printlogo


کد خبر: 195300تاریخ: 1397/4/23 00:00
اخبار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
استیضاح وزیر اقتصاد قطعی است
9 ماه قبل وقتی وزیر اقتصاد برنامه خود برای مدیریت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد، توانست رای لازم را از مجلس کسب کند اما امروز همان برنامه کاری به شاخصی برای سنجش عملکرد وزیر تبدیل شده است. حسین حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه آیا دلیل استیضاح وزیر اقتصاد التهابات اخیر ارزی است، گفت: التهابات اخیر ارزی ارتباطی با استیضاح وزیر اقتصاد ندارد. وی افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر شرایط اقتصادی کشور دچار چالش شده است و ما یکی از مسببان اصلی وضعیت فعلی را وزیر اقتصاد می‌بینیم که مدیریت و توانمندی لازم را برای تصدی این حوزه نداشته است.  به گفته حاجی‌دلیگانی، استیضاح وزیر اقتصاد بر مبنای مباحث کارشناسی است و متاسفانه آنچه ایشان در برنامه خود در روز رای اعتماد در مجلس بیان کرده‌اند، اجرایی نشده و محورهای استیضاح دقیقا با برنامه‌هایی که خود  وزیر اقتصاد اعلام کرده، مطابقت دارد. وی با اشاره به جدیت نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد گفت: امضا به اندازه کافی برای استیضاح وجود دارد. وی تصریح کرد: ما برای بحران‌های ارزی و جهش قیمت سکه از 7 ماه قبل به مسؤولان دولتی هشدار داده بودیم. حتی بحث تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را نیز کلید زدیم اما متاسفانه این درخواست تحقیق و تفحص در کمیسیون اقتصادی مجلس معطل مانده است.


نوبخت در نامه‌ای به روحانی پیشنهاد کرد
ارائه ۱۲ بسته اجرایی برای مقابله با تحریم‌ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ۱۲ بسته اجرایی را در قالب برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها ارائه کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در نامه‌ای به روحانی نوشت: «با هدف اجرایی شدن موضوعات ابلاغی جناب‌عالی در اجلاس مدیران کشور، نخستین بخش از برنامه جامع مقابله با تحریم مشتمل بر ۱۲ بسته اجرایی با عناوین زیر توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و اقتصادی تهیه و عنداللزوم برای طرح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه تقدیم می‌شود. عناوین بسته‌های اجرایی شامل آثار سناریوهای مختلف تحریم و تقسیم‌کار دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آن، محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریوهای جبران آن، راهکارهای مهار و مدیریت رشد نقدینگی، برنامه تأمین انرژی مطمئن  در شرایط تحریم، برنامه تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، برنامه‌های ویژه حمل‌ونقل دریایی، ریلی و هوایی در تحریم، برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریم، نحوه واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم (سهام و املاک مازاد)، تسهیل در  مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی،  برنامه تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق، برنامه‌های رونق تولید و اشتغال گسترده و تدوین راهکارهای ویژه مقابله با تحریم در حوزه IT و ICT است». دیگر بخش‌های برنامه جامع مقابله با تحریم هم قرار است پس از نهایی شدن تقدیم شود.


آغاز به کار  ستاد تشدید مبارزه با احتکار
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا را منصوب و اعلام کرد که این ستاد فعالیت خود را از شنبه ۲۳ تیرماه آغاز خواهد کرد. محمد شریعتمداری در حکم ابلاغی به معاون امور اقتصادی و بازرگانی، رئیس سازمان حمایت و رئیس سازمان تعزیرات آورده است به موجب این حکم شما را به عنوان اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای همه کالاهای وارداتی یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی با نرخ رسمی معین می‌کنم تا با استفاده از ظرفیت‌های سازمان حمایت و سازمان تعزیرات و همه سازمان‌های دولتی استانی و به‌کارگیری توان خارق‌العاده مردمی و در رأس آنها انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدکنندگان و بازرگانان، در اطلاع‌رسانی آنها از مراکز اختفا و احتکار و همکاری در رسیدگی‌ها و بازرسی‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت فوق‌العاده فضای مجازی، در تحقق این هدف بر اساس برنامه تهیه‌شده اقدام کنید.


Page Generated in 0/0072 sec