printlogo


کد خبر: 195319تاریخ: 1397/4/23 00:00
اخبار

کاظمی اشعار شاعران نسل دوم انقلاب را بررسی می‌کند
محمدکاظم کاظمی پس از 3 سال وقفه دوباره تالیف کتاب بررسی اشعار شاعران نسل دوم انقلاب را آغاز کرد. به گزارش فارس، محمدکاظم کاظمی، از شاعران و محققان کشورمان درباره تازه‌ترین تالیفات خود اظهار داشت: «روزنه»، «شعر پارسی» و «مرقع صد رنگ» بتازگی تجدید چاپ شده‌اند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ویرایش کتاب «شعر پارسی» به نحوی بوده که تقریبا برابر با یک کتاب چاپ اول است، گفت: بازنگری مفصلی در این کتاب صورت‌گرفته و موارد بسیاری به آن افزوده شده است، از این رو شباهت بسیاری با یک کتاب تازه منتشر شده دارد. کاظمی در بخش دیگری از سخنانش به 2 کتاب در دست تالیف هم اشاره کرد و بیان داشت: کتاب «نقدی بر مجموعه اشعار شاعران نسل دوم انقلاب» را در دست تالیف دارم، نام قطعی برای کتاب انتخاب نکرده‌ام اما این اثر به شاعران نسل دوم انقلاب اختصاص دارد و آثار آنها را بررسی کرده‌ام. وی گفت که 3 سال است این کتاب را شروع کرده‌ اما مدتی به تعویق افتاده ولی اخیرا تالیف آن را آغاز کرده‌ است. کاظمی به دیگر کتاب خود هم اشاره و تصریح کرد: گزیده‌ای از رباعی‌های بیدل دهلوی را احتمالا با همین نام از سوی انتشارات سپیده باروان منتشر خواهم کرد. نیمی از کار انجام شده و احتمالا هر دو کتاب تا پایان سال وارد بازار کتاب می‌شوند.

نکوداشت ابوطالب مظفری در اوج
مراسم نکوداشت سید ابوطالب مظفری، شاعر افغانستانی مقیم ایران برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا،  این مراسم  روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ساعت ۱۷ در نخلستان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود؛ سازمان هنری- رسانه‌ای اوج در خیابان طالقانی، خیابان مظفر شمالی واقع است. سیدابوطالب مظفری، متولد سال ۱۳۴۴ خورشیدی، شاعر  افغانستانی است. او  در شهر مشهد زندگی می‌کند و یکی از بنیانگذاران مرکز فرهنگی «دُر دری» در ایران است. از آثار این شاعر می‌توان به مجموعه‌ شعرهای «دور پرویز و فرهادهای عاشق»، «آخرین نسل» (مجموعه‌ خاطرات دوران جهاد)، «تصحیح دیوان سعید بلخ» و دفتری از گزیده‌ ادبیات معاصر (نیستان) اشاره کرد.


آکادمی جایگزین نوبل دست به کار شد
آکادمی جدید که قصد دارد به جای نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ یک برنده معرفی کند، اسامی نامزدهای این رقابت را اعلام کرد و از کتابخوان‌ها خواست به منتخب خود رای دهند. به گزارش مهر به نقل از سایت جایزه، آکادمی جدیدی که قصد اهدای یک جایزه ادبی بین‌المللی را در سال ۲۰۱۸ به جای جایزه ادبی نوبل دارد با معرفی اسامی ۴۷ نویسنده از سراسر جهان، این رقابت را کلید زد. در حالی که اسامی نویسندگان در فهرستی اعلام شده، از مخاطبان خواسته شده به یکی از نویسندگان این فهرست رای بدهند. گفته شده این آکادمی از سوی کتابداران سوئدی تشکیل شده و زمان رای‌گیری تا ۱۴ آگوست تعیین شده است. از میان این آرا، اسامی ۳ نویسنده که بیشترین رای را آورده‌اند برای انتخاب به گروه داوری ارجاع می‌شود که متشکل از گروهی متخصص است. یک نویسنده نیز به رای کتابداران به این فهرست اضافه می‌شود. از میان این ۴ نفر، اسم برنده این جایزه ۱۴ اکتبر در برنامه‌ای رسمی اعلام می‌شود و جایزه دهم دسامبر ۲۰۱۸ به برنده اهدا خواهد شد. این آکادمی جدید اعلام کرده سازمانی غیرانتقاعی، غیرسیاسی و از نظر مالی مستقل است و در همان چارچوب زمانی آکادمی سوئد و ۵ کمیته دیگر آن فعالیت می‌کند. این جایزه به اثر یا نویسنده‌ای که به انسانیت در جهان توجه دارد اهدا می‌شود و برنده می‌تواند از هر نقطه جهان باشد، به شرط اینکه ۲ اثر ادبی تا کنون منتشر کرده باشد و یکی از آنها در ۱۰ سال اخیر منتشر شده باشد. بحث اعطای این جایزه زمانی مطرح شد که این دوره از جایزه نوبل در پی جنجال‌های رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی و رویدادهای متعاقب آن لغو شد و گروهی از چهره‌های برجسته فرهنگی سوئد تصمیم گرفتند در غیاب نوبل ادبیات، در حرکتی اعتراضی، جایزه‌ای جایگزین آن برپا کنند.


Page Generated in 0/0059 sec