printlogo


کد خبر: 195207تاریخ: 1397/4/20 00:00
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران مطرح کرد
کاهش مراجعه به دندانپزشکان!
300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی‌ها

گروه اجتماعی: نمایندگان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از سیاست‌های ناکارآمد سلامت دهان در کشور بشدت انتقاد کردند.
به گزارش مهر، محمدباقر شهنی‌زاده، رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان این مطلب که گروهی که در وزارت بهداشت برای پیشگیری آموزش دیده بودند، به درمان گرایش پیدا کردند، گفت: این وضعیت باعث شده برنامه‌های سلامت دهان و دندان برای مقابله با پوسیدگی دندان‌ها عقیم بماند.
ضرورت ایجاد معاونت دهان و دندان
وی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد برنامه‌های سلامت دهان باید این حوزه در وزارت بهداشت معاونت داشته باشد، تصریح کرد: متولی حوزه دهان و دندان باید در سطح معاونت باشد تا نتایج مثبتی را شاهد باشیم. شهنی‌زاده به نقش بیمه‌ها در ارائه خدمات دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: نقش بیمه‌ها باید واضح و روشن باشد؛ اینکه به دلیل هزینه بالای دندانپزشکی، خدمات را پوشش ندهند، پذیرفتنی نیست. وی افزود: این وضعیت باعث شده افراد زیر خط فقر نتوانند برای سلامت دهان و دندان خود هزینه کنند. شهنی‌زاده با انتقاد از اینکه دندانپزشکان در بیشتر دانشکده‌های دندانپزشکی بسیج علمی نشده‌اند، افزود: ما آماده‌ایم تمام دندانپزشکان عمومی را برای بهداشت دهان و دندان مردم بسیج کنیم. وی تاکید کرد: نخستین‌ همایش سلامت دهان، با رویکرد آموزش بهداشت دهان و دندان برگزار می‌شود، زیرا برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها نیاز به عزم ملی داریم.
نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ادامه با بیان اینکه آشفتگی بازار از یک سال قبل قابل پیش‌بینی بود، گفت: افزایش نرخ ارز سبب آسیب زیادی به افراد زیر خط فقر شده و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و از طرفی قانون تجارت و سرمایه‌داری حکم می‌کند وقتی کالا کم باشد و امکان ورود آن نیست، قیمت آن بیشتر شود.
شهنی‌زاده با اشاره به اینکه این موضوع در حوزه سلامت خطرناک است، افزود: متاسفانه مدتی پیش «کارپول» بی‌حسی دندان (لیدوکایین) نایاب شد. باید توجه داشت که وقتی واردات متوقف و بعد دلار دولتی مطرح می‌شود، باید به سمت خرید کالاهای ضروری پیش رویم، نه اینکه ارز دولتی را به واردات موبایل و اتومبیل اختصاص دهیم. وی اظهار داشت:‌ طی نامه‌ای به اداره تجهیزات پزشکی اعلام کردیم نمی‌خواهیم به حریم خصوصی شرکت‌ها ورود پیدا کنیم اما حداقل به ما اعلام کنید کدام شرکت ارز دولتی دریافت کرده تا از آنها تجهیزات لازم را درخواست کنیم. رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با تاکید بر اینکه ارز باید به سمت تولیدات استراتژیک و نیازهای مهم و روز باشد، گفت:‌ متاسفانه در این زمینه‌ها از انجمن‌ها مشورت نمی‌گیرند که توجه نکردن به این مساله سبب نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان شد.
شهنی‌زاده با این ادعا که یکی از شرکت‌های پخش دارو در مزایده‌ای این داروی بی‌حسی را به یک شرکت داد که این موضوع باعث  نایاب شدن و افزایش قیمت ناگهانی آن شد، افزود: البته موضوع الان تحت کنترل بوده و با توزیع‌کنندگان تماس گرفته شده است و واسطه‌ها در این زمینه حذف شده‌اند. وی با بیان اینکه باید کاری کنیم اقتصادمان قدرت یابد و ارزش ریال در مقابل دلار کاهش نیابد، گفت: ‌با توجه به شرایط پیش آمده، نمی‌شود در حوزه تجهیزات انتظار افزایش قیمت نداشته باشیم اما از همکاران‌مان خواسته‌ایم تمام تلاش خود را بکنند تا افزایش قیمتی را در حوزه دندانپزشکی شاهد نباشیم و تلاش می‌کنیم بازار سیاه و چمدانی حاکم نشود. رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده میزان مراجعان برای درمان نسبت به گذشته کاهش یافته و باید تلاش شود اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.
جای خالی سلامت دهان در نظام سلامت
عبدالحمید ظفرمند، دبیر علمی نخستین ‌همایش سلامت دهان نیز با انتقاد از سیاست‌های ناکارآمد در بهداشت دهان و دندان، گفت: سلامت دهان، مهم‌ترین بخش نظام سلامت است که متاسفانه هیچ جایگاهی ندارد. وی با بیان این مطلب که برنامه کلان برای سلامت دهان نداریم، افزود: ایران به لحاظ آموزش دندانپزشکی، نه‌تنها در منطقه برتر است که نسبت به برخی کشورهای اروپایی نیز جلوتر هستیم اما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: سال ۹۲ در شورای عالی بیمه سلامت مصوب شد که بیمه سلامت دهان در بیمه پایه گنجانده شود اما حالا کسی نیست این موضوع را از وزارت رفاه پیگیر باشد که چنین برنامه مهمی چرا اجرایی نشده است.
سلامت دندان تنها در حد شعار!
همچنین سیدجلال پورهاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص دندانپزشکی کودکان اظهار داشت: همواره شعار سلامت و پیشگیری سر داده‌ایم اما در عمل چندان موفق نبوده‌ایم و این وضعیت در دندانپزشکی، بیشتر نمود دارد. وی علت بروز چنین وضعیتی را ناشی از نبود یک مدیریت واحد در وزارت بهداشت دانست و افزود: هزاران ایرانی شب‌ها تا صبح با دندان‌درد می‌خوابند و ما از آنها غافل هستیم. پورهاشمی بر وجود عزم ملی برای پیشگیری از خرابی دندان‌ها تاکید کرد و گفت: در کشور، موضوعی به نام سلامت دهان وجود دارد که هر روز تاخیر در حل آن، مشکل را سنگین‌تر می‌کند. وی با اشاره به وجود ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی‌ها، افزود: اگر همه دندانپزشکان دو شیفت هم کار کنند، ۱۰ سال طول می‌کشد این وضعیت را بهبود ببخشیم. پورهاشمی با عنوان این مطلب که ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های دندانپزشکی را خود مردم پرداخت می‌کنند، گفت: توان مردم برای پرداخت این هزینه‌ها روز به روز ضعیف‌تر می‌شود، از همین رو، بی‌دندانی در کشور بیداد می‌کند. چاره‌ای هم ندارند چون پولی برای درمان ندارند.


Page Generated in 0/0169 sec