printlogo


کد خبر: 195361تاریخ: 1397/4/24 00:00
چهارگوشه

وضعیت فوق‌العاده در ترکیه لغو می‌شود
یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، وضعیت فوق‌العاده در ترکیه که بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ اعمال شده بود، ‌انتظار می‌رود در ۱۸ ماه ژوئیه لغو شود. ابراهیم کالین اعلام کرد: اگر بار دیگر ترکیه با یک تهدید غیرمعمول مواجه شود مکانیزم وضعیت فوق‌العاده می‌تواند دوباره اعمال شود. ترکیه برای نخستین‌بار وضعیت فوق‌العاده را در ۲۰ ماه ژوئیه ۲۰۱۶ بعد از کودتای نافرجام، اعمال کرد. پس از آن وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای 7 بار تمدید شده و تاکنون ادامه دارد.

یورش صهیونیست‌ها به مراسم عروسی در کرانه باختری
در جریان تظاهرات «جمعه وفاداری به خان الاحمر» که در قالب تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره در نوار مرزی غزه برگزار شد یک نوجوان فلسطینی شهید و 220 تن دیگر زخمی شدند. طبق این گزارش، شانزدهمین جمعه تظاهرات بازگشت به منظور همبستگی با ساکنان روستای خان‌الاحمر در شرق که در برابر تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارند، جمعه وفاداری به ساکنان خان‌الاحمر نامگذاری شد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین روز گذشته به یک مراسم نامزدی در کرانه باختری یورش برده و داماد را بازداشت کرد. همزمان موج جدید حملات هوایی به غزه انجام گرفت.

خروج عضو دیگر شورای امنیت ملی آمریکا
جنیفر آرانجیو، یکی از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا که با گروه‌های جهانی کار می‌کرد، با اسکورت از کاخ سفید خارج شده و اظهار کرده است که دیگر به حضور او در این نهاد نیازی نیست. یکی از مقامات سابق کاخ سفید به این رسانه گفت، آرانجیو «بشدت به ترامپ وفادار است» اما با استفان میلر، مشاور ارشد کاخ سفید درگیری‌هایی داشته است. از زمان آغاز تصدی شورای امنیت ملی آمریکا به دست جان بولتون، چند تن از مقامات این نهاد آن را ترک کرده‌اند.

هدیه وزیر جنگ اسرائیل
به ملک عبدالله
اسرائیل اخیرا یک تانک مدل مرکاوای ارتش این رژیم را به نشانه گسترش روابط نظامی و دیپلماتیکش با اردن، به این کشور هدیه کرده است. قرار است این تانک در موزه سلطنتی تانک اردن که در سال 2007 توسط ملک عبدالله دوم در راستای حفظ تانک‌ها و خودروهای زرهی مورد استفاده ارتش اردن و همچنین به نمایش درآوردن تانک‌های مهم در دیگر نقاط جهان ایجاد شده، قرار داده شود. تصمیم برای انتقال این تانک از اسرائیل به اردن توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم اتخاذ شده است.

افزایش بودجه نظامی فرانسه
همزمان با رژه و مراسم سالگرد روز باستیل (روز ملی) در فرانسه، رئیس‌جمهوری این کشور بودجه نظامی را افزایش داده است. امانوئل مکرون بودجه جدید نظامی را پیش از رژه مراسم امضا کرده و هدفش افزایش 2 درصدی از تولید ناخالص داخلی همان‌طور که به ناتو قول داده شده، است. افزایش بودجه نظامی فرانسه مدت‌ها بود که برنامه‌ریزی شده بود اما پس از نشست ناتو در بروکسل عملی شد؛ در نشست ناتو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر به متحدانش در این ائتلاف نظامی اعلام کرد که این هزینه‌ها کافی نیست. حدود ۱۱۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر فرانسه برای تامین امنیت این مراسم استقرار یافته‌اند.

ناآرامی‌های نیکاراگوئه
درگیری‌ها‌ میان حامیان دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و معترضانی که خواستار استعفای او هستند اعتراضات چند ماه اخیر را به خونین‌ترین اعتراضات پس از جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۹۰ تبدیل کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان درگیری میان نیروهای طرفدار دولت و معترضان دست‌کم 3 نفر زخمی ‌شده‌اند. به دنبال اعتراضات گسترده روز پنجشنبه و کشته شدن ۵ نفر با فراخوان گروه‌های مدنی، به مدت ۲۴ ساعت در سراسر کشور اعتصاب برقرار شد. مخالفان می‌گویند، حدود ۹۰درصد از مردم با این اعتصاب همراهی کرده‌اند. گرو‌ه‌های مدنی خواستار برگزاری انتخابات جدید و کناره‌گیری اورتگا و همسرش، معاون او که به فساد و استبداد متهم شده، هستند. در جریان درگیری‌های خشونتباری که در 3 ماه اخیر میان مخالفان و موافقان دولت در گرفته تاکنون حدود ۲۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 


Page Generated in 0/0069 sec