printlogo


کد خبر: 195323تاریخ: 1397/4/23 00:00
فغانی و کمک‌هایش مایه افتخار فوتبال ایران
تیم داوری ایران دیدار رده‌بندی جام‌جهانی را قضاوت می کند

شاید خیلی‌ها انتخاب علیرضا فغانی، داور شایسته ایرانی و کمک‌هایش را برای دیدار رده‌بندی نتیجه عدم حمایت از فغانی‌ یا اعمال نفوذ کشورهای صاحب فوتبال چون آرژانتین بدانند که تیم داوری‌شان با میدان‌داری پیتانا دیدار فینال را همچون بازی افتتاحیه قضاوت می‌کند. در اینکه عدم راهیابی تیم‌های آمریکای لاتین به نیمه نهایی و نفوذ آرژانتین در فوتبال جهان در انتخاب پیتانا برای دیدار فینال تاثیراتی داشته تردید نیست اما نباید فراموش کرد که علاوه بر داوران سرشناس مرحله نیمه‌نهایی، ۱۲ تیم داوری دیگر با نظر دپارتمان داوری و کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا در روسیه باقی مانده بودند و انتخاب فغانی، سخندان و منصوری به عنوان داوران بازی رده‌بندی به همین دلیل اتفاق بسیار مهمی به شمار می‌آید که در داوری فوتبال ایران و آسیا تا ابد از آن به عنوان یکی از رخدادهای تاریخی یاد خواهد شد.
فغانی و کمک‌هایش بعد از قضاوت در فینال المپیک ۲۰۱۶، فینال جام‌جهانی باشگاه‌های ۲۰۱۵، فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴ و نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷، چنان مورد اعتماد و وثوق کولینا و کمیته داوران فیفا بوده و هستند که قضاوت حساس‌ترین بازی مرحله گروهی بین مکزیک و آلمان به آنها سپرده شد. آنها در ادامه نیز بازی سرنوشت‌ساز برزیل- صربستان را قضاوت کردند و در مرحله یک‌هشتم نهایی نیز ماموریت داوری حساس‌ترین بازی بین فرانسه و آرژانتین به تیم داوری ایران داده شد.
انتخاب فغانی و شرکا به عنوان داور دیدار رده‌بندی نه‌تنها هرگز از شایستگی‌های‌شان نخواهد کاست بلکه اتفاقا انتخاب آنها به عنوان داور دیدار رده‌بندی از میان 12 داور باقیمانده در جام نشان می‌دهد که فیفا چه اعتقاد و اعتمادی به تیم داوری ایرانی دارد که داورانی سرشناس همچون کوئیپرس هلندی، ریچی برزیلی، مازیچ صربستانی، مالانگ سنگالی، گایگر آمریکایی، راموس مکزیکی، روچی ایتالیایی و کانگر متیو نیوزیلندی به‌رغم حضور در روسیه شانس قضاوت آن را پیدا نمی‌کنند.
همچنین فارغ از حساسیت و اهمیت فینال و عرق و تعصبی که به نمایندگان افتخارآفرین ایران داریم باید بگوییم به باور ما دیدار 2 تیم بلژیک و انگلیس در رده‌بندی از نظر فوتبالی بازی سنگین و فنی‌تری نسبت به بازی فرانسه و کرواسی محسوب می‌شود. هر چه هست به خود می‌بالیم که نمایندگان شایسته ایران کاری کرده‌اند که فوتبال آسیا برای چهارمین بار در تاریخ و بعد از ۱۲ سال آن هم در میان ۱۲ تیم داوری، به عنوان داوران بازی رده‌بندی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب می‌شوند. به امید یک قضاوت بی‌نقص دیگر خطاب به فغانی، سخندان و منصوری می‌نویسیم: «شما مایه فخر و مباهات ایران و ایرانیان هستید و همچون همه هموطنان خود صمیمانه آرزو می‌کنیم در این آزمون هم سربلند و در این بازی پیروز باشید».
 


Page Generated in 0/0059 sec