printlogo


کد خبر: 195377تاریخ: 1397/4/24 00:00
گزارش «وطن امروز» از انتقاد کارشناسان از عملکرد رئیس کل بانک مرکزی
سیف و فرصت‌های حیف!
ولی الله سیف: کسانی که منافع شان به خطر افتاده خواهان تغییر من هستند!

اسد‌الله خسروی: ولی‌الله سیف در حالی عملکرد چند ساله فعالیت خود در قامت سکاندار بانک مرکزی را مثبت و موفقیت‌آمیز اعلام می‌کند که کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند در زمان فعالیت وی در بانک مرکزی، نه‌تنها اقتصاد کشور و خانوارها در شرایط سخت قرار گرفته، بلکه آثار منفی کارنامه ناکارآمد وی همچنان دامنگیر اقتصاد کشور است. به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود در زمان فعالیتش در بانک مرکزی را ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می‌داند، هرچند این رویکرد در راستای انسجام و ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی ضروری و رویکردی درست و اقتصادی به نظر می‌رسد اما حرکت ضرب‌الاجلی در این مسیر و تحمیل هزینه 20 هزار میلیارد تومانی از این راه به بیت‌المال علامت سؤال و ابهام‌هایی در ذهن ایجاد می‌کند. در همین ارتباط حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم در مجلس در گفت‌وگویی مطرح کرد: «در شرایط نامناسب اقتصادی، ساماندهی موسسات مالی  20 هزار میلیارد تومان هزینه روی دست بیت‌المال گذاشت! درباره اینکه چرا موسسات مالی به این روز افتاده‌اند، کم‌کم به این جمع‌‌‌بندی نهایی رسیده‌‌‌‌‌ایم که این موضوع امری بوده و به دلیل پیوستن به FATF این کار را انجام داده‌‌‌‌اند، در حالی که موسسات مالی و اعتباری با اصلاحاتی می‌توانستند به کار خود ادامه دهند». از سوی دیگر 2 برابر شدن حجم نقدینگی طی 5 سال اخیر در کنار کاهش قدرت خرید مردم به‌دنبال نابسامانی بازار سکه و ارز همراه با سیاست‌‌های ناکارآمد نرخ سود بانکی، خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها، کاهش ارزش پول ملی و... نمایانگر عملکرد ضعیف بانک مرکزی است که آثار و تبعات نامطلوب و زیانبار آن برای مردم مشهود و ملموس است.
پول ملی بی‌ارزش شد
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران درباره عملکرد بانک مرکزی در 5 سال اخیر به «وطن‌امروز» گفت: اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی در برخی مصاحبه‌‌ها از عملکرد خود دفاع کند، با توجه به ضعف مدیریت وی برای هیچ‌کس قابل قبول نیست و کاملا مردود است. وی با بیان اینکه مدیریت خوب و کارآمد باید در شاخص‌های کلان اقتصادی دیده شود، تصریح کرد: بانک مرکزی حافظ ارزش پول ملی (داخلی و خارجی) است، از طرفی به عنوان مشاور پولی و ارزی باید حامی حقوق مردم، سپرده‌گذاران و حتی بانک‌ها باشد، این در حالی است که شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد نه‌تنها ارزش پول ملی ایران در این چند سال بشدت کاهش یافته، بلکه نبود مدیریت درست از سوی بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی موجب شده است مردم به سیستم بانکی بی‌اعتماد شوند و از سویی روز به روز شاهد گرانی‌های ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار باشند. بغزیان به ساماندهی موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی مدعی است موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کرده است، در حالی که هنوز ابهام وجود دارد که چرا پول خیلی از مردم برگردانده نشده است. در نتیجه این اتفاق میلیاردها تومان پول مردم حیف و میل شد. وی اضافه کرد: هنوز مشخص نشده است پول‌های مردم در موسسات مالی کجا رفته یا دست چه کسانی است، بنابراین حرکت بانک مرکزی با عنوان «ساماندهی موسسات مالی» را نباید «ساماندهی» نام گذاشت، بلکه باید گفت بانک مرکزی با این عمل سروصداها را خوابانده است، چرا که سپردن یک موسسه مشکل‌دار به یک بانک یا موسسه دیگر آن هم با این همه هزینه، هنر نیست. این اقتصاددان با بیان اینکه «من به عملکرد سیف به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نمره صفر می‌دهم» گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی نه در حفظ ارزش پول ملی توانست کاری کند و نه توانست بازار ارز و سکه را سامان دهد، سیف نتوانست با یک سیاست‌گذاری مشخص، مانع رشد نرخ دلار از 4200 تومان به 8 هزار تومان شود و در این شرایط بیشتر کالاها و خدمات با نرخ 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. رئیس‌کل بانک مرکزی اما اخیرا در مصاحبه‌‌ای در دفاع از کارنامه مدیریت 5 ساله‌‌‌‌اش برآمد و از افتخارات و دستاوردهای مدیریتی‌اش پرده برداشت! این در حالی است که افکار عمومی و حتی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس اوضاع نابسامان اقتصادی کشور را ناشی از تصمیمات برخاسته از خیابان میرداماد می‌دانند. رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی، گزارش عملکرد خود را ارائه داده است که مهم‌ترین نکات این مصاحبه دستاوردهای او بوده است! ساماندهی غیرمجاز‌ها، نرخ رشد سرمایه‌گذاری، حصول نرخ تورم تک‌رقمی از خردادماه ۱۳۹۵ و استمرار نسبی آن، خروج بخش مسکن از رکود و بهبود فعالیت‌های بخش‌خصوصی و کاهش قابل ملاحظه نوسانات نرخ ارز مواردی است که سیف به آن اشاره می‌کند. سیف گفته است: طبیعی است که مخالفان و کسانی که منافع‌شان با اقدامات اصلاحی بانک مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این‌باره جوسازی می‌کنند.
در همین ارتباط نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به مصاحبه سیف که به تشریح عملکرد مثبت خود در دوران ریاستش بر بانک مرکزی پرداخته بود، به ایسکانیوز گفت: مرغ پخته هم از صحبت‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط رئیس بانک مرکزی خواهد خندید! به هرشکل در مدیریت آقای سیف بیشترین افت ارزش پول ملی را تجربه کردیم و همین پاسخ بنده، تمام مصاحبه ایشان را وتو خواهد کرد! در همین ارتباط محمدعلی شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: عملکرد سیف در بسیاری از شاخص‌‌های اقتصادی قابل نقد است و باید گفت در یک‌سال و نیم گذشته مهم‌‌‌‌‌ترین چالش کشور به‌هم‌ریختگی و نابسامانی موسسات مالی غیرمجاز بوده که موجب نارضایتی و سلب اعتماد مردم در جامعه شده است. سوءمدیریت بانک مرکزی در نظارت و ساماندهی این موسسات باعث شد میلیاردها تومان سرمایه ملت مقابل چشمان بانک مرکزی هدر برود و موسسات تا الان هم به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. شاعری گفت: مردم به هیچ‌وجه، نمره قبولی به عملکرد دولت نمی‌دهند. جهانبخش محبی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم گفت: بانک مرکزی تیم و عملکرد کاری موفقی نداشته است و باید گفت سیاست‌های تثبیت نرخ ارز شکست خورد.


Page Generated in 0/0058 sec