کد خبر: 1955تاریخ: 1392/12/22 00:00
تقویم امروز

تأسیس «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» به فرمان امام خمینی (1358ش)
هدف از تشکیل نهاد انقلابی بنیاد شهید، رسیدگی و صیانت از خانواده‏های شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است. البته این مسأله در تاریخ معاصر ایران، سابقه دارد زیرا پس از قیام 15 خرداد 1342، گروهی از روحانیان مبارز و افراد نیکوکار به دستور حضرت امام، در جهت رسیدگی به خانواده‏های معظم شهدا عمل می‏کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) برای رسیدگی به مسائل رفاهی، مادی، معنوی و فرهنگی خانواده معظم شهیدان، این بنیاد تشکیل یافت که با آغاز جنگ تحمیلی و بیشتر‌شدن تعداد شهدا، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین‏تر شد. در سال 1382 بنیاد شهید انقلاب اسلامی با ستاد رسیدگی به امور آزادگان ادغام شده و سازمانی به نام بنیاد شهید و امور ایثارگران زیر نظر رئیس‌جمهور ایجاد شد.
فتح شهر بغداد توسط معزالدوله آل‌بویه (334 ق)
در زمان آل‌بویه، بغداد در دست غلامان ترک بود و آشفتگی اوضاع آن شهر به آل‌بویه فرصت داد که به بغداد حمله کند. بنابراین معزالدوله در سال 334 ق بغداد را محاصره کرد و به‌زودی بر آن شهر دست یافت و المستکفی بالله خلیفه عباسی را برکنار کرد و پس از کور کردن وی، المطیع للَّه را به خلافت نشاند. از این پس احمد معزالدوله از طرف خلیفه به لقب امیرالامراء ملقب شد.
تولد عالم شهیر و دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی (597ق)
محمد ابوجعفر، مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی معروف به محقق طوسی و استاد البشر در طوس زاده شد. پس از آن که عطش علمی وی در زادگاهش برطرف نگردید راهی نیشابور گردید و از اساتید آن سامان بهره گرفت. بعدها به ری، اصفهان و قم و سرانجام به عراق عزیمت کرد و خوشه‌چین معارف آنان گردید. محقق طوسی پس از حمله وحشیانه مغول به ایران، به دعوت یکی از حکام فرقه اسماعیلیه راهی قُهِستان شد و در مدت 26 سالی که در این قلعه‏ها به سر برد، کتاب‏های متعددی را به رشته تحریر درآورد. پس از حمله مغول، هلاکوخان وی را در شمار بزرگان خود قرار داد و خواجه با استفاده از این موقعیت از قتل عام مردم، علما و نیز ویران ساختن اماکن علمی و فرهنگی جلوگیری می‏نمود. خدمات گسترده خواجه بسیار وسیع و در سطوح مختلف انجام گرفته است. سرانجام این عالم نستوه در 18 ذی قعده 673 ق در بغداد وفات یافت و در جوار مرقد مطهر حضرت امام موسی کاظم(ع) در خاک آرمید.
شهادت فقیه شیعه «حسن بن محمد سکاکینی» به جرم شیعه‌بودن (744ق)
حسن بن محمد بن ابوبکر بن ابوالقاسم دمشقی همدانی معروف به سکاکینی، از اکابر علمای امامیه در قرن هشتم هجری می‏باشد. سکاکینی در چندین علم متبحر و استاد بود. موافق آنچه از ریاض‌العلماء نقل شده است، به واسطه تهمت و مفتریات مشهودی که به وی نسبت دادند، قاضی شرف‏الدین مالکی، به واجب‌القتل‌بودن او حکم داد. سرانجام وی را در سوق الخیل دمشق به شهادت رساندند.
کشف «پلوتون» دورترین سیاره منظومه شمسی (1930م)
قبل از آنکه سیاره پلوتون از رصدخانه آریزونا در آمریکا توسط کلاید تامبا کشف شود، بعضی از ستاره‏شناسان نیز در سال 1915م از طریق محاسبات نجومی به وجود سیاره پلوتون و محل آن پی برده بودند. تحقیقات بعدی نشان داد که مطالعات قبلی درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن گردید. در نهایت، در 13 مارس 1930م کشف این سیاره اعلام شد اما تا زمان کشف قمر آن به نام «چارون» اطلاع چندانی از پلوتون در دست نبود. در 22 ژوئن 1978م این قمر توسط جِیمز کریستین کشف شد. فاصله پلوتون تا خورشید 5811 میلیون کیلومتر است و یک دور گردش آن به دور خورشید 284 سال برابر با 99700 روز طول می‏کشد. پلوتون یکی از سیارات منظومه شمسی و نهمین سیاره از لحاظ بعد مسافت نسبت به خورشید می‏باشد. حجم آن نسبت به زمین 9 درصد می‏باشد. گرچه به نظر می‏رسد دیگر پلوتون دورترین سیاره منظومه شمسی به حساب نمی‏رود چرا که در 14 سپتامبر 1992م کشف سیاره جدیدی اعلام شد که ماهیت آن شناخته شده نبود.