printlogo


کد خبر: 195190تاریخ: 1397/4/20 00:00
اخبار

وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن متعهد به مقابله با ایران است
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید دولت کشورش متعهد به مقابله با آنچه «رفتار شرارت‌آمیز ایران» می‌نامد، است. به گزارش تسنیم، مایک پمپئو همچنین از تلاش واشنگتن برای تضعیف و مقابله با شبه‌نظامیان «وابسته به تهران»‌ در یمن، عراق، لبنان و سوریه سخن گفت. وزیر خارجه آمریکا که با اسکای‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، ادعا کرد واشنگتن تلاش دارد به راه‌حلی سیاسی برای درگیری‌های مداومی که از سال 2011 [در سوریه] آغاز شده است، دست یابد. وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد «رفتار بدخیم ایران و پرتاب موشک از یمن که تمام کشورهای [حاشیه جنوبی] خلیج [فارس] را هدف قرار می‌دهد، منشأ همه‌چیز است و سیاست آمریکا مقابله با چنین مسائلی است.» پمپئو در ادامه ادعاهای خود گفت که جهان باید آگاه باشد ایالات متحده متعهد به حفاظت از حمل‌و‌نقل دریایی و جریان نفت به سراسر جهان است: «این همان تعهد آمریکا از دهه‌ها پیش است و به این تعهد پایبند خواهیم بود.

هیچ کشوری حق دخالت در موضوع مستشاری ایران در سوریه را ندارد
«ایان بیگز» سفیر استرالیا در تهران در دیدار با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به جشن 50 سالگی روابط استرالیا و ایران، مناسبات پارلمانی و سیاسی میان 2 کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: استرالیا در جهت گسترش مناسبات همه‌جانبه میان 2 کشور تلاش می‌کند. به گزارش مهر، در این دیدار، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با تشریح برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: یمن صرفا راه‌حل سیاسی دارد و جمهوری اسلامی ایران از راه‌حل سیاسی مورد تایید همه گروه‌ها در یمن حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان همچنین نقش مهم انصارالله و متحدانش در یمن را در حفظ استقلال و امنیت یمن ستود. وی افزود: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه در چارچوب روابط تهران- دمشق است و هیچ طرفی اجازه دخالت در این موضوع را ندارد. امیرعبداللهیان با تبریک پنجاهمین سالگرد روابط ایران و استرالیا، مناسبات 2 کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: توسعه روابط گردشگری نشان از توسعه روابط مردمی میان 2 کشور دارد. دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به شرایط سخت برخی ایرانیان در اردوگاه مهاجران استرالیا خواستار توجه و رسیدگی به وضعیت آنان  شد.

منافع ایران از برجام تأمین نشود دلیلی برای ماندن در آن نداریم
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در آلمان بسر می‌برد، روز گذشته در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، با «فیلس آنن» وزیر مشاور در امور خارجی وزارت خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش مهر، در این ملاقات که مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نیز حضور داشت، مسائل مختلف منطقه‌ای و روابط دوجانبه از جمله موضوعات مربوط به سوریه و یمن، برجام و حمایت اروپا از این توافق هسته‌ای، فشارهای آمریکا به اروپا در مسائل مختلف و همچنین روابط دوجانبه بررسی شد. خرازی در این ملاقات اشاره کرد هدف آمریکا ایجاد تنش و درگیری در منطقه است و اثرات منفی این هدف، می‌تواند به اروپا نیز منتقل شود. وی تصریح کرد: حمایت اروپا از برجام علاوه بر اینکه از یک توافق مهم بین‌المللی پشتیبانی می‌کند، کمکی به مساله امنیت منطقه نیز محسوب می‌شود. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر اروپا درباره برجام در مقابل آمریکا کوتاه بیاید، فشارهای بیشتری را از سوی آن کشور در سایر مسائل متحمل خواهد شد. خرازی گفت: آنچه مهم است، تبدیل اراده سیاسی اروپا در حمایت از برجام، به اقدامات عملی در راستای اجرای برجام است به‌طوری که منافع ایران از برجام تأمین شود، در غیر این صورت، چه دلیلی وجود دارد که ایران در برجام باقی بماند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر اساس متن برجام این حق را داریم که در برابر نقض عهد دیگران، بویژه اینک که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده است، به‌طور کامل یا بخشی از اجرای تعهدات خود را متوقف کنیم ولی به اروپا این فرصت را داده‌ایم تا ببینیم چگونه می‌خواهد اراده خود را به عمل ترجمه کند.
 


Page Generated in 0/0362 sec