printlogo


کد خبر: 195036تاریخ: 1397/4/17 00:00
اخبار

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران:
افزایش رفاه خانواده‌ها ادعاست
بر اساس آمارها، در همه حوزه‌هایی که مردم هزینه می‌کنند، شاهد افزایش قیمت هستیم، بنابراین نمی‌توان ادعا کرد میزان رفاه مردم افزایش پیدا کرده است. یحیی آل‌اسحاق، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر لزوم اعتماد به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: اینکه گفته می‌شود رفاه رشد پیدا کرده است، اگر با واقعیت‌ها و شاخص‌های دیگری مورد ارزیابی قرار بگیرد، شاید نتایج دیگری به دست بیاید. آل‌اسحاق ادامه داد: گفته شده یک‌چهارم از هزینه‌های مردم مربوط به خوراک و بقیه مربوط به امور دیگری است. در زندگی مردم 5 حوزه وجود دارد که 70 درصد از هزینه‌های جامعه متوسط به پایین را تشکیل می‌دهد. این حوزه‌ها مواد غذایی، اجاره مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش است. وزیر اسبق بازرگانی کشور تصریح کرد: بر اساس آمارها، در همه حوزه‌هایی که مردم هزینه می‌کنند، شاهد افزایش قیمت هستیم،  بنابراین نمی‌توان ادعا کرد میزان رفاه مردم افزایش پیدا کرده است. به گزارش رادیو اقتصاد،‌ امید پارسا، رئیس مرکز آمار ایران نیز با بیان اینکه مرکز آمار ایران برای بررسی رفاه خانواده هر سال به 40 هزار خانوار در سراسر کشور مراجعه می‌کند که نیمی از آنها شهری و نیمی دیگر روستایی هستند، گفت: بانک مرکزی نیز برای بررسی‌های آماری به 13 هزار خانوار شهری مراجعه می‌کند. وی اضافه کرد: آمارهای مقدماتی از وضعیت درآمد و هزینه و مصرف خانوار کشور نشان می‌دهد، افزایش هزینه‌های مصرفی در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 7 درصد بوده است که نسبت به سال‌های قبل عدد بالاتری است. حدود سه‌چهارم هزینه‌های خانوار اقلام غیرخوراکی و بقیه اقلام خوراکی است و اینکه میزان موجودی انبارها کاهش یا افزایش پیدا کرده است، به تنهایی نمی‌تواند موید وضعیت مصرف خانواده‌ها باشد. وی اضافه کرد: مجموع آمارها نشان می‌دهد در سال 96 مصرف اقلام غیرخوراکی و خوراکی‌ خانواده‌ها افزایش بیشتری داشته است.


پایان ضرب‌الاجل برای طلاگرام
پس از پیگیری‌های رسانه‌ها درباره شرکت‌های ارائه‌دهنده طلاگرام، هات‌گرام و موبوگرام، آذری‌جهرمی از دولتی بودن و تحت کنترل بودن این کلاینت‌های تلگرام پرده برداشت اما هنوز ابهامات از نوع طبقه‌‌‌بندی کردن اطلاعات، دسترسی به اطلاعات کاربران و نحوه پایش اطلاعات پابرجاست. به گزارش «وطن‌امروز»
بر این اساس، معاون وزیر ارتباطات ضرب‌الاجلی برای شفاف‌سازی ماهیت این نرم‌افزارها تعیین کرد و گفت: مدیران این نسخه‌ها یک هفته (از 9 تیرماه) مهلت دارند نسبت به نوع اطلاعاتی که از مخاطبان نگهداری می‌کنند، شفاف‌سازی کنند. رسول سرائیان درباره راهکار برخورد با خاطیان از این دستور نیز عنوان کرده است در صورت امتناع مدیران از شفاف‌سازی به سهم خود و برای صیانت از حریم خصوصی و حقوق شهروندی کاربران به عنوان مدعی و نماینده مردم موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد. وی صیانت از حریم خصوصی مردم را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بااهمیت دانست و اذعان کرد: هیچ‌گونه امکاناتی در اختیار نسخه‌های فارسی شده تلگرام قرار نداده‌ایم؛ این وزارتخانه تنها براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرده و خواهد کرد. حالا سوال اینجاست چرا با پایان یافتن ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای کلاینت‌های تلگرام هیچ اقدامی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام نشده است.


نفت با تحریم ایران به ۱۲۰ دلار می‌رسد
شرکت خدمات مالی آمریکایی «مریل لینچ» اعلام کرد اگر دولت آمریکا خواستار توقف کامل خرید نفت ایران تا نوامبر است و اگر چنین اتفاقی میسر شود، با توجه به وضعیت عرضه جهان، نفت ممکن است به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کند. به گزارش ایسنا، فرانسیسکو بلانش، مدیر تحقیقات کالاهای جهانی «مریل لینچ» نوشت: از نظر ما مدیریت حذف کامل صادرات ایران بسیار دشوار خواهد بود و به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه منتهی می‌شود. در حال حاضر ابهام پیرامون سیاست آمریکا، صادرات کمتر و افزایش  ذخایر شناور نفت ایران را به‌دنبال داشته است. بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران نسبت به اینکه آمریکا حتی بتواند نیمی از حدود 4/2 میلیون بشکه در روز صادرات ایران را از بازار دور نگه دارد بدبین هستند.


Page Generated in 0/0279 sec