printlogo


کد خبر: 195343تاریخ: 1397/4/24 00:00
حاج حسین یکتا در آیین رونمایی از کتاب «مربع‌‌های قرمز»:
به بچه‌‌های دهه‌های ۷۰ و ۸۰ امیدواریم

گروه فرهنگ و هنر: آیین رونمایی از کتاب «مربع‌‌های قرمز» شامل خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا با حضور نویسنده، راوی و سایر فعالان فرهنگی برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد دفاع‌مقدس سپاه و... حضور داشتند.
120 ساعت با حسین یکتا
در این مراسم رونمایی، زینب عرفانیان، نویسنده کتاب ضمن اشاره به گردآوری این اثر، آن را حاصل کاری 3 ساله دانست و اظهار داشت: کتاب «مربع‌های قرمز» طی 3 سال با بیش از 30 جلسه و افزون بر 120 ساعت مصاحبه، تالیف شد. البته وی به بهره‌گیری از مستندات هم اشاره کرد و با بیان اینکه دخیل شدن مستندات و منابع مکتوب در محتوا کار را به یک منبع پژوهشی تبدیل کرد، گفت: نگارش اثر با احتیاط فراوان در فضای حساس و ظریف ما بین داستان و تاریخ شفاهی انجام شد تا هم در محتوای وقایع دخل و تصرفی انجام نشود و هم کاری خشک و خسته‌کننده و سرشار از اطلاعات نظامی به مخاطب ارائه نشود. این مؤلف به روند تالیف و حتی بازدید‌های میدانی و بازخوانی‌های چندین باره هم اشاره کرد و توضیح داد: در نگارش مربع‌‌های قرمز تلاش شد با بهره‌‌‌گیری از تکنیک‌‌های روانشناسی و رفتارشناسی و سوالات چالشی، محتوا از بزرگنمایی دور شده و از دقت بیشتری برخوردار باشد. با بازدید میدانی بنده از کوچه‌پس‌کوچه‌های گذرخان در قم تا شلمچه و مقر لشکر 17 در اندیمشک و ارتفاعات قلاویزان و فاو و نقطه صفر مرزی روی ارتفاعات بمو، فضاها واقعی‌‌‌‌‌‌تر روایت شد.
حسین یکتا هر جایی که اقتضا می‌کند
زبان مردم برای بیان رنج‌ها می‌شود
محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران دیگر این مراسم اظهار داشت: درباره حاج حسین یکتا حقیقتی را بگویم که من خیلی‌ سال نیست ایشان را شناخته‌ام، بلکه از طریق خانواده‌‌ام در اردوهای راهیان نور شیفته شخصیت ایشان شدم. صفارهرندی بیان کرد: حسین یکتا کار راهیان‌نور را حکومتی تحویل نگرفت، بلکه کار را به قدری قوی کرد که حکومت به آن چسبید. گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در حرکت‌های آتش به اختیار وقتی موفق می‌شوند حکومت به سمت آن می‌رود. این حرکت‌ها چیزی است که انقلاب ما را نجات می‌دهد. حسین یکتا هرجایی که اقتضا می‌کند زبان مردم برای بیان رنج‌ها می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد همراه جوانان در اردوها به تمرین زندگی دیگر و پذیرش مسؤولیت‌های بزرگ خواهد پرداخت. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حسین یکتا خودش یک کتاب بلند است، تاکید کرد: حسین یکتا صحیفه‌ای بلند از یک انسان بزرگ است که هیچ‌گاه کم نمی‌آورد، هیچ‌گاه دچار انحراف نمی‌شود، از این جهت صحیفه حسین یکتا را باید گشود و رمز و رازهای این موفقیت‌ها را به جوانان گفت.
100 شهید در مربع‌های قرمز
سردار حاج حسین یکتا در این برنامه سخنان ابتدایی خود را اینچنین آغاز کرد: یک روز امام خمینی فرمودند صدام رفتنی است همچنان که گفتند مزار پاک شهدا تا قیامت به دارالشفا تبدیل می‌شود. امروز می‌بینیم نشانی از صدام باقی نمانده و کاروان‌‌‌هایی چون راهیان نور و همچنین مزار شهدای گمنام به دارالشفایی برای مومنان تبدیل شده است. هر چه امام گفت اتفاق افتاد و هر چه هنوز اتفاق نیفتاده در آینده محقق خواهد شد. امروز هم هر چه رهبر معظم انقلاب می‌گویند اتفاق خواهد افتاد، همچنان که اشاره کردند من هیچ امیدی به برجام ندارم و دیدیم که پیش‌بینی ایشان درست و بدون نقص بود. این راوی جنگ و دفاع‌مقدس در ادامه اظهار داشت: امروز سرهای بریده در شامات، تقدیر عوض می‌کنند، غواص‌‌های دست‌بسته می‌آیند تا دستان بسته بسیاری را بگشایند. انقلاب به سرعت جلو می‌رود و ما خوشحالیم که خون شهیدان پایمال نشده و به ثمر رسیده است. حالا هم به بچه‌‌های دهه‌های ۷۰ و ۸۰ امیدواریم، چرا که می‌دانیم  جوانان امروز که متولد 2 دهه قبل هستند با دستاوردهای انقلاب آشنا می‌شوند و به یک نبرد تمام‌عیار با جبهه کفر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازند. حاج حسین یکتا علت واکنش غربیان به جمهوری اسلامی ایران را سرخوردگی و ناامیدی آنان دانست و افزود: اگر می‌بینید امروز غربی‌ها تمام‌قد به میدان آمده‌‌اند برای این است که یقین کرده‌‌اند کارشان تمام است، چرا که کافی است مادران ما که ۶ شهید و ۷ شهید به انقلاب تقدیم کرده‌‌اند سر بلند کنند، آن وقت شاهرخ ضرغام‌ها سر از جبهه در می‌آورند، یعنی کسانی که به ظاهر لاابالی و بی‌قید به نظر می‌رسند. از این رو است که امروز فردی چون ترامپ قداره باز کرده و اینگونه واکنش نشان می‌دهد. رئیس پیشین قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) با اشاره به اینکه در کتاب «مربع‌‌های قرمز» به نام ۱۰۰ شهید اشاره شده، گفت: نام ۱۰۰ شهید در این کتاب آمده همچنین زینب عرفانیان برای نگارش خاطرات اینجانب از کودکی تا پایان دوران دفاع‌مقدس زحمت بسیار کشیده. امیدوارم این کتاب نسل جوان و نوجوان ما را با ارزش‌‌های دفاع‌مقدس آشنا و علاقه‌مند کند، آن هم نه فقط در ایران که در گوشه‌گوشه جهان، چرا که در کشمیر جوانانی را دیدم که کتاب «پرواز تا بی‌نهایت» شهید بابایی را می‌خواندند یا در اروپا کسانی بودند که دل‌شان می‌خواست ما به آنجا برویم و خاطرات ۸ سال دفاع‌مقدس را روایت کنیم. در این مراسم همچنین کلیپی از سجاد هاشمی پخش شد و مصطفی صابرخراسانی به شعرخوانی پرداخت. در آخر نیز از کتاب «مربع‌‌های قرمز» نوشته زینب عرفانیان که به گردآوری خاطرات حاج حسین یکتا پرداخته و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده، رونمایی شد.


Page Generated in 0/0069 sec