با نزدیک شدن ارتش سوریه به مرز جولان اشغالی، گلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دولت سوریه درباره نزدیک شدن به جولان اشغالی سوریه هشدار داد. اردان گفت: «اگر نیروهای سوریه در منطقه مرزی [بین سوریه و جولان اشغالی] که توافق منطقه عاری از سلاح با نظارت سازمان ملل از ۴۴ سال پیش جاری است، مستقر شوند، اسرائیل حمله خواهد کرد». این وزیر صهیونیست پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه عبری «یدیهوت آحارنوت» گفت: «باید تأکید کنیم و همه توان خود را به کار بگیریم و به روس‌ها و دولت بشار اسد توضیح دهیم که ما هرگز وجود نیروهای مسلح سوری در مناطقی را که باید عاری از سلاح باشد، نخواهیم پذیرفت». اردان دولت سوریه را تهدید کرد اگر توافق منطقه عاری از سلاح را نقض و تسلیحاتی به این منطقه وارد کند، رژیم صهیونیستی به آن پاسخ خواهد داد. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش‌تر به دنبال شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت این رژیم  به مقامات صهیونیست توصیه کرده بود تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سرکار است، از این فرصت برای به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی سوریه استفاده کنند.
تلاش نافرجام شورای امنیت درباره جنوب
 شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت روسیه در تصویب بیانیه‌ای درباره اوضاع در جنوب غرب سوریه ناکام ماند. شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته نشست فوق‌العاده‌ای را پشت درهای بسته برای بررسی شرایط آوارگان در جنوب سوریه برگزار کرد.
 


Page Generated in 0/0057 sec