printlogo


کد خبر: 195638تاریخ: 1397/4/28 00:00
گوشی‌های تلفن همراه زیر 300 دلار همچنان ارز 4200 تومانی خواهند گرفت
بسته ارزی جدید برای موبایل

گروه اقتصادی: موبایل‌های لاکچری
- قیمت بیش از یک‌میلیون و 200 هزار تومان- با دلار 7500 تومانی و موبایل‌های معمولی با دلار 4300 تومانی وارد کشور می‌شود؛ این جدیدترین تصمیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کنترل قیمت موبایل است. به گزارش «وطن امروز» پس از اینکه سیاست تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های وارد‌کننده نتوانست قیمت موبایل را کنترل کند و حتی موجب رانت و فساد هم شد، آذری‌جهرمی از طرحی جدید برای کنترل قیمت بازار موبایل خبر داد. طبق اظهارات دیروز جهرمی موبایل با قیمت زیر ۳۰۰ دلار از گروه دو کالایی یا همان دلار دولتی و با قیمت 4300 تومان و همچنین موبایل‌های با قیمت بالاتر از 300 دلار با قیمت دلار بازار ثانویه یا همان 7500 تومان وارد کشور می‌شود.   بالاترین مقام ICT کشور با بیان اینکه انجام این اقدام مقداری تکلیف بازار را روشن می‌کند، افزود: در تامین نیازمندی‌های بازار بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم با دو موضوع مواجه شدیم؛ موضوع اول این بود که بخشی از تجهیزات مربوطه در گمرک قرار داشت. بر این اساس قرار شد روند ترخیص آنها تسهیل و این تجهیزات در بازار عرضه شود و در اختیار متقاضیان نهایی قرار بگیرد. آذری‌جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین درباره بیش از ۱۰۰ هزار گوشی تلفن همراه که در حال توقیف است قرار شد تعیین‌تکلیف شده و نحوه عرضه آنها به بازار مشخص شود. در این زمینه دستگاه قضا اعلام آمادگی کرده از تصمیماتی که در کمیته ثبت تلفن همراه درباره نحوه واگذاری و عرضه این گوشی‌ها اتخاذ می‌شود، حمایت کرده و در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. وی گفت: با این دو اقدام فکر می‌کنیم بتوانیم شرایط مناسبی فراهم کنیم و شاهد تثبیت قیمت در بازار تلفن همراه باشیم. وزیر ارتباطات همچنین درباره زمان تحقق تثبیت بازار تلفن همراه نیز اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور معاونان وزارت ارتباطات تشکیل شده و امیدوارم طی هفته آینده شرایط مقداری با تثبیت بیشتری مواجه شود. ما پیش‌بینی کرده بودیم طی ۱۰ روز بازار تلفن همراه متعادل شود اما به دلیل طولانی شدن تصمیم‌گیری در بازار ارز این اتفاق اندکی با تاخیر مواجه شد.
 موبایل‌های رجیستری‌نشده فعال می‌شود
از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور وصل کردن گوشی‌های مسافری که در راستای اجرای طرح رجیستری با قطعی مواجه شد را داد. مسافرانی که بر اساس اطلاع‌رسانی‌های قبلی متولیان اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، خارج از قواعد و ضوابط در نظر گرفته شده اقدام به واردات گوشی به کشور کرده و با برخورد متولیان امر مواجه و گوشی آنان قطع شده بود، اکنون مهلت جدیدی یافتند. بنا بر این گزارش، با مساعدت و دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گوشی‌های تلفن همراهی که در فرآیند ثبت مسافری با تخلف اظهار شده و در روزهای گذشته از طرف سامانه همتا شناسایی و قطع شده بود، تا پایان روز چهارشنبه(دیروز) دوباره وصل خواهد شد. شواهد حاکی از آن است که این اقدام وزیر در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از متضرر شدن اصناف و کمبود گوشی در بازار انجام شده است.
بخشنامه‌های بانک مرکزی اثر مخرب داشت
در این میان بخشی از گرانی‌های به وجود آمده در بازار موبایل و دیگر بازارها ناشی از تصمیمات خلق‌الساعه ارزی توسط هیات دولت است. این بلبشو در حدی است که صدای نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را هم در آورده است. در این باره، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید بخشنامه‌های بانک مرکزی مهم‌ترین عامل ایجاد گردباد در فضای اقتصادی کشور بوده و این اقدامات آثار مخربی به دنبال داشته است. غلامرضا حیدری با اشاره به بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی و تاثیر آن بر التهاب بازار ارز، اظهار داشت: بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و تغییر پی در پی این بخشنامه‌ها تاثیر منفی و حتی مخرب دارد. غلامرضا حیدری تاکید کرد: تعدد بخشنامه‌ها نشانگر بی‌ثباتی است، قصد قضاوت کردن عملکرد دولت و بانک مرکزی را ندارم، در واقع نتایج  و اتفاقاتی که در پی  تصمیم‌گیری‌های اخیر رخ داده ملاک تحلیل است. نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: این احتمال وجود دارد که بخشنامه‌های بانک مرکزی ابزاری برای برهم زدن بازار ارز و دلار بوده است، چرا که تصمیمات و اقداماتی که انجام شده مشکوک است. وی با بیان اینکه بر اثر تصمیمات بانک مرکزی گردبادی در فضای اقتصادی کشور ایجاد شده است، بیان داشت: این تصمیمات زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها به صورت دیوانه‌کننده‌ای افزایش یافته است، حتی خرید از تره‌بار شهرداری‌ها بر مردم فشار می‌آورد.


Page Generated in 0/0074 sec