printlogo


کد خبر: 195234تاریخ: 1397/4/21 00:00
ترامپ در دیدار دبیرکل ناتو در بروکسل:
آلمان توسط روسیه کنترل می‌شود

گروه بین‌الملل: «آلمان توسط روسیه کنترل می‌شود.» این جملات دومین حمله مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا به آلمان طی یک ماه اخیر است. ترامپ پیش از این نیز از سیاست‌های مهاجرتی مرکل به طور مستقیم انتقاد کرده بود و حالا پیش از آغاز اجلاس ناتو خط لوله انتقال انرژی روسیه به اروپا به دستمایه ترامپ مبدل شده است تا سیاست‌های برلین را مورد انتقاد قرار دهد. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست که در دعوای سیاسی و اقتصادی با روسیه دور از هیاهوی رسانه‌ای رفتار کرده است و از سوی دیگر دولت مرکل در کنار بی‌ثباتی‌های سیاسی در اروپا توانسته است با نسخه‌ای اقتصادی عملا از بحران خارج شود اما انتقاد‌های طرفین طی ماه‌های گذشته مناسبات برلین و کاخ سفید را به چالش کشیده است.
ترامپ در دیدار دبیرکل ناتو گفت: باید ناراحتی خود را ابراز کنم! آلمان با روسیه توافق نفتی و گازی امضا می‌کند در حالی که همگی علیه مسکو سیاست‌های متحدی را اتخاذ کرده‌ایم.
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهار داشت: این مساله بسیار ناشایست است که ما در تکاپو برای محافظت از شما در مقابل روسیه باشیم و شما سراغ آنها برای توافق میلیارد دلاری نفت و گاز بروید.
خط لوله «جریان شمالی 2» کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان و اوکراین را به طور کامل از محور انتقال انرژی روسیه به آلمان حذف می‌کند و انرژی را به طور مستقیم از طریق دریای بالتیک به آلمان می‌رساند. روسیه چندین طرح انرژی برای اروپا در نظر گرفته است که شامل جریان جنوبی، جریان شمالی و جریان آبی است. این طرح‌ها در حالی مطرح و اجرایی شده است که ایده کنار گذاشتن متحدان سابق و یافتن شرکای جدید میان کشورهای اروپایی در حال حاضر در آمریکا حامیان بسیاری دارد. ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو اما در صبحانه کاری روز چهارشنبه با ترامپ به وی گفت اعضای ناتو می‌توانند با وجود تفاوت‌های‌شان با یکدیگر همکاری کنند.
ترامپ در حالی به مرکل حمله می‌کند که از ناتو خواسته است درباره مناسبات آلمان و روسیه وارد عمل شود. رئیس‌جمهوری آمریکا اما در میان رهبران غربی نزدیک‌ترین روابط را با پوتین دارد و حتی احتمال دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا نیز عملا غیرقابل انکار است. ترامپ امروز پنجشنبه با مرکل ملاقات می‌کند و قرار است درباره آینده ناتو و افزایش بودجه نظامی اعضا بحثی میان اعضای ناتو صورت گیرد. پیش از سفر ترامپ به بروکسل پیش‌بینی‌ها از افزایش درگیری میان اعضای ناتو حکایت داشت.
ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش ناتو را یک متروکه خطاب کرده بود و در دیدار با دبیرکل ناتو در بروکسل اظهار داشت اعضا باید نقش بیشتری را از نظر مالی ایفا کنند.


Page Generated in 0/0065 sec