printlogo


کد خبر: 195331تاریخ: 1397/4/23 00:00
چهارگوشه

بازداشت روحانی منتقد رژیم سعودی
شیخ سفر الحلوی و 4 تن از پسرانش به سبب طرح سوالات و ایراد سخنان آتشین علیه نظام آل‌سعود بازداشت شده‌اند. از جمله سوالات شیخ الحلوی این بود که آیا گسترش رشوه و فساد در دستگاه اداری عربستان از احکام شرعی خداوند است؟ شیخ الحلوی در کتاب خود تحت عنوان «مسلمانان و تمدن غربی» که آوریل 2018 تالیف کرده، به صراحت نوک پیکان انتقاد خود را به سوی نظام آل‌سعود نشانه گرفته است. او همچنین از ژست‌های آشتی‌جویانه ولیعهد عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی هم انتقاد کرده و این اقدام را خیانت دانسته است.

طرح اردوغان برای جلوگیری از کودتای احتمالی
رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد کنترل ارتش کشورش احتمالا در حوزه وظایف وزارت دفاع قرار می‌گیرد. رجب طیب اردوغان، دوشنبه «خلوصی آکار» رئیس سابق ارتش ترکیه را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. به نظر می‌رسد اردوغان در تلاش است با قرار گرفتن ارتش زیر نظر وزارت دفاع، از هرگونه کودتای احتمالی علیه دولتش جلوگیری کند. ترکیه ژوئیه 2016 شاهد کودتایی نافرجام بود که طی آن گروهی از نظامیان که بنا بر گفته نخست‌وزیر وقت، بخشی از ارتش ترکیه بودند، تلاش کردند حکومت را در دست بگیرند.

بیانیه سازمان ملل درباره گردان‌های حزب‌الله عراق
سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد این سازمان به گردان‌های حزب‌الله عراق به عنوان سازمان تروریستی نگاه نمی‌کند و اتهام‌زنی‌های آمریکا به حزب‌الله برای این سازمان اهمیتی ندارد. گردان‌های حزب‌الله عراق سال ۲۰۰۳ تاسیس شد. این گروه مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق است و نخستین ‌عملیاتش را پس از سقوط نظام صدام در اکتبر ۲۰۰۳ علیه نیروهای آمریکایی در بغداد انجام داد.

انفجار مهیب  در فرودگاه قاهره
انفجار در یک کارخانه مواد شیمیایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی قاهره مصر در صبح جمعه، 12 زخمی بر جا گذاشت. سخنگوی نظامی مصری در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک ضمن رد تروریستی بودن این حادثه، اعلام کرد: دمای بالای هوا موجب انفجار در یکی از مخازن پتروشیمی شرکت هلیوپولیس شد. وی از اظهار نظر درباره مالک اصلی این شرکت پتروشیمی خودداری کرد اما برخی پایگاه‌های اینترنتی این شرکت را متعلق به نیروهای مسلح مصری دانسته‌اند.

بازدید معاون دبیرکل سازمان ملل از کره‌شمالی
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کمک‌های اضطراری و انسان‌دوستانه، پنجشنبه از کره‌شمالی دیدن کرد که نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه این سازمان از سال 2011 به پیونگ‌یانگ محسوب می‌شود. «مارک لوکاک» در نخستین اظهارنظر خود اعلام کرد مشخص است از هر 5 کودک، یک نفر به سوءتغذیه مبتلاست و تقریبا 40 درصد مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی کافی ندارند. سفر مقام سازمان ملل به کره‌شمالی پس از آن انجام شد که گفت‌وگوهای سیاسی بین مقامات دو کره و همچنین واشنگتن و پیونگ‌یانگ شکل گرفت و تنش‌های لفظی فروکش کرد.

آلمان در پی استرداد  رهبر سابق کاتالونیا
دادستان‌های آلمانی به دنبال استرداد کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا به اسپانیا هستند. او در کشورش بابت اغتشاش و سوء‌استفاده از منابع دولتی حین ایفای نقش در کمپین استقلال کاتولونیا تحت پیگرد است. در بیانیه دادگاه عالی ایالت شلسویگ- هولشتاین آلمان آمده است: استرداد به اتهام سوء‌استفاده از منابع دولتی قابل پذیرش است اما استرداد به اتهام یاغی‌گری و اغتشاش قابل استناد نیست. در پی اعلام این خبر دادستان کل آلمان اعلام کرد بزودی تصمیمی درباره صدور مجوز استرداد رهبر سابق کاتولونیا اتخاذ می‌شود.


Page Generated in 0/0072 sec