printlogo


کد خبر: 195270تاریخ: 1397/4/21 00:00
ولایتی: حضور نتانیاهو در روسیه اهمیتی ندارد
سفر ولایتی به روسیه با عنوان نماینده رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور چه پیامی دارد؟

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل می‌گوید حضور نتانیاهو در روسیه تاثیری بر ماموریت استراتژیک وی در روسیه ندارد. علی‌اکبر ولایتی که برای ابلاغ پیام رهبر انقلاب و حسن روحانی به روسیه سفر کرده است،  در بدو ورود به مسکو با اشاره به روابط بسیار مهم و استراتژیک 2 کشور ایران و روسیه، گفت: در طول سال‌‌های گذشته مجموعه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و رسیه رو به ارتقا بوده و فقط رابطه استراتژیک و بلندمدت می‌تواند این روابط را توجیه کند. وی با اشاره به روابط دو طرف در موضوعات بین‌المللی تصریح کرد: در حوزه بین‌المللی هم  دو طرف در زمینه برجام و... از همکاری‌‌های راهبردی بهره برده‌‌اند و روابط دوجانبه در حوزه سیاسی و هسته‌ای حکایت از برنامه درازمدت بین 2 کشور دارد که در شرایط کنونی و حساس ضرورت این همکاری‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. ولایتی افزود: بنده افتخار دارم که حامل پیام مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در شرایط حساس کنونی جهان باشم و اگر گفت‌وگوهای بنده با رئیس محترم جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور آنگونه که انتظار می‌رود پیش رود باید گفت این سفر نقطه عطفی در روابط استراتژیک 2 کشور خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که همزمانی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه را با سفر خود چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: نتانیاهو دوره‌گردی است که هر روز به یک نقطه از جهان سفر می‌کند و اظهارات بی‌پایه و بی‌منطقی را هم بیان می‌کند. وی گفت: کار این آدم کم‌کم به جایی رسیده که دیگر کسی برای حرف‌‌های وی اهمیتی قائل نیست، لذا حضور یا عدم حضور او در روسیه هیچ تاثیری بر ماموریت استراتژیک ما ندارد.
ماجرای سوریه و برجام
سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه سفر مهمی است. روسیه یکی از کشورهای عضو توافق هسته‌ای موسوم به برجام است. به‌گزارش «وطن‌امروز» البته در جریان مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی، به دلیل تمایل بیش از اندازه دولت به طرف آمریکایی و اروپایی، همکاری با برخی شرکت‌های تجاری چینی و روس به پایان رسید. همین موضوع و برآورد بلوک شرق نسبت به تغییر استراتژی ایران باعث شد نوعی موضع‌‌‌گیری در چین و روسیه نسبت به همکاری‌‌های تجاری با ایران ایجاد شود. اکنون با خروج آمریکا از برجام و شکست راهبرد دولت حسن روحانی، دولت ایران بشدت به همکاری و حسن‌نیت روسیه و چین نیازمند است. در این میان روسیه به عنوان همسایه شمالی ایران که هم در جبهه سوریه منافع مشترک زیادی با ایران دارد و هم در مواجهه با آمریکا درگیر تحریم‌هاست، یک هدف مهم برای ایران جهت بهبود و پیشبرد روابط دوجانبه است.
در این میان سفر ولایتی که تحت عنوان نماینده رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور صورت گرفته در واقع می‌تواند حامل این پیام باشد که تصمیم‌سازی‌ها در ایران در حوزه سیاست خارجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در موضوع روسیه تا حدودی همراستا شده و راهبرد تعامل دولت با غرب دیگر در ایران جایگاهی ندارد. از همین رو می‌توان این سفر ولایتی را یک سفر پراهمیت دانست. از سوی دیگر سفر نتانیاهو به روسیه که پنجمین سفر او در یک سال اخیر است نیز در راستای رایزنی برای کسب مخالفت روس‌ها با حضور نظامی ایران در سوریه است؛ موضوعی که اساسا امکانپذیر نیست و با توجه به موضع‌گیری‌‌های اخیر بشار اسد و دولت سوریه، ولادیمیر پوتین در آن تاثیر چندانی ندارد.


Page Generated in 0/0069 sec