printlogo


کد خبر: 195282تاریخ: 1397/4/23 00:00
نماینده کرمانشاه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» آخرین وضعیت زلزله‌زدگان استان را تشریح کرد
کمک‌های‌ مردم به زلزله‌زدگان کماکان در حساب سلبریتی‌ها !

محسن پورعرب:  حدود 8 ماه از زلزله مهیب آبان‌ماه سال گذشته غرب کشور گذشته است؛ حادثه‌ای که خسارات و تلفات فراوانی را در استان کرمانشاه و شهرستان سرپل‌ذهاب به بار آورد.
با وجود کمک‌های دولتی و غیردولتی، مشکلات و مصائب مردم زلزله‌زده کرمانشاه این روزها همچنان ادامه دارد. اگر چه حجم کمک‌ها کم نبوده است اما متغیرهایی باعث شده تا این روزها حال این مردمان خوب نباشد. نوسانات ارزی در چند ماه گذشته و افزایش بهای کالاهای مصرفی باعث شده تا زلزله‌زدگان غرب کشور که تحت تاثیر این حادثه کار و کاسبی مناسبی ندارند، نتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند. یکی از این کالاها بدون شک مصالح ساختمانی مورد نیاز برای بازسازی و ساخت کاشانه‌های جدید است البته که در این باره تسهیلاتی از سوی دولت برای ساکنان شهرهای زلزله‌زده در نظر گرفته شده است اما افزایش نرخ مصالح ساختمانی باعث شده تا روند ساخت و سازها به کندی پیش رود. با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و اسکان زلزله‌زدگان در چادر و کانکس، تحمل شدت گرما در این وضعیت سخت است. در همین باره، فرهاد تجری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس به «وطن‌امروز» گفت: پرداخت وام‌ها در حال انجام است اما زمان‌بر بودن مراحل اداری و از طرفی تغییرات ثانیه‌ای نرخ ارز باعث شده تا مشکلاتی برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه ایجاد شود.
درخواست افزایش تسهیلات
تجری  با اشاره به روند ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده، افزود: افزایش نرخ مصالح ساختمانی باعث شده تا روند بازسازی و ساخت خانه‌های زلزله‌زدگان کند شود. وی در ادامه درباره پرداخت وام به زلزله‌زدگان گفت: پرداخت‌ها در حال انجام و به هر حال زمان‌بر است اما بیشتر مردم تاکنون وام مورد نیازشان را دریافت کرده‌اند. نماینده مردم کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افزایش نرخ مصالح ساختمانی میزان وام‌های پرداختی کافی است یا خیر؟ بیان کرد: درخواست برای افزایش مبلغ وام‌های پرداختی داشته‌ایم اما متاسفانه تاکنون هیچ سازوکار اجرایی در نظر گرفته نشده است.
پیشنهاد رایگان شدن بهای برق
از سوی دیگر با توجه به گذشت یک‌ ماه از فصل تابستان و زندگی زلزله‌زدگان در کانکس و چادر، انتظار می‌رود تا تدابیری برای تسهیل زندگی این افراد اندیشیده شود. از بین رفتن شرایط کسب‌وکار در این مناطق و درآمد ناکافی زلزله‌زدگان سختی زندگی را دوچندان کرده است. به باور تجری یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش فشارهای ناشی از شرایط سخت زندگی، رایگان شدن بهای برق مصرفی در این مناطق برای مدتی معلوم است. نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به مشکلات زلزله‌زدگان با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان، اظهار داشت: انتظار می‌رفت دولت بهای برق مصرفی مردم در مناطق زلزله‌زده را برای مدتی رایگان در نظر بگیرد،  در شرایط فعلی مبالغ قبوض برق مصرفی هزینه زیادی را به مردم تحمیل کرده و از مدیران می‌خواهیم تا فکری برای این موضوع کنند.
درخواست افزایش سهمیه‌های کنکور
یکی دیگر از اقداماتی که در چند ماه گذشته برای تسکین بخشیدن به آلام مردم زلزله‌زده غرب کشور در نظر گرفته شد، تعیین سهمیه برای زلزله‌زدگان شرکت‌کننده در کنکور بود. اردیبهشت‌ماه سال جاری مجتبی زینی وند، معاون وزیر آموزش‌وپرورش از اختصاص 5 درصد از سهمیه کنکور به دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده خبر داد؛ فرهاد تجری با اشاره به این موضوع بیان داشت: اگر چه در نظر گرفتن میزان مشخصی از سهمیه‌ها برای زلزله‌زدگان اقدامی قابل تقدیر است اما با توجه به گستردگی مناطق زلزله‌زده و تعداد بالای شرکت‌کنندگان در کنکور انتظار می‌رود تا مدیران سهمیه بیشتری را به این مناطق اختصاص دهند. به همین دلیل به عنوان نماینده مردم کرمانشاه از مدیران آموزش‌وپرورش و وزارت علوم می‌خواهم تا تدبیری برای این مهم بیندیشند.
کمک سلبریتی‌ها همچنان بی‌سرانجام!
کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده توسط سلبریتی‌ها و مشخص نبودن سرانجام این کمک‌ها حاشیه‌های فراوانی را در چند ماه گذشته ایجاد کرده است. پیگیری رسانه‌ها و نمایندگان مجلس تا به امروز موثر نبوده و این افراد حاضر نیستند مبالغ جمع‌آوری شده را برای مردم رنج کشیده کرمانشاه هزینه کنند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در ادامه اظهاراتش با اشاره به این موضوع، گفت: هنوز ماجرای پول‌های جمع شده توسط این افراد بلاتکلیف است و به سرانجام مشخصی نرسیده است. متاسفانه پس از پیگیری‌های مکرری که در این باره داشتم هجمه‌هایی علیه بنده شکل گرفت. با این حال با گذشت چندین ماه هنوز اثری از پول‌های جمع شده در مناطق زلزله‌زده دیده نمی‌شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر با پیگیری‌های مسؤولان قضایی تکلیف کمک‌های جمع شده مشخص شود. تجری در پاسخ به این پرسش که «آیا رقم 30 میلیارد تومان درباره کمک‌های مردمی در دست سلبریتی‌ها درست است یا خیر؟» افزود: رقم دقیق کمک‌ها را نهادهای امنیتی و اطلاعاتی می‌توانند با ورود به این موضوع مشخص کنند. آنچه که هم‌اکنون مهم است مجاب شدن این افراد برای هزینه کردن مبالغ جمع‌آوری شده برای زلزله‌زدگان است. متاسفانه در این ماجرا به اعتماد مردم خدشه وارد شده است و باید هر چه سریع‌تر تکلیف پول‌ها مشخص شود.
 

حبس میلیاردها تومان کمک مردم در حساب هنرمندان
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تشریح دلیل ورود دستگاه قضایی به موضوع حبس کمک‌های نقدی مردمی در حساب سلبریتی‌ها، از نیاز هر کدام از خانواده‌های زلزله‌زده به ۱۵ میلیون تومان جهت تکمیل منازل‌شان خبر داد. سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس در انتقاد نسبت به نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی توسط افراد مشهور به خانه ملت گفت: متاسفانه نگاه‌های سیاسی و اغراض شخصی در این باره باعث شد تعدادی از این افراد به جای اینکه مبالغ اهدایی از سوی مردم را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهند، اقدام به ساخت مجتمع‌های فرهنگی کرده یا حتی ده‌ها میلیارد تومان در حساب خود نگه داشته‌اند و این در حالی است که مردم زلزله‌زده در این هوای گرم طاقت‌فرسا هنوز در چادر یا کانکس مستقر بوده و نیاز مبرمی به حمایت مالی دارند.  وی افزود: این افراد نه تاکنون جوابی پس داده‌اند و نه اقدام به بازگرداندن مبالغی که تحت عنوان کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کرده‌اند، می‌کنند و نه این مبالغ را در اختیار هلال‌احمر یا سایر نهادهای حمایتی قرار می‌دهند. به همین دلیل قطعا دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم به این حوزه ورود پیدا کرده است، ضمن اینکه سازمان‌های امنیتی همچون وزارت اطلاعات گزارشی را آماده کرده‌اند که نشان می‌دهد مبالغی که تحت عنوان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده بود، هنوز در حساب افراد مشهور وجود دارد.


Page Generated in 0/0181 sec