printlogo


کد خبر: 194976تاریخ: 1397/4/16 00:00
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش تشریح کرد
آسیب‌شناسی روند ۳ سال ثبت‌نام دانش‌آموزان
موضوعات مالی عامل تنش بوده است

گروه اجتماعی: مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش گفت: با تحلیلی که از آسیب‌های 3 سال ثبت‌نام انجام شده است، ملاحظه می‌شود موضوعات مالی عامل تنش بوده که مهم‌ترین آن اخذ وجه است.
به گزارش فارس، علیرضا کمرئی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور با اشاره به مهم‌ترین محورهای موضوعی حوزه مدیران استانی در تابستان سال جاری، اظهار کرد:  پیش‌بینی میز خدمت حضوری و الکترونیکی در سطوح مدیریتی مختلف در کشور، بهره‌گیری از ظرفیت مواد 91 و 92 قانون مدیریت  خدمات کشوری، دفاع از مستندات و گزارشات ارائه شده در فرآیند ارزیابی عملکرد سال96 و پیش‌بینی برنامه‌های استانی برای سال تحصیلی آینده و نیز موضوع تسهیل شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان، مواردی است که مدیران کل در تابستان 97 باید به آن بپردازند.
ضرورت میز خدمت
کمرئی میز خدمت را لازمه تأمین بخش مهمی از حقوق شهروندی دانست و گفت: با مکلف شدن دستگاه‌ها به رعایت حقوق شهروندی بویژه در نظام اداری، ابلاغ شده از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تأکید شده در فرمایشات و دستورات ریاست‌جمهوری، همه دستگاه‌ها موظفند پیش‌بینی لازم را برای تأمین حقوق مردم از طرق مختلف بویژه از مسیر میز خدمت به مثابه پنجره‌ای واحد برای ارائه خدمت، فراهم کنند. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با طراحی و استقرار مطلوب میز خدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری در ادارات، زمینه تأمین 70 درصد از اهداف حقوق شهروندی فراهم آید؛ برخی از استان‌ها در این‌باره آغاز خوبی داشته‌اند و باید اقدامات خود را تکمیل کنند.
اخذ وجه مهم‌ترین عامل تنش
کمرئی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مهم‌ترین بخش از فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان اشاره کرد و‌ بیان داشت: با تحلیلی که  از آسیب‌های 3 سال ثبت‌نام انجام شده است، ملاحظه می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موضوعات مالی عامل تنش بوده است که مهم‌ترین آن اخذ وجه است. وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و آسیب‌شناسی انجام شده باید دریافت وجه هنگام ثبت‌نام ممنوع شود تا از فراهم شدن زمینه تخلف و کاهش اعتماد به آموزش‌وپرورش، نارضایتی مردم، آسیب دیدن پایگاه اجتماعی معلمان و آسیب دیدن روانی رابطه خانه و مدرسه جلوگیری شود و به این ترتیب مشارکت در مسیر صحیح خود پیش برود و از تنزل دادن مفهوم مشارکت تا سطح مشارکت مادی پرهیز شود. وی به کیفیت محدودیت‌های موجود در فرآیند ثبت‌نام سال 97 اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها مشابه سال گذشته است اما دستورالعملی جدید با تغییراتی موثر در کیفیت نظارت و رویکردی جدید در حوزه برخورد با نقض‌کنندگان مقررات در آینده‌ای نزدیک ابلاع خواهد شد. کمرئی ادامه داد: سامانه حساب یکپارچه مدارس نشان می‌دهد در بخش مهمی از مدارس، بودجه و منابع به قدر کفایت برای شروع سال تحصیلی وجود دارد لذا باید بعد از فصل ثبت‌نام و در ضمن سال تحصیلی با گفت‌وگو و اقناع خانواده‌ها، مشارکت  مالی آنها را طلب کنیم و خوشبختانه آگاهی و ادراک بالای خانواده‌ها تاکنون مدیران نظام آموزشی و مدارس را در بهره‌مندی از منابع لازم برای اداره کیفی مدارس، تنها نگذاشته است. از این جهت امیدواریم امسال نیز کمترین تنش و پایین‌ترین سطح تخلف و کمترین حد نقص مقررات، از طرف مدیران مدارس را شاهد باشیم. وی اعتماد مردم به نظام آموزشی را بزرگ‌ترین سرمایه دستگاه تعلیم و تربیت و با ارزش‌ترین منبع مشارکت همه‌جانبه خانواده‌ها دانست و گفت: هوشمندی معلمان و مدیران برای افزودن به این سرمایه اجتماعی مهم‌ترین عامل تقویت پایگاه اجتماعی و افزایش قدر و منزلت فرهنگیان است و نباید بگذاریم عملکرد معدودی از مدیران مدارس در فصل ثبت‌نام- که به قصد ارائه خدمات بیشتر به خود دانش‌آموزان صورت می‌گیرد- آسیبی به این ارتباط وارد کند.


Page Generated in 0/0071 sec