printlogo


کد خبر: 195486تاریخ: 1397/4/26 00:00
دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: دولت گفته از ما حمایت نمی‌کند
لبنیات ۱۰ درصد گران می‌شود

اسد‌الله خسروی: دولت در حالی قصد دارد برای چندمین بار با افزایش قیمت شیر موافقت کند که قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه در پی گرانی شیر و مواد لبنی، مدت‌هاست خرید این محصولات را کاهش داده یا بعضا آن را از سبد مصرفی خود حذف کرده‌‌‌ است. به گزارش «وطن‌امروز»، نابسامانی بازار شیر و مواد لبنی به روزهای اخیر بازنمی‌گردد، چرا که مثلث «تولید‌کنندگان شیرخام، صنایع تولیدی لبنیات و مصرف‌کنندگان» هر کدام برای خود مطالبات بحقی دارند که تاکنون نتوانسته‌‌اند با راهکاری درست از سوی دولت به حقوق خود برسند. تولید‌کنندگان شیرخام معتقدند با افزایش سالانه هزینه‌‌های تولید، بویژه گرانی نهاده‌های دامی در چند سال اخیر هزینه‌‌های تمام‌شده آنها نیز بشدت بالا رفته است و در صورت عدم حمایت و همراهی دولت در عرضه نهاده‌های دامی به قیمت مناسب همچنین بالا بردن قیمت خرید شیرخام، این قشر مولد توان ماندن در چنین صنعتی را ندارند. از طرفی صنایع تولیدی (کارخانه‌های تولید محصولات لبنی) نیز می‌گویند با افزایش محصولات لبنی در پی گران شدن شیر، میزان عرضه محصولات لبنی به بازار بشدت کاهش می‌یابد و این موضوع باعث عودت محصولات لبنی به کارخانجات شده که زیان آن صنایع تولیدی را در برمی‌گیرد. از همه مهم‌تر مصرف‌کنندگان شیر و محصولات لبنی نیز با گران شدن شیر و محصولات آن خرید این کالای مهم مصرفی را بشدت کاهش می‌دهند چرا که با افزایش قیمت شیر و فرآورده‌‌های آن دیگر توانایی تهیه روزانه این مواد مهم مغذی را ندارند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه قیمت شیرخام ۱۵۷۰ تومان تعیین شده و منتظر امضا و ابلاغ این مصوبه هستیم، گفت: بر این اساس قیمت لبنیات نیز ۹ تا ۱۰ درصد گران می‌شود. سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه نرخ شیرخام بعد از مدت‌ها کش‌وقوس، ۱۵۷۰ تومان برای دامداری تعیین شده است، اظهار کرد: سازمان حمایت با بررسی همه شواهد و مستندات موجود این قیمت را تعیین کرده و در حال حاضر منتظر ابلاغ آن توسط ۹ ارگان مربوط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه، اعضای ستاد تنظیم بازار و... هستیم. وی اظهار امیدواری کرد که این مصوبه بزودی امضا و ابلاغ شود، چرا که تاخیر در این زمینه موجب زیان دامداران و تولیدکنندگان می‌شود. مقدسی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای قیمت شیرخام ۱۷۰۰ تومان با ۱۰ درصد سود بوده است، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام مقابل دامداری ۱۵۶۳ تومان است و با نرخی که تعیین شده دامداران ۷ تومان بابت هر کیلوگرم سود می‌کنند. وی افزود: به تبع این افزایش نرخ، قیمت لبنیات نیز حدود ۹ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.
احتمال عودت محصولات لبنی به کارخانجات با گرانی شیر
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره افزایش قیمت شیر و تبعات آن که ممکن است به کاهش میزان مصرف و عودت محصولات لبنی به کارخانجات تولید لبنیات منجر شود، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور هرگونه اتفاقی از این دست عملا امکان‌پذیر است و با این اوضاع و احوال نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه بر سر صنایع لبنی خواهد آمد. رضا باکری در پاسخ به این سؤال «وطن امروز» که آیا دولت قول مساعدت به صنایع لبنی در شرایطی که اکنون این صنایع با حاشیه سود کم ادامه فعالیت می‌دهند را داده است تا آنها نیز با گران شدن شیر قیمت‌ها را افزایش ندهند؟ گفت: دولت با ارسال نامه‌ای کتبی اعلام کرده است منابعی در قالب یارانه به بخش تولید برای عدم گرانی محصولات لبنی و تداوم فعالیت این صنعت ندارد. باکری افزود: گرانی شیر به نفع تولیدکنندگان صنایع لبنی نیست و این احتمال وجود دارد که بخش عمده‌ای از محصولات لبنی در پی کاهش قدرت خرید مردم و گرانی این محصولات به کارخانجات تولیدی بازگردد. دبیر انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: از آنجایی که دولت برای خرید تضمینی شیر اقداماتی انجام نداده است، بنابراین خیلی از کارخانه‌ها متناسب با سفارش بازار اقدام به خرید شیرخام می‌کنند.
تعطیلی 40 درصد صنعت دامداری
سعید سلطانی‌سروستانی، کارشناس صنعت دامداری در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره علل گرانی شیر و نیز تاثیر آن بر فعالیت صنایع تولیدی و قدرت خرید مصرف‌کنندگان گفت: چرخه تولید، مصرف و توزیع شیر و محصولات لبنی سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای همراه است و دولت فکری به حال آن نمی‌کند. وی افزود: مطابق ماده 33 قانون افزایش میزان بهره‌وری، شیر نیز همچون کالاهای استراتژیک (گندم، ذرت، جو و...) باید مشمول خرید تضمینی  دولت قرار گیرد، از سویی طبق ماده 26 قانون بهره‌وری، شیر باید از یک قیمت کارشناسی‌شده تبعیت کند، یعنی تمام عواملی که در تولید یک کیلوگرم شیر دخیل است باید محاسبه شود تا یک نرخ معقول و منطقی به دست آید اما این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است. این کارشناس دامداری اضافه کرد: دستکاری غیرمنطقی قیمت شیر بدون توجه به تبعات منفی آن جز خسارت به دامداران، کاهش مصرف و تعطیلی تدریجی کارخانجات تولیدی چیز دیگری در پی ندارد، چرا که با افزایش قیمت شیر و مواد لبنی، میزان مصرف تا حدودی کاهش یافته و کارخانه‌ها از سفارشات کمتری برخوردار خواهند شد، از طرفی چرخه تولید و مصرف مواد لبنی که مهم‌ترین صنعت تغذیه سالم است دستخوش تحولات منفی می‌شود. وی به تعطیلی واحدهای گاوداری در پی افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: 40 درصد واحدهای گاوداری که تولیدکننده شیرخام هستند به دنبال افزایش هزینه‌های تولید و گران شدن نهاده‌های دامی تعطیل شده‌اند، چرا که معتقدند هزینه‌ها با درآمدها ناهمگون بوده و دامپروری دیگر صرفه اقتصادی ندارد. سلطانی‌سروستانی اضافه کرد: برای توسعه پایدار صنعت دامداری دولت باید از این صنعت مهم حمایت کند تا فعالان این حوزه نیز انگیزه لازم برای ادامه کار داشته باشند. این کارشناس و فعال اقتصادی در حوزه دامپروری اظهار داشت: مطابق اظهارنظر کارشناسان صنایع غذایی و بهداشت، هر فرد سالانه باید 165 کیلوگرم شیر مصرف کند تا از امراض مختلف از جمله پوکی استخوان جلوگیری شود.


Page Generated in 0/0164 sec