printlogo


کد خبر: 195557تاریخ: 1397/4/27 00:00
اخبار

«شوکران» روی آنتن شبکه 4
برنامه تلویزیونى «شوکران» شامل گفت‌وگوهاى چالشى با متفکران ایران امروز، از روز دوشنبه اول مرداد ساعت ٢١ روى آنتن شبکه 4 می‌رود. به گزارش «وطن‌امروز»، در برنامه شوکران شخصیت‌هاى تراز اول فکرى و فرهنگى مانند سیدعبدالله انوار، مهدى محقق، شاهین فرهت، داوود هرمیداس باوند، هوشنگ ماهرویان، غلامرضا اعوانى، سیدحسن امین، منوچهر آشتیانى، داور شیخاوندى و... حضور دارند و پیرامون داغ‌ترین مباحثات عرصه اندیشه، فرهنگ و سیاست به بحث مى‌پردازند. شوکران محصول مشترک حوزه هنرى و شبکه 4 سیما به سردبیرى و اجراى پیام فضلى‌نژاد و تهیه‌کنندگى على قربانى است. این برنامه ساعت ٢١ روزهاى دوشنبه هر هفته از شبکه 4 سیما پخش می‌شود و بازپخش آن نیز در روزهاى سه‌شنبه، جمعه و شنبه خواهد بود.


احمد شاکری:
ادبیات دفاع‌مقدس ما نیازمند یک خانه‌تکانی است
احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی کشورمان به‌تازگی با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده و در این گفت‌وگو به نکات جالبی در ارتباط با ادبیات دفاع‌مقدس پرداخته است. به گزارش «وطن‌امروز»، در بخشی از این گفت‌وگو شاکری با اشاره به اینکه ادبیات دفاع‌مقدس نیازمند یک خانه‌تکانی است، در توضیح این نکته می‌گوید: یک نویسنده دغدغه‌های آفرینش‌های هنری دارد، ولی دغدغه‌ای که در روزگار فعلی می‌تواند کمک کند، دغدغه‌ای است که در افراد به واسطه فعالیت‌های‌شان مانند فعالیت در حوزه نقد یا پژوهش در آنها ایجاد می‌شود. آن چیزی که می‌تواند در مسأله شدن یک موضوع در ذهن نویسنده اثر بگذارد ورود او به حوزه نقد و پژوهش است. یعنی نویسنده‌ای که با دید یک منتقد به ادبیات نگاه می‌کند. در جریان پژوهش، بنده به طور مشخص سراغ شخصیت و برخی مبانی ادبیات داستانی رفتم. مقدمه آن چیزی که در ذهن من مسأله شد به تعریف من از ادبیات داستانی دفاع‌مقدس ربط دارد. این هم مقدماتی دارد که مثلا معتقدم ادبیات دفاع‌مقدس ما نیازمند یک خانه‌تکانی است، خانه‌تکانی به چه معناست؟ به این معنا که ادبیات دفاع‌مقدس به تنهایی نمی‌تواند با تکیه بر تاریخ دفاع‌مقدس زنده بماند، چون جریان خاطره‌نویسی و خاطره‌نگاری حقیقتا از نظر کمی و در برخی مصادیق کیفی از ادبیات داستانی جلوتر است. خب وقتی اینگونه است داستان چه آورده‌ مضاعفی دارد که می‌تواند با خاطره هماوردی کند؟ اگر حتی نخواهد هماوردی کند که معتقدیم دست ادبیات داستانی بالاتر و فرازتر در خلق جهان است، اگر قرار باشد فقط به تاریخ تکیه کند چه چیزی بیشتر از این می‌تواند به مخاطب عرضه کند؟ این یک مسأله جدید را ایجاد می‌کند که یک مبناست.


«آوای وحش» بازسازی می‌شود
هریسون فورد در حال مذاکره است تا در بازسازی فیلم «آوای وحش» جلوی دوربین برود. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در صورتی که توافق بین هریسون فورد و گروه سازنده «آوای وحش» حاصل شود بازیگر «جنگ ستارگان»‌ در نقش جان تورنتون، یکی از جویندگان طلا در این فیلم بازی خواهد کرد. این فیلم که با بودجه بالا با اقتباس از رمان مشهور جک لندن یعنی «آوای وحش» شکل می‌گیرد توسط کمپانی فاکس قرن بیستم ساخته خواهد شد. «آوای وحش» درباره حمله جویندگان طلا در دهه ۱۸۹۰ به کوهستان‌های کلوندایک آمریکاست. جک لندن در این رمان داستان «باک» سگ اهلی و محبوب یک قاضی را تصویر می‌کند که در پی ماجراهایی سر از محیط خشن و بی‌رحم کلوندایک در روزگار هجوم جویندگان طلا به ایالت یوکان درمی‌آورد. این رمان تاثیرگذارترین رمان جک لندن محسوب می‌شود. طی دهه‌ها «آوای وحش» الهام‌بخش سازندگان زیادی بوده و از فیلم صامت تا نسخه تلویزیونی آن ساخته شده است. این فیلم را کریس سندرز سازنده «کرودها» کارگردانی می‌کند. فیلمنامه آن نیز توسط مایکل گرین نویسنده «لوگان» نوشته شده است.


Page Generated in 0/0062 sec