printlogo


کد خبر: 195123تاریخ: 1397/4/19 00:00
با پاکسازی جاده بین‌المللی امان ـ دمشق ده‌ها هزار آواره سوری به کشورشان بازگشتند
هدفگیری جنگنده اسرائیلی توسط پدافند سوریه

گروه بین‌الملل: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب فرودگاه T4 واقع در ریف شرقی حمص را هدف قرار دادند. تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده را قبل از اصابت به هدف منهدم کرده است. وزارت دفاع سوریه نیز گزارش داد پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد یکی از جنگنده‌های مهاجم اسرائیلی را هدفگیری کند و در پی آن بقیه جنگنده‌ها مجبور به فرار شدند. یک سخنگوی رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز در همین باره گفته که اسرائیل درباره گزارش‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کند.  با آنکه رسانه‌های دولت سوریه گفته‌اند تجاوز رژیم صهیونیستی تنها خسارت‌های مادی بر جا گذاشته، برخی رسانه‌های صهیونیستی به نقل از معارضان سوری ادعا کرده‌اند ۹ نفر در این حمله به شهادت رسیده‌اند. چنین ادعایی از سوی منابع رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است.  فرودگاه T4 واقع در ریف شرقی حمص هم‌اکنون خط اول دفاع منطقه حمص در برابر تهدیدهای داعش محسوب می‌شود اما رژیم صهیونیستی بویژه طی ماه‌های اخیر در راستای حمایت از تروریست‌ها، آن را هدف حملات هوایی خود قرار داده است. این فرودگاه دارای 54 آشیانه برای انواع جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی و 2 باند پرواز است که طول یکی از آنها به 3کیلومتر می‌رسد. این فرودگاه در 25 کیلومتری میدان گازی شاعر قرار دارد و در نوامبر سال 2014 پس از اشغال میدان‌های نفتی و گازی شاعر، جحار، جزل و المهر به محاصره گروه تروریستی داعش درآمد ولی تروریست‌ها به‌رغم اینکه با چند خودرو بمب‌گذاری شده به آن حمله کردند اما موفق به تسلط بر آن نشدند. در واقع، این حمله هوایی رژیم صهیونیستی در پی پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در درعا و دیگر مناطق سوریه صورت گرفته است. یگان‌های ارتش سوریه در درعا پیشرفت جدیدی را در مسیر بازگشت امنیت و ثبات به حومه شرقی و جنوب شرقی درعا و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه به ثبت رساندند. سلسله عملیات ارتش سوریه در اطراف جنوبی منطقه درعا البلد، خسارت‌های گسترده‌ای به این گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره وارد کرده است.
بازگشت گسترده آوارگان به‌خانه‌های‌شان
دولت سوریه در آستانه تسلط کامل بر کشور است. ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، اکنون کنترل گذرگاه نصیب در مرز اردن را پس از انجام یک عملیات زمینی  بار دیگر به دست آورده و جاده بین‌المللی دمشق- امان به صورت کامل امن است. منابع وابسته به مخالفان مسلح سوری اعلام کرده‌اند سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را زمین می‌گذارند و کنترل استان درعا را به دولت دمشق وا می‌گذارند. همزمان، ده‌ها هزار آواره سوری پس از گذراندن روزهای سخت در نزدیکی مرزهای اردن، با استفاده از توافق آتش‌بسی که روسیه با گروه‌های معارض سوری در جنوب این کشور امضا کرده، به خانه‌های خود در استان درعا بازگشتند. طبق این توافق آتش‌بس، مخالفان و غیرنظامیانی که تمایلی به صلح با دمشق ندارند، به شمال سوریه منتقل می‌شوند. با فشاری که در پی آغاز عملیات نظامی گسترده نیروهای دولت سوریه با حمایت روسیه از 19 ژوئن اعمال شد، گروه‌های مخالف سوری در استان درعا روز جمعه با صلح در این منطقه که مهد آشوب‌های خونین علیه دمشق در سال 2011 محسوب می‌شد، توافق کردند. سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد بیشتر سوری‌های آواره در نزدیکی مرزهای اردن به مناطق خود بازگشته‌اند. اردن پیش‌تر اعلام کرده بود، به‌رغم درخواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی، مرزهای خود را به روی این آوارگان بسته نگه خواهد داشت زیرا دیگر ظرفیت پذیرش پناهجویان جدید را ندارد. رامی عبدالرحمان، مدیر گروه موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» - وابسته به معارضان- در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: بیشتر آوارگان سوری مرزهای اردن را ترک کرده و بیش از ۶۰ هزار آواره از روز جمعه به خانه‌های خود بازگشته‌اند.
واگذاری نفت حسکه به دمشق
روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع کرد از احتمال توافقی میان یگان‌های مدافع خلق کرد و دولت دمشق خبر داد که بر سر میدان نفتی استان حسکه به دست آمده است. این منابع تصریح کردند، یگان‌های مدافع خلق کرد و دولت سوریه به توافقی درباره اداره تأسیسات نفتی در استان حسکه توسط دولت و اینکه روند فروش نفت تنها به عهده دولت باشد، دست یافتند. این روزنامه نوشت: تعدادی از هیات‌ها شامل مسؤولانی از دولت سوریه از شهرهای قامشلی و حسکه، رقه، الطبقه و الشدادی طی روزهای اخیر بازدید و با رهبران یگان‌های مدافع خلق کرد دیدار کرده‌اند. به گفته منابع مخالف، کمیته‌ای از کارشناسان در حوزه حفاظت از سدها از دمشق به شهر الطبقه رسیده و با کمیته کردها برای اداره سدها دیدار کردند. قرار است این کمیته به سد تشرین در جنوب شهر منبج نیز برود. خیانت‌های پیاپی آمریکا و توافق با ترکیه برای اشغال مناطق تحت تسلط کردهای سوریه، آنها را وادار کرده است برای جلوگیری از اشغال باقیمانده قلمرو خود این مناطق را به دولت تسلیم کنند. این اقدام در آستانه عملیات جدید ارتش ترکیه و تروریست‌های همپیمان برای اشغال منبج و دیگر مناطق کردی آغاز شده است. کردهای سوری در چند روز گذشته بارها بر آمادگی خود برای گفت‌و‌گو با دولت سوریه تاکید کرده بودند.
استقبال اردن از حضور ارتش سوریه در مرزها
در واکنش به تسلط دولت دمشق بر گذرگاه مرزی نصیب، فرمانده منطقه شمالی اردن تأکید کرد که استقرار ارتش سوریه در مرز اردن تا گذرگاه نصیب، تضمین‌کننده امنیت مرز 2 کشور است. سرتیپ خالد المساعید گفت که سیطره نیروهای سوریه بر منطقه مرزی با اردن از جنبه‌های امنیتی و اقتصادی تأثیرات مثبت بر 2 کشور خواهد داشت بویژه اینکه نیروهای مسلح اردن در طول دوره بحران سوریه، این مأموریت را انجام می‌دادند. المساعید در مصاحبه با روزنامه الرأی اردن درباره بازگشایی رسمی گذرگاه و احیای هماهنگی امنیتی اردن و سوریه نیز تصریح کرد: «این موضوع به دولت اردن و سطح سیاسی آن بستگی دارد و اگر تصمیمی در این باره گرفته شود به دنبال آن ترتیبات امنیتی نیز اتخاذ می‌شود.
نگاه صهیونیست‌ها به پیروزی اسد
تحولات جنوب سوریه، رژیم صهیونیستی را بشدت نگران کرده است. گروه رسانه‌ای «الاعلام‌الحربی» در لبنان به نقل از «حیزی سمنطوف» تحلیلگر امور عربی کانال 10 رژیم صهیونیستی اعلام کرد درباره سوریه، تحولات واقعا دراماتیکی رخ داده؛ به زبان ساده، صحبت از پیروزی عظیم ارتش سوریه و متحدانش بر شورشیان و بازگشت به مسیر سیطره کامل دولت سوریه است، مردی (بشار اسد) که بارها و بارها فاتحه‌اش خوانده شده، دوباره برای تسلط بر سوریه بازگشته است. همچنین حدود یک هفته پیش ایهود یعری، تحلیلگر کانال دوم رژیم صهیونیستی به سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله که گفت سوریه در آستانه یک پیروزی بزرگ است، واکنش نشان داد و اعلام کرد نصرالله درست می‌گوید. براساس گزارش گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» در لبنان، یعری گفت: دبیرکل حزب‌الله گفت او و بشار اسد در برابر یک پیروزی بزرگ در برابر شورشیان قرار دارند؛ من بدون تعارف می‌گویم که این پیروزی بر اسرائیل نیز هست، ما در جنگ سوریه شکست خوردیم و اسد به مرزهای ما خواهد رسید. در بحبوحه این نگرانی‌‌های اسرائیل از پیروزی قریب‌الوقوع ارتش سوریه، یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی موساد، هفته گذشته محرمانه به واشنگتن رفت. پایگاه عبری‌زبان واللاه در این‌باره تصریح کرد، سفر کوهن به واشنگتن به دنبال گزارش‌ها درباره رایزنی‌های استراتژیک میان ایالات متحده، روسیه و اسرائیل درباره بحران سوریه انجام شد. کارشناسان نظامی می‌گویند، پیش‌بینی‌ها حاکی ا‌ست بعد از آزادسازی درعا، جبهه القنیطره در جنوب سوریه برای عملیات نظامی ارتش سوریه و همپیمانانش گشوده می‌شود. این منطقه به دلیل همجواری با جولان اشغالی سوریه از حساسیت بیشتری برخوردار است. 
 


Page Generated in 0/0402 sec