printlogo


کد خبر: 195336تاریخ: 1397/4/23 00:00
بانک مرکزی گزارش داد
عبور نقدینگی از رقم ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان!

گروه اقتصادی: حجم نقدینگی افسارگسیخته و سیل‌آسای کشور در حالی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که تدابیر خاص و برنامه‌ریزی درستی برای جذب این منابع سرگردان در بخش‌های اقتصادی اندیشیده نشده است.
اکنون بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نقدینگی اسفندماه سال گذشته را بیش از یکهزار و ۵۲۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، 1/22 درصد رشد داشته است. بانک مرکزی با انتشار گزیده‌ آمارهای اقتصادی در اسفند‌ماه سال گذشته، حجم نقدینگی را بیش از یکهزار و 529 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، 1/22 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 95 نیز 2/23 درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: حجم پول در این دوره به 7/1946 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به اسفندماه سال 95، 4/19 و نسبت به اسفندماه سال 94 به میزان 3/19 درصد رشد یافته است. میزان شبه پول در گزیده‌های آماری منتشر شده در اسفندماه سال قبل به 1/13353 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه 95 هم 5/22 درصد رشد داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی در اسفندماه سال قبل 5/10918 هزار میلیارد ریال اعلام شده که به نسبت اسفندماه سال قبل از آن 0/19 درصد و به نسبت مدت مشابه سال 94 نیز 7/24 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در اسفندماه سال قبل 0/7329 هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 9/25 درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی 3/2583 هزار میلیارد ریال است که نسبت به اسفندماه سال 95 به میزان 4/26 درصد و نسبت به اسفندماه سال 94 نیز 6/17 رشد نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در اسفندماه سال قبل به 6/4077 هزار میلیارد ریال رسیده که افزایشی 1/20 درصدی نسبت به اسفندماه 1395 داشته است؛ این رقم در مقایسه با اسفندماه 94 نیز کاهشی 5/3 درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، میزان اسکناس و مسکوک در اختیار بانک مرکزی در اسفندماه سال قبل، 4/28 هزار میلیارد ریال اعلام شد. همچنین بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در اسفندماه 96 رقم 2/525 هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که نسبت به اسفندماه سال 95 به میزان 5/10 درصد و نسبت به بهمن‌ماه سال 95 نیز 6/6 درصد رشد داشته است. به گزارش ایبنا، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفندماه سال قبل 3/1320 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفندماه سال 95 به میزان 2/19 درصد رشد و نسبت به مدت مشابه سال 94، 4/32 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، میزان سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی به رقم 3/1605 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه 95،‌ 3/19 درصد و نسبت به بهمن سال 95 نیز 7/20 درصد افزایش نشان می‌دهد. گفتنی است، سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در اسفندماه 96 رقم 7/397 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفند سال 95 به میزان 0/22 درصد رشد و نسبت به اسفند سال 94، 2/22 درصد افزایش یافته است.
سایه سنگین تهدید نقدینگی سرگردان بر اقتصاد
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس درباره رشد نقدینگی در کشور و تبعات منفی آن بر اقتصاد گفت: در حالی سایه سنگین نقدینگی سرگردان بر اقتصاد کشور وجود دارد که می‌توان بخش تولید را با هدایت صحیح نقدینگی از وضعیت فعلی خارج کرد. رحیم زارع در گفت‌وگو با خانه ملت تصریح کرد: حجم قابل توجهی از نقدینگی در کشور سرگردان است که اگر مدیریت نشود همواره بازارها و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند که می‌توان به تاثیرات مدت اخیر اشاره کرد. وی گفت: در حالی سایه سنگین نقدینگی سرگردان بر اقتصاد کشور وجود دارد که می‌توان بخش تولید را با هدایت صحیح نقدینگی از وضعیت فعلی خارج کرد، یعنی بنگاه‌های اقتصادی را با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه می‌توان تامین مالی کرد.   
افزایش نقدینگی قیمت ارز را بالا برد
مشاور رئیس‌جمهور درباره دلایل افزایش قیمت ارز و... در هفته‌های اخیر توضیحاتی داد. اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکار برون‌رفت از بحران ارزی و مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: در وهله اول باید علت به وجود آمدن این مشکلات را پیدا کنیم و پس از آن برای رفع آنها اقدام کنیم. مشاور رئیس‌جمهور گفت: علت اصلی این موضوع حجم نقدینگی در کشور بود. وی با اشاره به اینکه سود سپرده‌ها معمولا از طریق  مخفی شدن ترازنامه تامین می‌شد، افزود: از آنجا که برخی از سپرده‌ها در جریان گردش قرار نداشتند و بیشتر آنها به صورت معوقات بانکی آشکار و پنهان بود و یا به شکل اوراق خزانه، اوراق مشارکت و بنگاه‌های تولیدی به دولت ارائه می‌شد که سود کافی را هم مهیا نمی‌کرد، بانک‌ها با کسری بودجه مواجه شدند و بدین ترتیب حج نقدینگی افزایش یافت. مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: جذاب‌ترین بازار برای نقدینگی ارز و طلا بود و مهم‌ترین شیوه برای اصلاح این بازار هم تغییر روش سیستماتیک بانکی است. ترکان ادامه داد: سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها جزو دارایی‌های این بانک‌ها نیست، در نتیجه سپرده‌های آنها باید در یک سرفصلی قرار بگیرد که طبق قاعده بانکداری بدون ربا با آن شرایط به کار گرفته شود و سود به وجود آمده در اختیار مردم قرار گیرد. وی اظهار کرد: در بانکداری بدون ربا سپرده‌های مردم باید به صورت سپرده‌های امانی در ذیل ترازنامه به کار گرفته شود که این موضوع اصلی‌ترین راه‌حل برای اصلاح نظام بانکی است.


Page Generated in 0/0072 sec