printlogo


کد خبر: 195730تاریخ: 1397/4/31 00:00
نگاهی به توسعه نظامی در چین
اژدهای مسلح، آمریکا را تهدید می‌کند

سید حبیب‌الله بهشتی: مقامات سیا می‌گویند چین قصد دارد خود را در عرصه بین‌المللی جایگزینی قاطع برای آمریکا معرفی کند. چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ جهانی است. این کشور از سوی دیگر تهدیدی جدی برای منافع ایالات متحده به شمار می‌رود به طوری که آمریکایی‌ها نیز با تکیه به همین موضوع در تلاشند از سناریوی ویتنام پس از جنگ در حوزه پیرامون چین بویژه دریای چین جنوبی استفاده کنند. در حال حاضر چین در حوزه پیرامونی و همسایگی‌اش با چالش‌هایی جدی از جمله کره‌جنوبی و ژاپن به عنوان همپیمانان آمریکا و کشورهایی چون ویتنام و تایوان که سیاست‌هایی نزدیک به آمریکا دارند، روبه‌رو است. از سوی دیگر آمریکایی‌ها در فضای داخلی چین بویژه در منطقه «سین‌کیانگ» دردسرهایی را برای پکن ایجاد کرده‌اند.
ناتو در مقابل چین
به نظر می‌رسد بر هم زدن ساختار در ناتو و تلاش برای افزایش بودجه این سازمان دفاعی با هدفی عمده از سوی آمریکایی‌ها دنبال شود. در مرحله نخست باید این نکته را در نظر داشت که آمریکایی‌ها می‌دانند که روسیه توان مقابله با شرکای اروپایی‌اش را در یک جنگ تمام عیار ندارد. بودجه نظامی روسیه در مقابل بسیاری از دولت‌های اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و حتی فرانسه رتبه پایین‌تری دارد و مسکو قادر نیست در مقابل قاعده «چهار- سی» مقاومت کند اما چین از این قاعده مستثنا و در حال مبدل شدن به دشمن نخست غرب است. این جنگ تمام عیار با چین تنها در جبهه اقتصادی نیست و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال سرشکن کردن هزینه‌های جنگ با چین با دیگر شرکای اروپایی‌شان و حتی انتقال ناتو از یک سازمان دفاعی به یک ارتش تهاجمی باشند. در حال حاضر ناتو در محدوده آتلانتیک فعالیت می‌کند و آمریکا در پس‌ پرده به دنبال آن است این سازمان را به یک سازمان چند منظوره و فعال در حوزه آتلانتیک تا پاسیفیک مبدل کند. این ایده در ظاهر شاید کمی پرهزینه به نظر برسد اما در حال حاضر ناتو هیچ تهدید جدی‌ای را در مقابل خود نمی‌بینید اما با ورود به محدوده پاسیفیک کاملا نیازمند نیروهای عملیاتی است که چینی‌ها را منزوی و از اهداف خود دور کند. در همین حال نباید از نظر دور داشت که کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی چهارشنبه پیش گفت از نقطه نظر ضداطلاعاتی،‌چین تهدیدی بزرگ‌تر و چشمگیرتر برای آمریکا به حساب می‌آید. اف‌بی‌آی در تمام ۵۰ ایالت، بازرسی اقتصادی به اجرا درآورده که در آنها ردپایی از چین دیده می‌شود. دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا هم نسبت به افزایش تخاصم چین هشدار داده است. او تاکید کرد آمریکا باید در مقابل تلاش چین برای سرقت اطلاعات تجاری و تحقیقات آکادمیک بایستد. سوزان تورنتون، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه هم گفت افزایش هوشیاری مردم درباره فعالیت‌های صدها هزار دانشجوی چینی یا گروه‌های داخل دانشگاه‌های آمریکا می‌تواند راهی برای کمک به محدود کردن تبعات احتمالی حضور چین باشد.
فناوری نظامی چینی
از سویی چین جنگنده‌های فوق پیشرفته بومی خود را با موفقیت آزمایش کرده است. این جنگنده‌ها در مقابل هواپیماهای آمریکایی چون F35  و F22 حرف‌هایی برای گفتن دارند. در عین حال چینی‌ها نخستین ناو هواپیمابر خود را با وزنی حدود 50 هزار تن به آب انداخته‌اند که موازنه قوا در شرق آسیا را برهم ‌زده است. این کشور در پاکستان سرمایه‌گذاری اقتصادی و نظامی کرده و در مقابل افزایش رشد هند که همپیمان آمریکایی‌ها به شمار می‌رود، قد راست کرده است. نباید فراموش کرد چین امروز سومین نیروی نظامی هوایی جهان را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین نیروی نظامی زمینی جهان نیز از آن چینی‌هاست. چین 300 کشتی نظامی آماده به علمیات دارد و در همین حال 60 زیردریایی چینی نیز در آب‌های جهان مشغول گشت‌زنی هستند. خطر چین در حال حاضر به مراتب بزرگ‌تر از هر قدرت دیگر جهانی است به طوری که حرکت‌های رئیس‌جمهوری چین در آسیا و آفریقا بشدت می‌تواند مواضع آمریکایی‌ها را تهدید کرده و آنها را در مرحله تقابل قرار دهد.


Page Generated in 0/0142 sec