printlogo


کد خبر: 195326تاریخ: 1397/4/23 00:00
جنوب سوریه یک گام به آزادی کامل نزدیک شد
آزادسازی درعا پس از 7 سال اشغال

زیبا اکبرزاده: نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای همپیمان، روز پنجشنبه کنترل کامل درعا در جنوب این کشور را در اختیار گرفتند و در منطقه‌ای که سال‌ها تحت کنترل شورشیان تحت حمایت آمریکا و کشورهای عربی و غربی بود، پرچم‌شان را برافراشتند. پایگاه اطلاع‌رسانی و تبلیغات جنگ (الاعلام‌الحربی) نیز اعلام کرد که ارتش سوریه شهر درعا را به طور کامل تحت کنترل خود قرار داده است. این پایگاه اعلام کرد خودروهای ارتش سوریه وارد شهر درعا شدند که چند سال تحت کنترل تروریست‌ها قرار داشته است. نیروهای ارتش سوریه پرچم کشورشان را بر بالای مسجدی به اهتزاز درآوردند که معارضان می‌گویند اعتراضات خود به دولت را در سال 2011 از آنجا آغاز کرده‌اند. می‌توان گفت آزادسازی درعا پایان فصل راهکار نظامی بحران سوریه قلمداد می‌شود و با آزادی این شهر امید همه طرف‌هایی که به سقوط دمشق از طریق حوران، دروازه جنوبی سوریه، دل خوش کرده بودند، به یأس و ناامیدی تبدیل شد. نظامیان سوری 3 هفته پیش عملیاتی را از 3 محور البستان، پدافند هوایی (حران) و صما الهنیدات علیه تروریست‌ها در شرق استان درعا آغاز کردند. شورشیان مسلح حاضر در درعا در مقابل تضمین امنیت‌شان برای عقب‌نشینی و رفتن به مناطق شمالی تحت کنترل مخالفان مسلح، حاضر شدند درعا را تسلیم کنند. منابع میدانی تصریح می‌کنند که اوضاع در درعا و جنوب سوریه به طور اعم به گونه‌ای است که پایان جنگ را نوید می‌دهد، بویژه اینکه این اوضاع بدون جنگ و درگیری و در نتیجه سازشی حاکم شده که پس از تشدید عملیات نظامی شکل گرفته است و از تمایل اهالی حوران به آشتی و مصالحه حکایت دارد. اهمیت نمادین تسلط بر درعا به این موضوع برمی‌گردد که شورش‌ها و درگیری‌های مسلحانه در 2011 از این شهر علیه دولت دمشق آغاز شد که خیلی زود به دیگر مناطق این کشور نیز گسترش یافت و جنگ 7 ساله‌ای را دامن زد که هنوز ادامه دارد. در واقع از این استان به عنوان مهد شورش‌ها علیه دولت سوریه یاد می‌شود. استان درعا یکی از استان‌های مهم سوریه است که منطقه‌ای راهبردی برای حامیان تروریست‌ها برای وارد کردن سلاح به داخل سوریه از طریق اردن محسوب می‌شد.
اهمیت آزادسازی درعا
اهمیت آزادسازی درعا از سایر مناطق سوریه کمتر نبود، زیرا دولت سوریه از طرح و سناریویی که برای تجزیه این کشور تدارک دیده شده بود، آگاه بود. بر اساس این سناریو، قرار بود برای تضمین اشغال کامل منطقه «حوض الیرموک» توسط رژیم صهیونیستی، درعا نیز به آن الحاق شود و بدین ترتیب پرونده جولان اشغالی تا ابد بسته بماند. بر اساس این گزارش، دشمن صهیونیستی در تلاش بود این منطقه مرزی را ببندد تا این منطقه و بازارهای آن را به بندرگاه «حیفا» به عنوان یک گذرگاه اجباری برای تجارت بین‌الملل تبدیل کند. پیش‌تر سناریوهای آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن درعا از سوریه و ایجاد مناطق موسوم به «مناطق انسان‌دوستانه» در آن شکست خورده بود. به همین دلیل بود که شاهد هشدارها و تهدیدهای آمریکا و مزدورانش درباره عملیات ارتش سوریه در درعا بودیم. دولت سوریه نیز که از این توطئه‌ها آگاه بود، به صورت فراگیر این عملیات را کلید زد و تسلیم فشارهای آمریکا و همپیمانانش نشد و این استان را از اشغال گروه‌های تروریستی خارج کرد. لذا اهمیت آزادسازی درعا برای دولت سوریه از نظر سیاسی و راهبردی بود؛ به گونه‌ای که با آزادی این استان دایره امنیت دمشق گسترش پیدا کرد زیرا اسرائیل نمی‌تواند به حمایت از تروریست‌ها ادامه دهد و پروژه‌های مربوط به «امارت حوران» که آمریکا و اسرائیل برای آن برنامه‌ریزی داشتند، شکست خورد. گذشته از این مسائل، ارتش سوریه اصرار دارد پایگاه «التنف» را از آمریکایی‌ها باز پس گیرد؛ پایگاهی که به مرکز آموزش تروریست‌ها توسط افسران انگلیسی و آمریکایی بدل شده است. بدین ترتیب، آزادسازی درعا به معنای استقرار مجدد ارتش سوریه در جولان و بازگشت وضعیت پیش از سال 2011 است؛ یعنی بازگشت به توافق‌های آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در سال 1974 و درخواست برای بازپس‌گیری جولان اشغالی. کما اینکه با تسلط ارتش سوریه بر درعا، جاده دمشق- امان نیز باز و صادرات سوریه به اردن از سر گرفته خواهد شد. افزون بر همه مسائلی که گفته شد،  استان قنیطره در غرب آن واقع شده است؛ استانی که بسیاری از تروریست‌ها در آن حضور دارند و ارتفاعات جولان که در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد هم در غرب آن واقع شده است. از این منظر باید گفت پرونده جنوب سوریه هنوز به طور کامل مختومه نشده است، چرا که بیشتر بخش‌های ریف قنیطره تحت کنترل گروه‌های متعدد مسلح است. در این میان نیروهای دولتی در حال آماده‌سازی برای آزادسازی قنیطره از طریق نظامی یا از طریق راهکار سیاسی هستند.
ادلب، مقصد بعدی ارتش
همزمان با انتشار اخباری درباره احتمال آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب پس از آزادسازی درعا، شورشیان مسلح دچار حالت ترس و سردرگمی شدند. منابعی از مخالفان سوری در شهر ادلب اعلام کردند، فرماندهان مخالفان در این شهر پیش از آغاز درگیری احتمالی با ارتش سوریه، نیروهای خود را علیه دشمن به حالت آماده‌باش درآورده‌ و آنها را برای تشکیل یک جبهه متحد گرد هم آوردند. این منابع اظهار داشتند، همزمان با این آمادگی‌ها، گروهی در ادلب بر لزوم دستیابی به راهکاری برای توافق و دور نگه داشتن شمال سوریه از درگیری و نیز ممانعت از تکرار سناریوی غوطه و درعا که با درگیری آغاز شده و با سازش پایان یافت، تاکید کردند. بتازگی سایت‌های مخالفان تاکید کرده بودند که روسیه در طول مذاکرات به گروه‌های مسلح در جنوب سوریه توصیه کرده بود به سمت ادلب حرکت نکنند، زیرا درگیری در آنجا در سپتامبر آتی آغاز شده و سرنوشت آن همان سرنوشت جنوب سوریه خواهد بود. استان ادلب و ریف آن که در اشغال گروه‌های تروریستی مانند «جبهه النصره» قرار دارد، شاهد درگیری و ترورهای بسیاری بوده است.
جنایت جدید آمریکا در دیرالزور
ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش در جنایتی جدید در مرز سوریه و عراق باعث کشته شدن 30 غیرنظامی شد. طبق گزارش‌ها، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز صبح جمعه مناطق مسکونی را در حومه بوکمال در جنوب استان مرزی دیرالزور هدف قرار دادند که به دنبال آن بیش از ۳۰ تن از شهروندان سوری کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. همچنین در پی این حملات تعداد زیادی منزل مسکونی تخریب شد. ائتلاف بین‌المللی تاکنون ده‌ها بار به بهانه حمله به عناصر داعش در سوریه، غیرنظامیان سوری را هدف حملات خود قرار داده است.


Page Generated in 0/0059 sec