printlogo


کد خبر: 195660تاریخ: 1397/4/28 00:00
قطعی برق و هزینه‌هایی که دیده نمی‌شود

سمیرا کریمشاهی: درست همان موقع که رئیس‌جمهور در کنار سران 2 قوه‌ دیگر، در قاب تلویزیون می‌گوید در زمینه انرژی مشکلی نخواهیم داشت، تصویر محو می‌شود؛ نه برای اینکه جعبه‌ جادویی از وعده خسته شده باشد و خودش را خاموش کرده باشد، بلکه این اتفاقی آشنا در روزهای اخیر ما است: «خاموشی»!
نصفه و نیمه گوش دادن به سخنرانی رئیس‌جمهور یا از دست دادن یک صحنه گل در جام‌جهانی، آسمانی را به زمین نمی‌آورد و اختلال در روزمرگی جامعه محسوب نمی‌شود، هنگامی که خاموشی هزار و یک مشکل برای مردم ایجاد کرده که شاید هر کدام‌مان بنا به نوع فعالیت‌های روزانه با چندتایی از آن دست و پنجه نرم کرده باشیم.
بارزترین این مشکلات مختل شدن کار در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی است. چنان که این فعالان اقتصادی قبل از معضل خاموشی‌ها، با توجه به مشکلات عدیده‌ در حوزه تولید و صنعت، کسب‌وکارشان از رونق افتاده بود و با اضافه شدن مشکل بی‌برقی، صورت سرخ نگه داشته شده با سیلی به سمت سیاهی می‌رود.
کسب‌وکارهای خرد‌تر هم جدا از این قضیه نیستند. در اخبار شاهد خبر تلف شدن هزاران مرغ در مرغداری‌ها به‌خاطر قطع برق و گرمای هوا بودیم اتفاقی که مشابه آن برای مشاغل غذایی افتاده است؛ نانواهایی که به‌خاطر خراب شدن خمیر نان متضرر شدند یا قنادی‌ها و فروشگاه‌هایی که مواد غذایی تولید می‌کنند یا صرفا به فروش می‌رسانند، همگی آنها به دلیل قطعی برق چند ساعته در طول روز و گرمای تابستان با فاسد شدن مواد غذایی روبه‌رو شده‌اند که ضرر‌های سنگینی به کسب‌شان رسانده است.
 جدا از اصناف مرتبط با مواد غذایی، بسیاری مشاغل با اینترنت سروکار دارند و با قطع برق و به دنبال آن قطع اینترنت، کارشان به تعطیلی می‌کشد؛ مثل دفاتر پیشخوان دولت، پلیس+10، دفاتر بیمه و آژانس‌های مسافرتی که بدون دسترسی به اینترنت عملا نمی‌توانند خدمتی به شهروندان ارائه دهند. لازم است به همه‌ اینها بی‌برنامگی در خاموشی‌ها را اضافه کنیم که مشکلات را دوچندان می‌کند. هر چند جدول روزانه ساعات قطعی برق منتشر می‌شود اما در بسیاری از مناطق کشور، جابه‌جایی این ساعات و تفاوت‌شان با آنچه اتفاق می‌افتد، گزارش شده است. نامشخص بودن ساعات خاموشی، مردم را برای برنامه‌ریزی‌های روزانه سردرگم کرده است.
کلاس‌های آموزشی که ایام تعطیلات تابستان، بازه‌ اوج فعالیت‌شان است، به دلیل نبود برنامه‌ای مشخص از ساعات خاموشی‌، نمی‌توانند در ساعت مقررشده، کلاس‌ها را دایر کنند. کلاس‌های ورزشی سالنی، آموزش‌هایی که نیاز به کامپیوتر یا دسترسی به اینترنت دارند، از این قبیل کلاس‌ها هستند که سردرگمی مجریان برگزاری را در پی دارد و کلافگی خانواده‌ها به‌دلیل اتلاف وقت خود و فرزندان‌شان در رفت‌وآمدهای متعدد، هزینه‌ای است که علاوه بر هزینه مادی باید بابت فرا گرفتن یک مهارت بپردازند.
البته دغدغه‌های خانواده‌ها صرفا به مختل شدن کلاس فرزندان‌شان معطوف نمی‌شود؛ خاموشی‌های طولانی و از کار افتادن سیستم‌های خنک‌کننده هوا، بویژه در اکثر شهرهای کشورمان که همیشه تابستان‌های گرم و سوزانی می‌گذرانند، می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد و در این بین خردسالان و افراد کهنسال بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.
از خطری که سلامت افراد را تهدید می‌کند بگذریم! وسایل برقی خانگی به دنبال قطعی‌های مکرر، کارایی خود را از دست می‌دهند. با توجه به وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی، فرض بگیریم خانواده‌ای  بخواهد یک تلویزیون یا یخچال جدید خریداری کند؛ کاملا مشخص است با هزینه چندبرابری برای جایگزینی کالا مواجه می‌شود و شاید اوضاع معیشتی، خانواده را از خرید کالا منصرف کند.
به سطح شهر بازگردیم؛ علاوه بر اختلال در کسب‌وکارها، خاموشی حتی به سیستم عبور و مرور شهری هم رحم نمی‌کند. قطع برق چراغ‌های راهنمایی و به دنبال آن سردرگمی راننده‌ها علاوه بر اختلال در سیستم ترافیک، می‌تواند منجر به تصادف در مکان‌های پرتردد شود. سرتیپ محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مصاحبه‌ اخیر خود به موضوع غیرفعال شدن اکثر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در پی قطع برق شهری اشاره کرد. سرتیپ مهماندار چاره‌ کار را اتصال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به برق اضطراری یا انرژی خورشیدی می‌داند و می‌گوید پلیس مسؤول این کار نیست و در همین هنگامه کار، در حال گشت و گذار در فضای مجازی، خبر تصادفی شدید را در یکی از چهارراه‌های جنت‌آباد بر اثر همین قطعی چراغ راهنمایی می‌خوانم!
جای تامل است که چرا مسؤولان مربوط تاکنون برای رفع این مشکل و کم کردن حداقلی از آثار منفی خاموشی‌ها تدبیری نیندیشیدند. شاید بیشترین تصویری که از مسؤولان درباره قطع برق در ذهن داریم، توصیه‌شان به صرفه‌جویی مردم باشد که البته چنین امری لازم است اما مردم توقع دارند در کنار توصیه، توجه هم ببینند و مشکلات عدیده‌ای که معضل خاموشی برای آنها ایجاد می‌کند، از چشم مسؤولان پنهان نماند.


Page Generated in 0/0798 sec