printlogo


کد خبر: 195744تاریخ: 1397/4/31 00:00
مهم‌ترین اساتید اخلاق تهران که طی چند سال گذشته دارفانی را وداع گفتند

حاج آقا مجتبی تهرانی
آیت‌الله مجتبی تهرانی، مرجع تقلید ساکن تهران بود که به واسطه کلاس‌های اخلاقش و همچنین مراسم شب احیا و محرم در بین جوانان تهرانی بسیار محبوب بود. جلسات عمومی اخلاق و معارف اسلامی ایشان از سال 1356 به‏طور منظم و هفتگی برگزار می‌شد و تا پایان حیات ایشان در سال 91 نیز ادامه داشت. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی درگذشت حاج‌آقا مجتبی فرمودند: «این حادثه ناگوار، ضایعه‌ای برای حوزه‌ علمیه، روحانیت، جامعه‌ مذهبی تهران و بویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی است که از مجالس پرفیض و درس‌های سازنده‌ این معلم اخلاق بهره می‌بردند».
حاج آقا عبدالکریم حق‌شناس
آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس دیگر روحانی برجسته تهران بود که کلاس‌های اخلاقش در بین جامعه مذهبی کشور بویژه جوانان مورد توجه بود. ایشان از شاگردان درس عرفان آیت‌الله شاه‌آبادی و امام خمینی(ره) بود. رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت این عالم برجسته اشاره داشتند: «این روحانی پرهیزگار و پاک‌نهاد به‌خاطر تربیت جوان‌های مؤمن و معرفت‌جوی در طول ده‌ها سال، حق بزرگی بر گردن همه مشتاقان معارف اسلامی دارد و امید است برکات ناشی از نفس پاک و موثر ایشان همواره مستدام گردد».
حاج آقا خوشوقت
آیت‌الله عزیزالله خوشوقت از جمله اساتید اخلاقی بود که در مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) منبر می‌رفت. ایشان که در شهر باکو متولد شده بودند، از جمله شاگردان علامه طباطبایی محسوب می‌شدند که پس از انقلاب به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشت. ایشان اگر چه همواره به عنوان استاد اخلاق شناخته می‌شدند اما مباحث اخلاقی هیچوقت مانع نشد که از اتفاقات سیاسی و اجتماعی غافل بمانند. موضع‌‌‌گیری صریح ایشان در اتفاقاتی چون فتنه 88 مثال‌زدنی است. آیت‌الله خوشوقت در سن 89 سالگی و در جوار خانه خدا درگذشت.
حاج آقا مجتهدی ‌تهرانی
زبان شیرین و بیان گیرای حاج آقا مجتهدی سال‌هاست برای بیننده‌‌های تلویزیون به جان نشسته است. روحانی‌ای که همواره با بازاری‌‌های تهران ارتباط صمیمی داشته و حوزه علمیه خود را نیز در آنجا تاسیس کرد. رهبر انقلاب در نامه‌ای که به مناسبت درگذشت مرحوم مجتهدی‌تهرانی نوشته بودند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از جمله خدمات دینی ارزنده وی را تأسیس و اداره شایسته این مدرسه علمیه عنوان کرده بودند که در طول ده‌ها سال، محل پرورش علما و فضلای فراوان بوده است. مرحوم مجتهدی در سال 86 و در سن 84  سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.
 


Page Generated in 0/0052 sec