printlogo


کد خبر: 195037تاریخ: 1397/4/17 00:00
چالش‌‌های بخش دارویی کشور برای دریافت ارز مورد نیاز ادامه دارد
صنعت دارو در انتظار ارز دولتی

گروه اجتماعی: طبق اعلام سازمان غذا و دارو، شرکت‌‌های دارویی از ابتدای امسال تا پایان ماه گذشته (خرداد) 300 میلیون دلار ارز دریافت کرده‌‌اند؛ با این وجود مساله تخصیص ارز این روزها در صنعت دارو بسیار جنجال‌برانگیز شده است و متولیان این حوزه نظر دیگری دارند. به گزارش ایرنا، همین چند هفته پیش بود که سیدمهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران اعلام کرد تفاوت نرخ ارز در تامین اقلام دارویی سفارشی، وقفه ایجاد کرده است اما اکنون نه تفاوت نرخ ارز، بلکه موضوع تخصیص و تأمین ارز در کانون توجه حوزه دارو قرار گرفته است. غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو گفته است ارز 4200 تومانی در اختیار تامین‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفته است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما از سوی دیگر گلایه برخی شرکت‌‌های دارویی این است که چرا ارزی به آنها داده نشده است. بی‌شک بخشی از بازار دارویی به طور مستقیم وابسته به ارز است؛ داروهای وارداتی که باید با ارز از خارج تامین کرد و از سوی دیگر تامین مواد اولیه نیمی از داروهای تولید داخل که به ارز نیاز دارد. روشن است هرگونه اختلال در زنجیره تامین ارز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو، کشور را با کمبودهای دارویی روبه‌رو می‌کند.
ارز نداریم
در همین باره، «آسیه سماواتی» از واردکنندگان دارو که به دنبال ثبت‌سفارش خود به دنبال دارو است، اظهار داشت: طی جلسه‌ای چند هفته پیش با نمایندگان بانک مرکزی، سندیکای تولید‌کنندگان دارو، اتحادیه‌ها و شرکت‌‌های دارویی، اعلام شد وضعیت بازار دارو مطلوب نیست و ممکن است بدتر شود، چون ارز نداریم اما دارو اولویت اول تخصیص ارز خواهد بود و ارز قبل از هرچیز به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص خواهد یافت. وی افزود: از اول خرداد تاکنون 5 ثبت‌سفارش مواد اولیه دارویی داشتیم و منتظر تخصیص ارز بودیم تا بانک عامل، درخواست ما را به بانک مرکزی ارسال کند که این روند طی شد. وی خاطرنشان کرد: اختصاص ارز برای دارو در 2 قالب «طرح ارز بانکی» و «طرح نیما» انجام می‌شود. ادعا می‌شود هر دو ارز با قیمت 4200 تومانی است، البته ارز در طرح ارز بانکی زودتر محقق می‌شود. ارز طرح نیمایی از طریق فروش ارز پتروشیمی به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌آید که هنوز ارزی از این طریق دریافت نشده است. وی تصریح می‌کند: ارز 4200 تومانی تنها تا هفته اول خرداد تخصیص داده شد و بعد از آن به هیچ شرکتی ارز ندادند و تنها درخواست جمع کردند اما خروجی نداشت. سماواتی تاکید کرد: در مواردی یا ارز مورد نیاز را تخصیص نمی‌دهند یا اینکه خیلی دیر اختصاص می‌دهند.
اختصاص 500 میلیون دلار دیگر به حوزه دارو
از سوی دیگر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارتباط با تخصیص ارز مورد نیاز به شرکت‌‌های دارویی گفت: روند تخصیص ارز با پیگیری سازمان غذا و دارو و مصوبات ستاد ویژه اقتصادی دولتی تسریع و تسهیل شده است. وی افزود: حتی با پیگیری‌‌های سازمان غذا و دارو بروکراسی اداری برای تخصیص ارز دارویی و حتی ترخیص گمرکی، گشایش اعتبار و ثبت‌سفارش کاهش یافته است. وی تصریح کرد: تخصیص ارز برای دارو تا 5/3 میلیارد دلار قطعی شده است که 300 میلیون دلار آن ثبت شده و 500 میلیون دلار دیگر در حال تخصیص و گشایش اعتبار است. سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت‌‌های مجاز می‌توانند برای تسریع در تخصیص ارز، ثبت‌سفارش‌‌های خود را انجام دهند. می‌خواهیم در همین ماه‌‌های ابتدایی سال، ذخیره دارویی یک سال کشور را وارد کنیم که دیگر نیازی نداشته باشیم به نیمه دوم سال برسیم. وضعیت نرمال است. وی درباره ارز نیمایی برای دارو نیز افزود: ارز نیمایی به دارو نمی‌دهیم و ارز دولتی 4200 تومانی برای دارو در نظر گرفته شده است.
همکلام  نشدن بانک مرکزی و صنعت دارو
اما عباس کبریایی‌زاده، عضو هیات مدیره صاحبان صنایع داروهای انسانی معتقد است: بانک مرکزی ثبات ندارد؛ دارو حدود 8 تا 9 هزار نوع کالای گوناگون از یک ماده اولیه حلال تا مواد موثره دارویی را در برمی‌گیرد و برخی افراد در بانک برای گروه‌‌های گوناگون دارویی، تصمیم‌‌‌گیری می‌کنند و توجه نمی‌کنند دارو یک «بسته ویژه» است. وی افزود: صنعت داروی کشور با بانک مرکزی دچار مشکل عدم همکلامی است و بانک مرکزی هر 3 تا 4 ماه یک مشکل برای صنعت دارو ایجاد می‌کند و بعد متوجه می‌شود اشتباه کرده است. وی تصریح کرد: شرکت‌‌های تولید دارو، 97 درصد نیاز داخلی کشور را تامین می‌کنند اما از اول سال تاکنون نتوانسته‌اند ارز مورد نیاز خود را بگیرند. شاید با رابطه به برخی‌ها ارز داده شده است؛ استانداردهای بانکی برای تخصیص ارز به شرکت‌‌های دارویی، عادلانه نیست و اکنون با مشکلات جدی مواجه هستیم که کمبودهای دارویی موجود در بازار ناشی از این موضوع است. عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان داروهای انسانی گفت: مقصر اصلی کمبودهای دارویی، بانک مرکزی است که کارشناسان ناشی و مسؤولیت‌ناپذیر این مشکل را ایجاد کرده‌‌‌اند. کبریایی‌زاده این پرسش را مطرح کرد که مردم چندبار باید چوب ندانم‌کاری‌‌های مدیران نالایق را بخورند. کبریایی‌زاده تصریح کرد: از ابتدای امسال کمتر از 100 میلیون دلار به صنعت دارو ارز اختصاص داده شده است. تولیدکنندگان دارو 97 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند. کل ارز مورد نیاز صنعت دارو 800 میلیون دلار است، در حالی که واردات دارو که 3 درصد نیاز کشور را تشکیل می‌دهد، 1/1 میلیارد دلار مصرف ارز دارد.


Page Generated in 0/0062 sec