printlogo


کد خبر: 195796تاریخ: 1397/5/1 00:00
فعالان بخش خصوصی از ناکارآمدی جلسات ماهانه انتقاد کردند
ضرورت کاهش تعداد جلسات هیأت نمایندگان اتاق ایران

دانش پورشفیعی: فعالان بخشی خصوصی و اعضای هیأت نمایندگان اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در یکی از روزهای یکشنبه هر ماه برای شرکت در نشست هیات نمایندگان این اتاق به تهران می‌آیند از برپایی جلسات هر ماه گله دارند و اظهار می‌دارند برگزاری جلسه ماهانه، کارآیی لازم را ندارد و علاوه ‌بر صرف هزینه‌های بسیار برای اعضا و تحمیل آن به بودجه‌های اتاق‌ها، دستاوردی نیز برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور ندارد. ایشان پس از حضور در جلسه ماهانه که از صبح تا ساعت 12 ادامه دارد در بعدازظهر آن روز نیز در جلسات کمیسیون‌ها شرکت می‌‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، هم‌اکنون بالغ بر 16 کمیسیون تخصصی زیرمجموعه اتاق ایران به‌عنوان اتاق فکر بخش خصوصی کار می‌کنند. بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی اتاق ایران، «این کمیسیون‌ها متشکل از اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران بوده که علاوه ‌بر حوزه تخصصی خود، مسائل عمومی اقتصاد کشور و موضوعات بین‌المللی را مورد بررسی، نقد و تحلیل قرار داده و در شکل‌دهی نظرات اتاق بازرگانی ایران به عنوان مشاور 3 قوه نقش مؤثری دارند؛ نقطه‌نظرات کمیسیون‌های یادشده به صورت گزارش، نقد، پیشنهاد و تحلیل در اختیار دیگر نهادهای متخصص نیز قرار می‌گیرد. کمیسیون‌ها به عنوان هسته‌های تخصصی اتاق مورد مشورت هیأت نمایندگان و هیأت‌رئیسه قرار می‌گیرند و محیط کسب‌وکار را در حوزه تخصصی خود پایش و گزارش‌ها و پیشنهادهای خود را به 2 مرجع یادشده ارائه می‌کنند».
اگر چه هر ماه یک‌بار چرخه برگزاری جلسات به ‌چرخش در می‌آید اما خروجی آن به اظهار برخی اعضای هیأت نمایندگان از قابلیت اجرایی لازم برخوردار نیست. تنی چند از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه جلسات ماهانه اتاق به دور تسلسل تبدیل شده و نتیجه‌‌ ثمربخشی برای بخش خصوصی ندارد، گفتند اما مهم‌تر از آن این است که دولت نیز چنین جلساتی و ماحصل آن را جدی نمی‌گیرد، بنابراین باید در برگزاری آن و تعداد جلسات تجدیدنظر شود. اینان تأکید دارند برگزاری جلسه هیأت نمایندگان در هر 2 ماه یک بار یا هر فصل یک‌بار، کافی‌ است. به گفته آنها، از آنجا که هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور به‌طور مرتب هر ماه یک جلسه برگزار می‌کنند و کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها نیز در طول هر ماه به تناسب جلسات خود را برگزار می‌کنند، دیگر نیازی به حضور ماهانه این تعداد نماینده در تهران نیست. بر اساس آخرین به‌روزسانی انجام شده از سوی اتاق ایران، در تاریخ 28 فروردین 1397 تعداد اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بالغ بر 313 نفر است که هر ماه از شهرستان محل زندگی و کار خود به تهران می‌آیند. ایشان به تناسب تخصص و علاقه‌مندی خویش در کمیسیون‌ها‌ی تخصصی نیز عضویت دارند. بالاترین سهم را در میان اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، اتاق تهران با 59 عضو داراست. پس از آن شهرستان‌های اصفهان، تبریز، ساری، شیراز و مشهد هر کدام با 15 عضو،‌ شهرستان‌ها ارومیه و کرمان با 13 عضو، اهواز با 11 و ایلام با 10 عضو و دیگر شهرستان‌ها هر یک با 9 تا 2 عضو قرار دارند. در این میان شهرستان یاسوج با داشتن یک عضو در هیأت نمایندگان اتاق ایران در اقلیت قرار دارد.
بر اساس آنچه در برنامه برگزاری جلسات ماهانه اتاق دیده شده، در برخی از این جلسات یکی از وزرا به فراخور حال و مقام در آن حضور پیدا می‌کند که آخرین وزیر حاضر در این جلسات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود، البته تعداد 15 نفر عضو دولتی نیز از مجموعه هیأت نمایندگان اتاق تهران در میان فهرست 313 نفری قرار دارند که فقط برخی از آنها در جلسات ماهانه شرکت می‌کنند. نتیجه آنکه جلسات بیشتر به دید و بازدیدهای ماهانه ختم می‌شود و اعضا نمی‌توانند از آن بهره لازم را ببرند، بنابراین ضروری است با تجدیدنظر در برپایی این جلسات علاوه ‌بر کاهش تعداد آنها از نظر کمیت، از نظر کیفی نیز تحولی ایجاد شود. از سوی دیگر اعضای اتاق بر این باورند که برپایی هر ماه یک جلسه، مسؤولان دولتی را متوقع می‌کند و چنانچه آنها در هر جلسه‌ای حضور پیدا کنند، فرصت اظهارنظر از اعضای حاضر در اتاق گرفته می‌شود.
طبق آمار اعلام شده در «کارنامه اتاق ایران» ویژه خرداد 1397، تعداد غایبان جلسه خردادماه هیأت نمایندگان اتاق ایران بالغ بر 88 نفر بوده است که نشان می‌دهد حدود یک‌سوم اعضا در این جلسه حضور نداشته‌اند. چنانچه غیبت این تعداد از نمایندگان در هر ماه تکرار شود با توجه به اینکه اینان در کمیسیون‌های تخصصی نیز عضویت دارند، در عمل صورتجلسات و تصمیم‌گیری‌ها را دچار اشکال می‌کند. پیشنهاد می‌شود اعضای هیأت‌رئیسه اتاق ایران با نظرخواهی عمومی از اعضای هیأت نمایندگان، تصمیمی جدی برای کیفیت‌بخشی به برپایی جلسات ماهانه بگیرند و از تداوم این دور تسلسل جلوگیری کنند.  
 


Page Generated in 0/0833 sec