printlogo


کد خبر: 195798تاریخ: 1397/5/1 00:00
اخبار

ارائه طرح دوفوریتی  مالیات بر عایدی مسکن
دیروز طرح دوفوریتی مالیات بر عایدی مسکن و زمین تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح جزئیات طرح دوفوریتی مجلس برای مالیات بر عایدی مسکن گفت: در گام نخست فقط سوداگران عمده آن هم بتدریج مشمول این مالیات می‌شوند، چرا که نمی‌خواهیم شوکی به بازار وارد شود. به گزارش مهر، زهرا سعیدی در این‌باره افزود: در طرح مجلس یکی از محورهای اصلی، ثبت قیمت معامله در سند ملک است، به این معنی که در خرید و فروش ملک، قیمت فروش باید در سند ملک درج شود. وی ادامه داد: نکته مهم‌‌‌‌‌‌تر در این طرح بحث معافیت‌هاست به این ترتیب که خانه‌‌های موجود کلا در اولین نقل و انتقال سند، از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین در راستای حمایت از تولید و ساخت‌وساز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خانه‌‌های نوساز بعد از صدور پروانه ساخت به مدت ۵ سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. به ‌گفته وی، زمین‌‌های کشاورزی و صنعتی نیز از مالیات بر عایدی زمین و مسکن معاف هستند. سعیدی تصریح کرد: نرخ مالیات بر عایدی مسکن در این طرح پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد مابه‌التفاوت خرید و فروش باشد. وی با بیان اینکه گرفتن این نوع مالیات نیاز به سامانه خاصی ندارد، اظهار داشت: فقط کسی که می‌خواهد خانه را بفروشد در زمان فروش در محضر اعلام می‌کند این خانه خانه اصلی فرد است یا خیر. اگر خانه اصلی باشد معاف است و اگر خانه اصلی نباشد ملزم به پرداخت مالیات می‌شود. وی اضافه کرد: هر فرد، هر 2 سال یک بار هم می‌تواند بدون پرداخت مالیات، خانه اصلی را  عوض کند. در واقع هر 2 سال، یک خانه برای فروش از پرداخت مالیات بر عایدی معاف است. وی تاکید کرد: نکته مهم این طرح آن است که در گام نخست فقط سوداگران عمده آن هم بتدریج تحت‌الشعاع مالیات قرار می‌گیرند، چرا که نمی‌خواهیم شوکی به بازار وارد شود و مردم عادی که ذی‌نفع هستند دچار مشکل شوند؛ اگرنه در دنیا هم نرخ بالاتر است هم میزان معافیت‌ها کمتر است.

وزیر اقتصاد:
علیه‌ فراریان مالیاتی اعلام جرم می‌کنیم
وزارت اقتصاد ضمن اعلام جرم علیه دارندگان کارت بازرگانی اجاره‌ای، مالیات این افراد را به همراه جریمه تا ریال آخر از آنها می‌گیرد. به گزارش وزارت اقتصاد، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد با اشاره به شناسایی ۳هزار شرکت صوری و کاغذی اظهار داشت: تاکنون بیش از 2 هزار و ۵۰۰ فراری مالیاتی و 3 هزار شرکت صوری شناسایی و ۹ هزار میلیارد تومان برگه مالیاتی برای بانک‌ها صادر شده است. وی افزود: رویکرد وزارت اقتصاد بر این مبنا تنظیم شده که با شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد بسترهای الکترونیک برای سهولت هر چه بیشتر فرآیندهای مالیاتی بخشی از فشار از دوش تولید برداشته شود. کرباسیان تاکید کرد: ما در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نهایت سختگیری را نسبت به فراریان مالیاتی خواهیم داشت. وی تصریح کرد: در اجرای تبصره ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم علیه این متخلفان به مراجع قضایی اعلام جرم کرده‌ایم و تا ریال آخر مالیات‌شان را می‌گیریم.


فشار اقتصادی بر مردم از تحریم نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌های بیگانگان علیه ملت ایران گفت: فشار اقتصادی مردم به جهت سوءمدیریت است، نه تحریم. به گزارش تسنیم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه اظهارات نسنجیده یکی از مقامات وزارت نفت باعث موج‌سواری برخی از رسانه‌های معاند انقلاب اسلامی شد و آنها طرح نفت در برابر غذا را برای جمهوری اسلامی مطرح کردند، گفت: طرح نفت در برابر غذا طرحی است که سازمان ملل متحد به دنبال تحریم‌های سازمان ملل ضد عراق پس از حمله این کشور به کویت به اجرا درآورد. وی  افزود: نادرستی این حرف و این موج‌سواری به وضوح آشکار است، چرا که ملت ایران در بحرانی‌ترین شرایط خود یعنی زمان 8 سال دفاع‌مقدس که تمام دنیا با همه ابزار و قدرت خود مقابل ملت ایران ایستاد نیز توانایی برطرف کردن نیازهای اولیه خود را داشت و با وجود اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در زیر شدیدترین تحریم‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و وابسته بوده است و به اصطلاح هر ترفندی آمریکا در این 40 سال برای تحریم ملت ایران داشت به کار برد  اما هیچگاه در دستیابی به نیازهای اولیه خود محتاج بیگانگان نشده است.


Page Generated in 0/0064 sec