printlogo


کد خبر: 195019تاریخ: 1397/4/17 00:00
در شرایطی که محمدجواد ظریف به اروپا برای ارائه تضمین‌های لازم به ایران حداکثر 2 ماه زمان داده بود اما اروپایی‌ها ارائه بسته کامل را تا پیش از آبان‌ماه امکان‌پذیر نمی‌دانند
بسته کش‌دار!

در شرایطی که بعد از خروج آمریکا از برجام و طرح موضوع برجام اروپایی، دولت حداکثر 2 ماه زمان به اروپا برای ارائه تضمین‌های لازم به منظور حفظ برجام داده بود اما حالا اروپا از ارائه بسته کامل پیشنهادی خود تا ماه نوامبر یعنی 13 آبان سخن گفته است. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس اولتیماتوم وزارت امور خارجه، اروپایی‌ها تنها یکی‌دو روز دیگر برای ارائه تضمین‌های لازم فرصت دارند اما ظاهرا قرار است این موضوع در صورت وقوع با 4 ماه تاخیر اتفاق بیفتد. چندی پیش بود که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس، محتوای جلسه این کمیسیون با سیدعباس عراقچی و تاکید معاون ظریف بر مدت زمان محدود و مشخص اروپایی‌ها را نقل کرده بود. نقوی‌حسینی در توضیح این جلسه گفته بود: «طبق توضیحات آقای عراقچی، ترامپ بشدت به 3 حوزه فعالیت موشکی، عدم دسترسی به حوزه نظامی ایران و زمان کوتاه محدودیت ایران در برجام اعتراض داشت به همین جهت این توافق را بد می‌دانست». وی افزود: آقای عراقچی در این جلسه به این موضوع نیز اشاره داشت که خیمه‌شب‌بازی نتانیاهو نیز در همین راستا انجام شده، ترامپ بشدت از هزینه‌های سنگین خروج از برجام نگران بود، لذا تلاش می‌کرد ایران از برجام خارج شود اما تیرش به سنگ خورد. توسل به کنگره و اروپایی‌ها هم نتیجه نداد و بالاخره خودش اقدام به خروج کرد. نقوی‌حسینی افزود: طبق توضیحات ارائه شده، خروج از برجام و NPT و استفاده از مکانیزم کمیسیون مشترک راه‌حل‌های پیش‌روی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است. در طول مذاکرات با اروپایی‌ها بارها گفته شده بود که آیا اروپا می‌تواند منافع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را تامین کند تا همان راه سوم را مبنی بر ماندن در برجام در پیش گیریم؟ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در همین باره آقای ظریف درخواست تشکیل کمیسیون مشترک را داد که بدون حضور آمریکا باید این کمیسیون تشکیل شود. این فرصت ۴۵ روز الی 2 ماه طول خواهد کشید. طی این مدت یا اروپایی‌ها تضمین‌های لازم جهت تامین منافع ایران و جبران خسارت خروج آمریکا از برجام را خواهند داد یا اینکه قادر به این اقدام نخواهند بود. اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند تصمیم‌گیری نسبت به آینده به عهده مقامات ارشد نظام است. وی اضافه کرد: آقای عراقچی به این موضوع نیز اشاره داشت که اروپایی‌ها برجام را یک توافق امنیتی می‌دانند و برای آن جایگاه حیثیتی قائل هستند. از برجام عبور نکردند ولی گفتند حاضرند با آمریکا در حوزه موشکی یا نظامی ایران همکاری کنند. جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی دارد که می‌تواند از آنها در داخل و خارج از برجام استفاده کند».
تأکید روحانی بر زمان محدود اروپا
اما حسن روحانی نیز بر مدت زمان محدود اروپایی‌ها درباره ارائه بسته پیشنهادی و تضمین‌های لازم تاکید کرده بود. روحانی اواخر اردیبهشت 97  در تماس تلفنی «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا با وی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به برجام، تامین منافع ملی خود را دنبال می‌کند، اگرچه متاسفانه طرف‌های  مقابل در اجرای تعهدات خود، عملکرد رضایت‌بخشی نداشته‌اند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمان اتحادیه اروپایی برای حفظ برجام و تضمین منافع ایران، محدود است، اظهار داشت: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری باید به طور شفاف مشخص و تضمین شود.
سس فرانسوی با طعم تأخیر!
اما به اعتقاد ناظران و کارشناسان سیاسی، برنامه اروپایی‌ها در دور جدید مذاکرات، وقت تلف کردن و گرفتن زمان از ایران برای تصمیم‌گیری موثر است. «وطن‌امروز» روز گذشته در گزارشی به ترفند اروپا در تنظیم زمان ارائه بسته پیشنهادی با زمان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد تا به نحوی ایران را تحت فشار قرار دهد؛ موضوعی که صراحتا در صحبت‌های وزیر خارجه فرانسه مشخص بود. روز جمعه بود که وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه طرف‌های برجام در وین گفت بعید است بسته پیشنهادی اقتصادی به ایران تا پیش از ماه نوامبر آماده شود. به گزارش تسنیم، وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، گفت ایران باید به تهدید‌های خود برای «نقض تعهدات برجامی‌اش» پایان دهد. وزیر خارجه فرانسه این صحبت را در گفت‌وگو با رادیو آر‌تی‌اِل بیان کرد. وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت احتمال کمی وجود دارد که کشورهای اروپایی بتوانند پیش از ماه نوامبر (آبان‌ماه) یک بسته اقتصادی را به ایران ارائه دهند که بتواند برجام را حفظ کند. وی افزود کشورهای اروپایی و روسیه و چین در حال همکاری با هم برای رسیدن به یک سازوکار مالی برای کاهش [اثر] تحریم‌های سخت آمریکا هستند: «ما تلاش داریم این کار را پیش از اعمال تحریم‌ها در ابتدای ماه آگوست و یک سری تحریم‌های دیگر در ماه نوامبر انجام دهیم. برای آغاز کار، در ماه آگوست، به نظر می‌رسد فرصت کوتاه است، اما تلاش می‌کنیم آن را تا ماه نوامبر انجام دهیم».

دانشجویان: این دیپلماسی است یا تکرار کاپیتولاسیون؟!
بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم از بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت بدون اطلاع دانشگاهیان انتقاد کردند. در ابتدای این نامه آمده است: چنانکه مستحضرید در روز‌های اخیر، فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشوده شد. متاسفانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به عبارت دقیق‌تر جواسیس سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طی اقدامی متعرضانه قسمت‌هایی از دانشگاه علم و صنعت ایران از جمله دانشکده مهندسی برق را تحت بازرسی و نمونه‌برداری قرار دادند! این اقدام بدون اطلاع دانشگاهیان و همچنین با مشایعت برخی اساتید فتنه‌گر دانشگاه تحقق یافته است. این نامه می‌افزاید: تفتیش یک مرکز دانشگاهی توسط ماموران ذکر شده نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی کشور‌های پذیرنده‌ پروتکل الحاقی نیز اقدامی شگفت به حساب می‌آید. بازرسان آژانس تنها به بهانه مقاله پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوط، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند. طبق اذعان اساتید دانشکده‌ برق، بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام بدون اجازه‌ آنان صورت گرفته است؛ حال آنکه تعدادی از قطعات فوق‌پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته اما علی‌الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را دور از نظر جواسیس بین‌المللی مستکبران باقی نگذاشته است. در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: آیا اگر قرار باشد نخبگان ما به دلیل به کار بردن تنها یک کلمه با کاربرد مشابه در مقالات‌شان در کشور خود تحت بازجویی قرار بگیرند، آنگاه دیگر استقلالی برای کشور باقی می‌ماند؟! این کار با امضای لایحه کاپیتولاسیون چه تفاوتی دارد؟! صد البته این واقعیت بر همگان روشن است که اساس نظام بازرسی‌های برجامی مورد تاکید غرب تکمیل پازل اطلاعاتی از مراکز و توانمندی‌های راهبردی، فناورانه و اقتدارآفرین کشور است، لکن پیش از هرکسی نهاد‌های ذی‌ربط در کشور باید پاسخگوی چرایی باز شدن پای جاسوسان آژانس به فضا‌های دانشگاهی باشند. مقتضی است در اسرع وقت وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد‌های مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و همچنین وزارت علوم در جایگاه متصدی مدیریت دانشگاه‌های کشور نسبت به اقدام حرمت‌شکنانه‌ اخیر توضیحات مربوط را ارائه دهند. بدیهی است مسؤولیت هرگونه تهدید برآمده از این بازدید و بازرسی‌های مشابه برای دانشمندان کشور بر عهده نهاد‌های فوق‌الذکر خواهد بود.


Page Generated in 0/0179 sec