printlogo


کد خبر: 195061تاریخ: 1397/4/17 00:00
انصارالله حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
الحدیده؛ آزمایشگاه تسلیحات صهیونیست‌ها

زیبا اکبرزاده: جنگ ویرانگر علیه یمن در حالی چهارمین سال خود را طی می‌کند که شواهد نشان می‌دهد سناریوی آن از قبل کلید خورده و از حمایت اطلاعاتی، لجستیکی و تسلیحاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار است. بانیان این جنگ به دنبال آن هستند که از متصل شدن حلقه انصارالله به محور مقاومت در منطقه جلوگیری کنند و در این زمینه از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند. درباره چرایی نقش‌آ‏فرینی تل‌آویو در این جنگ می‌توان اشتراکات و منافع کریدور «سعودی- صهیونیستی» در این مسیر را بسیار تأثیرگذار قلمداد کرد. در همین راستا، منابع آگاه نزدیک به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا اعلام کردند که نیروهای ائتلاف سعودی در حمله به یمن از جنگ‌افزارهای ساخت اسرائیل استفاده می‌کنند و آخرین مورد استفاده آنها از این سلاح‌ها در حمله به شهر الحدیده بوده است. این منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» تصریح کردند، اسرائیل نیروی هوایی سعودی را به بمب‌ها و موشک‌های ممنوعه بین‌المللی مجهز کرده است تا این تسلیحات را در عملیات جنگی‌اش در مناطق مختلف یمن مورد استفاده قرار دهد. البته ناگفته نماند این اقدام با هدف آزمایش این موشک‌ها و بررسی میزان تخریب آن صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، نیروی هوایی عربستان این تسلیحات و جنگ‌افزارهای رژیم صهیونیستی را در چارچوب سلاح‌های آمریکایی تحویل گرفته، زیرا نگران انتشار این خبر در رسانه‌ها و پیامدهای آن بوده است. این اطلاعات منتشر شده، با گزارش‌های رسانه‌ای که بیانگر تمایل عربستان به دریافت سلاح‌های اسرائیلی از جمله سامانه گنبد آهنین است، همخوانی دارد. این گزارش روزنامه الخلیج‌آنلاین در واقع موید آخرین افشاگری فعال رسانه‌ای معروف در عربستان سعودی است. «مجتهد» که به افشاگر اطلاعات فوق‌محرمانه دربار سعودی معروف است در تازه‌ترین توئیت خود نوشته است: ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل، عربستان را به سلاح‌های ممنوعه مجهز کرده است. از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی برای اشغال استان استراتژیک الحدیده و بندر آن در غرب یمن، جنگنده‌های متجاوز صدها بار حمله هوایی به این استان داشته‌ و اغلب روی بمباران بندر و فرودگاه این استان متمرکز بوده‌اند و در مقابل شبه‌نظامیان طرفدار عبد ربه منصور هادی (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) نیز در حال انجام عملیات زمینی برای پیشروی در الحدیده هستند؛ عملیات جنگی‌ای که تاکنون هیچ دستاوردی برای این متجاوزان نداشته است. با وجود اینکه عربستان و اسرائیل دارای روابط دیپلماتیک و تجاری مستقیم نیستند اما تحولات اخیر در سیاست خارجه عربستان نشان می‌دهد تحولی ریشه‌ای در روابط میان این دو همپیمان جدید به وجود خواهد آمد. ژانویه گذشته، روزنامه عبری‌‌زبان جروزالم‌پست در گزارشی به نقل از یک تاجر اروپایی از تلاش عربستان برای خرید برخی سامانه‌های ضدموشکی رژیم صهیونیستی خبر داده است. به گفته یک تاجر اروپایی مقیم ریاض، سعودی‌ها در حال بررسی خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» هستند؛ سامانه‌ای که ساخت شرکت رافائل و صنایع هوافضای اسرائیل است. به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، سعودی‌ها همچنین در پی خرید سامانه موشکی مربوط به تانک «APS» هستند تا تانک‌های خود را از آتش نیروهای یمنی محفوظ بدارند. همکاری اطلاعاتی رژیم‌های سعودی و صهیونیستی به‌رغم اینکه 2 طرف روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، پیشرفت جهشی داشته و عاملی که آنها را به همکاری گسترده نظامی کشانده، هراس مشترک 2طرف از به‌اصطلاح «دشمنی مشترک به نام ایران» است.
حجم مشارکت آمریکا در جنگ یمن
همزمان با افشاگری‌ها درباره کمک تسلیحاتی صهیونیست‌ها به سعودی‌ها برای جنگ علیه انصارالله در یمن، جین فرگوسن، خبرنگار بخش خاورمیانه شبکه پی‌بی‌اس آمریکا، ادعاهای غربی‌ها درباره جنگ یمن را به چالش کشیده و تأکید کرده است که در جنگ یمن به ائتلاف عربستان کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کند. فرگوسن می‌گوید: «آمریکا به عربستان و دیگر همپیمانان خود میلیون‌ها دلار بمب می‌فروشد و از لحاظ راهبردی و اطلاعاتی از آنان حمایت می‌کند. جنگنده‌های سعودی‌ها در حال بمباران، از هواپیماهای آمریکایی سوخت‌گیری می‌کنند. سعودی‌ها و آمریکایی‌ها مدعی هستند حوثی‌ها (انصارالله) عروسکی در دست تهران هستند و به نوعی به نیابت  از نظامیان ایران در  پشت درهای عربستان سعودی قرار دارند. در حالی‌که چنین چیزی درست نیست».
جنگی فراموش‌شده با تلفات بسیار
جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ «فراموش شده» نام برده می‌شود، تاکنون بیش از 10 هزار کشته و 53 هزار زخمی برجای گذاشته است. در واقع این آمار، مرتبط با تلفات مستقیم ناشی از جنگ است. اما اگر اثرات جانبی جنگ و بمباران‌های هوایی همچون قطع دسترسی به مراکز و خدمات بهداشتی و مراقبتی، گرسنگی و قحطی و سوءتغذیه نیز در نظر گرفته شود، تنها در سال گذشته میلادی، 50 هزار کودک یمنی جان خود را به‌خاطر گرسنگی شدید یا بیماری از دست داده‌اند، یعنی روزی 130 کودک یمنی قربانی این جنگ شده‌اند، حدود 400 هزار یمنی نیز به‌خاطر سوءتغذیه بسیار حاد نیازمند رسیدگی و درمان فوری هستند. همچنین آن تعداد از جمعیت این کشور که هنوز دچار آوارگی نشده‌اند، مشکلات عدیده‌ای در زمینه دستیابی به خدمات بهداشتی و پزشکی دارند. سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است از 27 میلیون نفر جمعیت یمن، 8/18 میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه (غذایی) و 8/14 میلیون نفر آنها نیازمند خدمات بهداشتی و پزشکی هستند. باید گفت ائتلاف متجاوزان تلاش می‌کند برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در یمن، با به راه انداختن حمام خون و کشتار غیرنظامیان، پایداری یمنی‌ها را به چالش بکشد، رزمندگان یمنی نیز آموخته‌اند چگونه به این حملات پاسخ دهند. در آخرین مورد از این حملات انتقامجویانه، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کردند که جمعه‌شب یک موشک بالستیک از نوع «بدر 1» را به شهرک صنعتی جیزان در جنوب عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. ارتش یمن در همان روز همچنین یک فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد به مواضع و محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در ساحل غربی شلیک کرد.
 


Page Generated in 0/0526 sec