printlogo


کد خبر: 195519تاریخ: 1397/4/26 00:00
در دیدار با پوتین در هلسینکی
ترامپ: باید با روسیه کنار آمد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در هلسینکی، پایتخت فنلاند دیدار کردند.
بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، رئیس‌جمهور روسیه در ابتدای این نشست در حضور خبرنگاران، گفت: «بسیار خوشحالم که با همتای آمریکایی خود دیدار می‌کنم و قصد دارم در این نشست درباره روابط میان فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا و مشکلات جهان گفت‌وگو کنم». ترامپ نیز که پس از رئیس‌جمهور روسیه سخنان خود را آغاز کرد، در ابتدا برگزاری موفقیت‌آمیز رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال 2018 در روسیه را به رئیس‌جمهور روسیه تبریک گفت.  رئیس‌جمهور آمریکا  در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: «کنار آمدن با روسیه امر خوبی است و بد نیست».
ترامپ در ادامه به تیرگی روابط میان مسکو و واشنگتن طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: «ما سال‌هاست نتوانسته‌ایم خیلی خوب با هم کنار بیاییم، البته من مدت طولانی‌ای نیست که در کاخ سفید هستم، حدود 2 سال می‌شود و امیدوارم بتوانیم در نهایت روابط خارق‌العاده‌ای را با یکدیگر رقم بزنیم... همانطور که در تمام مدت رقابت‌های انتخاباتی [انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا] نیز مدام گفته‌ام، کنار آمدن با روسیه چیز خوبی است و بد نیست». ترامپ و پوتین سپس برای برگزاری نشست دوجانبه اصلی پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران به سالن دیگری رفتند.  این سومین ملاقات و گفت‌وگو میان طرفین از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ژانویه 2017 در کاخ سفید است. نشست دوجانبه روسای جمهوری روسیه و آمریکا پس از حدود 2 ساعت پشت درهای بسته به پایان رسید و ترامپ پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «شروع خوبی بود». پس از پایان نشست 2 نفره سران آمریکا و روسیه، ترامپ و پوتین جلسه ناهار کاری را به همراه مشاوران خود در اتاق دیگری آغاز کردند. ترامپ در این دیدار به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم شروع خوبی بود... شروع خیلی خوبی برای همه».
در ادامه این دیدار 2 طرف در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند. رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت این کشور نگرانی‌اش را بابت خروج آمریکا از برجام ابراز کرده است. پوتین در انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: «ما نگرانی‌مان را درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ابراز کردیم. ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته‌ای خود را به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند».
ترامپ هم در این کنفرانس خبری درباره رابطه کشورش با روسیه گفت: «رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده است اما این از 4 ساعت پیش تغییر کرد».
رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «در این دیدار درباره این هم صحبت کردم که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد از مزایای شکست داعش منتفع شود». ترامپ در پاسخ به یک سوال مبنی بر اینکه آیا روسیه را هم بابت تنش‌ها در روابط مسکو- واشنگتن مقصر می‌داند، گفت: «همه ما مقصر هستیم».
ترامپ گفت: همه طرف‌ها مقصرند که اجازه نداده‌اند این دیدار بین سران 2 کشور زودتر برگزار شود.  او با بیان اینکه 2 کشور صاحب ۹۵ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند، گفت: اینکه روابط 2 کشور با یکدیگر دچار مشکل باشد، «مضحک» است.
پوتین در بخشی از این کنفرانس خبری، توپی را از یکی از حاضران گرفت، آن را به ترامپ داد و گفت: «حالا که صحبت از فوتبال شد، توپ در زمین شماست».
ترامپ بعد از گفتن اینکه «این توپ به پسرم بارون می‌رسد» آن را برای همسرش «ملانیا» پرتاب کرد.


Page Generated in 0/0062 sec