printlogo


کد خبر: 195299تاریخ: 1397/4/23 00:00
اخبار

رکورد مصرف برق شکست
خاموشی‌ها صبر مشترکان را لبریز کرد
با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات، رکورد تازه‌ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچ‌گاه مصرف برق کشور به ۵۷ هزار مگاوات نرسیده بود. به گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، چهارشنبه گذشته در ساعت 16 و 38 دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای 57 هزار و 97 مگاوات، رکورد تازه‌ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچ‌گاه مصرف برق کشور به 57 هزار مگاوات نرسیده بود. با وجود تأکید چند ده باره مسؤولان، خبری از صرفه‌جویی 10 درصدی مصرف برق برای گذر از روزهای گرم تابستان نیست. در همین‌باره به دنبال گرم‌تر شدن هوا در کشور و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش و تداوم هوای گرم در هفته جاری، روابط عمومی توانیر اطلاعیه‌ای را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: کاهش بارندگی‌ها در سال آبی منتهی به تابستان امسال منجر به کم‌آبی و در نتیجه عدم امکان تولید در نیروگاه‌های آبی شده و شبکه برق کشور با محدودیت‌هایی در تامین برق روبه‌رو شده است. از این رو از مردم در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد با پیش گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف برق بویژه در ساعت‌های اوج بار (۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳)، کارکنان صنعت برق را تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی، در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند. از سوی دیگر، افزایش درجه حرارت و خاموشی‌های متعدد صبر مشترکان را لبریز کرده و این در شرایطی است که بسیاری از شهروندان معتقدند اطلاع‌رسانی وزارت نیرو درباره زمان خاموشی‌ها نیز دقیق نیست و این موضوع مشکلات زیادی را برای آنان به وجود آورده است. تماس‌های تلفنی مشترکان حاکی از آن است نقشه ارائه شده خاموشی‌های احتمالی از سوی شرکت‌های توزیع برق با آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد مغایرت دارد. مشکل خاموشی‌های اخیر فقط مختص تهرانی‌ها نیست. تعدادی از شهروندان البرزی نیز در تماس‌هایی اعلام کرده‌اند خاموشی‌ها در کرج روزی 4 تا 5 ساعت در 2 نوبت شبانه‌روز رخ می‌دهد که در بسیاری موارد سبب آسیب دیدن دستگاه‌های برقی و الکترونیکی آنان شده است.
مصرف برق ۶۰۰۰ مگاوات بالاتر از تولید
در روزهای اخیر و با افزایش دمای هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسیده است. رضا اردکانیان،‌ وزیر نیرو در این‌باره اظهار داشت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم به طوری که در بیشتر کشورها بحران آب اتفاقات عجیبی را رقم زده و در کانادا در روزهای گذشته بیش از ۵۴ نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند. وی خاطرنشان کرد: برای غلبه بر این شرایط باید اصلاح الگوی مصرف انجام شده و زمینه‌ای فراهم آید تا همه به مصرف کم نه‌تنها در تابستان، بلکه در دیگر فصول عادت کنیم. وی یادآور شد: شیوه مصرف ما در بخش آب باید در کشور اصلاح شود، ما نه‌تنها در مصرف آب، بلکه در بخش انرژی نیز با نارسایی‌هایی روبه‌رو هستیم به طوری که مصرف انرژی نیز در کشورمان در بهترین حالت باید به کمتر از ۵۲ هزار مگاوات برسد. اردکانیان ظرفیت تولید برق را در کشور ۵۲ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: ما 4 تا ۶ هزار مگاوت بیشتر از تولیدمان مصرف برق داریم و این امر سبب شده تا خاموشی‌هایی در کشور اعمال شود که ضرورت دارد همه مردم بویژه در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهند تا تابستان گرم را سپری کنیم. وزیر نیرو تصریح کرد: ما چاره‌ای جز صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و همچنین توجه به توسعه پایدار در این زمینه نداریم.


کاهش ۲۶ درصدی فروش پژو در خاورمیانه
شرکت پژو- سیتروئن اعلام کرد تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران فروش محصولات این شرکت فرانسوی در خاورمیانه در نیمه نخست 2018 میلادی ۲۶ درصد کاهش داشته است. به گزارش تسنیم، میزان فروش محصولات این شرکت فرانسوی در خاورمیانه تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران 26 درصد کاهش نشان می‌دهد. ایران در سال گذشته میلادی بیش از 12 درصد از کل فروش‌های شرکت پژو- سیتروئن را به خود اختصاص داده بود.

 


Page Generated in 0/0072 sec