printlogo


کد خبر: 195130تاریخ: 1397/4/19 00:00
«وطن امروز» از بی‌توجهی دولت به مرغداران گزارش می‌دهد
پرواز قیمت مرغ به کانال ۹هزار تومان

اسدالله خسروی: با وجود هشدار نمایندگان مجلس و مرغداران نسبت به آینده نابسامان بازار مرغ اما وزارت جهاد کشاورزی توجه خاصی به این مهم نکرد تا جایی که اکنون قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها همچنان در پی رشد نهاده های دامی و کاهش تولید مرغ گران‌تر نیز بشود. بنابر این گزارش، قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح تهران به ۸۹۰۰ تومان تا ۹۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسید. قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار خرده‌فروشی و برای مصرف‌کننده نهایی به 8900 تومان تا 9200 تومان در تهران افزایش یافت به‌طوری که مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت تعیین‌شده این اتحادیه در سطح خرده‌فروشی را 8550 تومان اعلام کرده است. بنا بر گزارش میدانی تسنیم، قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ در خیابان جمالزاده شمالی تهران نیز به 2 نرخ 8900 تومان و 9200 تومان در 2 فروشگاه مختلف به فروش می‌رسد. بر اساس اعلام این اتحادیه، قیمت هر کیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی و فروش در کشتارگاه 7950 تومان و توزیع در واحدهای صنفی 8100 تومان و قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال در شهر تهران 8400 تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 7600 تومان است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار، چندی پیش قیمت کف و سقف قیمت مرغ را  7100 تومان تا 7800 تومان اعلام کرده و گفته بود اگر قیمت مرغ به بیش از این قیمت برسد دولت به عرضه گوشت مرغ اقدام می‌کند و اگر به کمتر از 7 هزار و 100 تومان برسد، گوشت مرغ را از تولیدکنندگان می‌خرد. بنابراین گزارش، با وجود اختصاص ارز یارانه‌ای 3800تومانی به واردات خوراک دام و طیور، ذرت و سویا در بازار افزایش قیمت داشته به‌طوری که بر اساس گفته فعالان بخش خصوصی قیمت هر کیلوگرم ذرت به حدود 1200 تومان و کنجاله سویا به 2600 تومان تا 2700 تومان رسیده است.  عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علل افزایش قیمت مرغ گفت: گران شدن قیمت مرغ ناشی از عوامل مختلفی چون رشد هزینه‌های تولید، کم‌توجهی مسؤولان به تامین نهاده‌های با قیمت مناسب و در نهایت عدم برنامه‌ریزی مناسب در تولید برای تامین نیاز مصرف‌کننده است. علی‌ ابراهیمی با بیان اینکه خوراک یا نهاده‌های دامی، حدود 70 درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: افزایش قیمت دان مرغ در کنار بالا رفتن بهای جوجه یک روزه، همچنین بالا رفتن سایر هزینه‌ها نظیر هزینه سالن، حمل‌ونقل و تامین خوراکی‌های مکمل موجب می‌شود تولیدکننده با افزایش هزینه تولید مواجه شود؛ در چنین شرایطی دولت باید با راهکارهای مناسب و ارائه تسهیلات لازم تولیدکنندگان را حمایت کند تا آنها برای کار انگیزه داشته باشند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با وجودی که افزایش هزینه‌های تولید برای مرغداران با گرانی ارز قابل پیش‌بینی بود اما دولت  فکری به حال مرغداران، آنگونه که این بخش با مشکل مواجه نشود، نکرده است.
وی با بیان اینکه آنچه به ضعف دولت در حمایت از تولید مرغ به عنوان کالای تامین‌کننده بخشی از پروتئین سبد مصرفی خانوارها برمی‌گردد، بی‌توجهی به رشد قیمت نهاده‌های دامی در پی افزایش قیمت ارز است، گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده‌های دامی نیازمند نظارت دقیق و عمیق است، چرا که سهل‌انگاری در کنترل و نظارت خرید نهاده‌های دامی و توزیع ناعادلانه آن موجب تنش در بازار و نابسامانی در تولید و افزایش قیمت‌ها خواهد شد. ابراهیمی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون کشاورزی مجلس اخیرا برای حمایت از تولید و تامین نیاز بازار در بحث گوشت و مرغ اقداماتی داشته است، گفت: نابسامانی در قیمت گوشت سفید و قرمز در بازار موجب شد کمیسیون کشاورزی مجلس در جلسه‌ای با روسای اتحادیه مرغداران و تولیدکنندگان گوشت قرمز، نحوه نظارت بر بازار نهاده‌های دامی، چگونگی کنترل بازار عرضه و راهکارهای حمایت از تولیدکنندگان در این بخش را مورد بحث و بررسی قرار دهد و وزارت جهاد کشاورزی ملزم به ارائه راهکارهای لازم شود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف شده است ظرف 3 هفته آینده برنامه‌های عملیاتی خود را برای تامین نیاز پروتئین مردم به این کمیسیون ارائه دهد.
افزایش قیمت مرغ قابل پیش‌بینی بود
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از گرانی قیمت مرغ انتقاد کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از مرغداری‌ها به دلیل عدم حمایت تعطیل شده‌اند. جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره افزایش قیمت مرغ در بازار، گفت: گوشت مرغ  در سبد غذایی بسیاری از خانوارها قرار دارد و با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز در مدت اخیر، مصرف گوشت مرغ با رشد روبه‌رو شد اما برنامه‌ریزی لازم برای تامین گوشت مرغ خانوارها با قیمت مناسب صورت نگرفته است. وی ادامه داد: برای تنظیم بلندمدت بازار اقلام خوراکی، باید از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صورت همزمان حمایت شود اما باید پذیرفت در انجام این مهم، عملکرد مناسبی وجود نداشته است. محمودزاده افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید شرایط تامین خوراک دام و طیور را فراهم کند تا قیمت‌ها در بازار منطقی باشد. در شرایط فعلی اقتصاد کشور حداقل باید مردم دغدغه تامین اقلام خوراکی مورد مصرف خانوار را نداشته باشند. وی تصریح کرد: از حدود یک ماه گذشته براساس دلایل کارشناسی این هشدار را به عنوان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کردم که قیمت مرغ با افزایش قابل توجهی روبه‌رو می‌شود چرا که شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی حمایت موثر از مرغداری‌های کشور ندارد و تعداد قابل توجهی از مرغداری‌ها تعطیل شده است. وی ادامه داد: بعد از افزایش قیمت دلار، شرکت پشتیبانی امور دام به جای حمایت از مرغداران حتی قیمت نهاده دامی را که در انبار موجود داشت گران کرد و طبیعی است موضوعات مذکور به گرانی قیمت مرغ در بازار منجر می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این مسائل باشد.


Page Generated in 0/0103 sec