printlogo


کد خبر: 195838تاریخ: 1397/5/2 00:00
تهدید نفتی حسن روحانی با واکنش سخیف و توهین‌آمیز ترامپ و پمپئو مواجه شد
اراذل آمریکایی!
عربستان و رژیم صهیونیستی از مواضع ضدایرانی واشنگتن حمایت کردند

گروه سیاسی: اظهارات اخیر حسن روحانی در تشریح ابعاد تهدید نفتی ایران با واکنش توهین‌آمیز مقامات آمریکایی مواجه شد. در نخستین واکنش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تهدیدات چند وقت اخیر خود در پیامی توئیتری خطاب به روحانی  نوشت: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن! در ادامه توئیت ترامپ آمده است: شما تاوان آن را خواهید داد به‌طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش! به گزارش «وطن‌امروز»، واکنش ترامپ در حقیقت یکی از بالاترین سطوح درگیری لفظی آمریکا و ایران طی سال‌های اخیر بوده است. اما ادبیات سخیف و توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا با سخنان وزیر خارجه‌‌‌‌اش تکمیل شد. اظهارات پمپئو از واکنش ترامپ هم سخیف‌‌‌‌‌‌تر بود. او عبارات و ادعاهایی را درباره جمهوری اسلامی و مسؤولان آن مطرح کرد که نه‌تنها در دایره ادبیات یک رجل سیاسی نمی‌گنجد، بلکه در ادبیات روزمره مردم عادی دنیا هم جایگاهی ندارد. متهم کردن مسؤولان جمهوری اسلامی به فساد گسترده مالی و ادعای برخوردهای قهری با مردم در ایران بدون ارائه کوچک‌ترین سند، تنها بخشی از توهمات وزیر تازه‌کار ترامپ است. پمپئو با این اظهارات، جایگاه یک دیپلمات را تا سخیف‌‌‌‌‌ترین حد ممکن تنزل داده است. او پیش از این هم فهرستی از خیال‌پردازی‌‌های حاشیه‌ساز علیه جمهوری اسلامی را قطار کرده بود؛ از انتشار یک نمودار ساختگی درباره اعتراضات در ایران تا ادعاهایی درباره میزان بیکاری و دستگیری جوانان در ایران! اما سخیف‌‌‌‌‌ترین بخش سخنان پمپئو، به کار بردن برخی الفاظ درباره مسؤولان جمهوری اسلامی است که با هیچ ادبیات سیاسی بین‌المللی همخوانی ندارد. الفاظ توهین‌آمیز وزیر خارجه آمریکا علیه رئیس قوه‌قضائیه آنقدر دور از دایره ادب است که نمی‌توان ان را منتشر کرد. اما وزیر خارجه آمریکا به ساحت مراجع عظام  نیز اهانت و جسارت کرد و ادبیات سخیفی نسبت به یکی از مراجع تقلید کشورمان به کار برد. نکته قابل توجه در سخنان پمپئو اینکه برخی از ادعاها و اهانت‌‌های او به مراجع و مقامات کشورمان، دقیقا نشأت گرفته از برخی اظهارنظرهای داخلی است؛ اظهاراتی بدون سند که حالا به دایره توهمات مسؤولان آمریکایی علیه جمهوری اسلامی اضافه شده است. وزیر خارجه آمریکا صبح روز گذشته در سخنانی در کتابخانه ریگان، مسؤولان جمهوری اسلامی و برخی چهره‌‌های سیاسی و مذهبی را به فساد گسترده و ثروت‌اندوزی متهم کرد. وی در عین حال بدون اشاره به تحریم‌‌های گسترده این کشور علیه مردم ایران، تاکید کرد: ما با مردم ایران هستیم! پمپئو که به ارائه آمارهای ساختگی علیه ایران شهرت دارد، گفت: «میزان فساد و ثروت در میان سران حکومت نشان می‌دهد ایران توسط چیزی که بیشتر شبیه مافیا است تا دولت، اداره می‌شود».
اعمال تحریم و درخواست مذاکره!
اما بخش قابل توجه سخنان وزیر خارجه آمریکا ابراز تمایل به مذاکره با ایران بود؛ ادعایی که با اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران هیچ تناسبی ندارد. پمپئو با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: دولت ترامپ حاضر است با جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند، مشروط بر اینکه حکومت ایران از آزار و اذیت مخالفان و اقلیت‌‌های مذهبی دست بردارد و حمایت از گروه‌‌های شبه‌نظامی در نقاط درگیر جنگ را متوقف کند! پمپئو اعمال تحریم‌ها را مهم‌ترین محور کارزار فشار دولت آمریکا علیه ایران خواند و از تمام کشورها خواست به این کارزار بپیوندند. وی همچنین گفت: دولت آمریکا به دنبال آن است تا واردات نفت از ایران را به نزدیک‌ترین حد تا صفر برساند. وی به طور مستقیم به برنامه‌های دولت آمریکا برای تغییر نظام ایران اشاره نکرد اما از افزایش تلاش‌ها در واشنگتن برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی به زبان فارسی خبر داد که هدف آن احتمالاً ایجاد ناآرامی در ایران است. پمپئو گفت: «شورای کارفرمایان پخش» (نهاد وابسته به وزارت خارجه آمریکا) در حال ایجاد یک کانال فارسی‌زبان 24 ساعته برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و فعالیت در فضای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی است. وزیر خارجه آمریکا ضمن دعوت از تمام کشورها برای پیوستن به کارزار آمریکا برای فشار علیه ایران، تصریح کرد دولت ترامپ «دوست دارد» با حکومت ایران گفت‌وگو کند. پمپئو گفت: دولت آمریکا قصد دارد واردات نفت از ایران را تا آنجا که امکان دارد به صفر نزدیک‌ کند.
استقبال نتانیاهو از مواضع ترامپ و پمپئو
اظهارات سخیف و توهین‌آمیز رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا با استقبال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد. به گزارش تسنیم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته در سخنانی در جلسه هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی گفت: علاقه‌مند هستم از موضع قاطع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه نظام ایران، تقدیر کنم. نتانیاهو افزود: سال‌های سال، نظام ایران با موضع ملایم و ملاطفت‌آمیز قدرت‌های جهانی روبه‌رو شده و این الان خوب است که می‌بینیم ایالات متحده این معادله غیرقابل قبول را تغییر داده است.
حمایت عربستان از تحریم‌ها علیه ایران
همزمان با تهدیدات توهین‌آمیز مسؤولان آمریکایی علیه ایران، وزیر خارجه عربستان نیز در ادامه سخنان ضدایرانی خود در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی‌زبان گفت کشورش از تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند. «عادل الجبیر» که کشورش به دلیل ترویج تروریسم در دنیا مورد انتقاد است در گفت‌وگو با پایگاه «عرب‌نیوز» گفت: «عربستان سعودی از تمام تحریم‌های وضع شده علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم، نقض توافقنامه‌های بین‌المللی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر حمایت می‌کند».
واکنش وزارت امور خارجه ایران
اظهارات سخیف مسؤولان آمریکایی با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد. بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن اظهارات سخیف و بی‌پایه و اساس مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جمع گروهی از آمریکایی- ایرانیان مقیم این کشور در کالیفرنیا اظهار داشت: سخنرانی مزورانه و سخیف وزیر خارجه آمریکا در این جمع که صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود، بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی‌حد و حصر دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک‌سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است. قاسمی افزود: این سخنان به وضوح مصداق بارز دخالت این کشور در امور داخلی ایران و دقیقا در راستای سیاست‌‌های دیرپای بی‌ثبات‌ساز و مخرب آمریکا در منطقه ارزیابی می‌شود که ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایرانیان در طول تاریخ هرگز سلطه و سیاست‌‌های زورگویانه و قلدرمآبانه هیچ بیگانه‌ای را نپذیرفته و قطعا در این شرایط حساس نیز نه‌تنها از سیاست‌‌های رئیس‌جمهور و اقلیت جنگ‌طلب فعلی آمریکا که به هیچ یک از اصول و هنجارهای اخلاقی، انسانی، حقوقی و بین‌المللی پایبند نیستند و حرف‌ها و رفتارهای‌شان فاقد هرگونه اصالت است و به اعتراف بسیاری از دوستان و متحدان آمریکا قابل اعتماد نیستند وقعی ننهاده، بلکه بدون تردید با اتحادی که همیشه در اینگونه شرایط از آنها انتظار می‌رود، پاسخ اینگونه اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه مقامات و سیاستمداران آمریکایی را با انسجام و یکپارچگی مثال‌زدنی خواهند داد. قاسمی اضافه کرد: سخنان وزیر خارجه آمریکا و بویژه سخنان اخیر او نشان می‌دهد وی کماکان از دارا بودن آگاهی لازم و درک صحیح و عمیق از گذشته و حال ایرانیان محروم است و باید بداند منافع مردم ایالات متحده آمریکا به آنان دیکته می‌کند که قبل از هر ارزیابی و قضاوتی پیرامون دیگر ملل و جوامع جهان، نیاز به دانش، خردورزی و درک عمیق از واقعیت‌‌های آن جوامع دارند. بی‌شک مردم قهرمان ایران با ذکاوت و بلوغ همیشگی و با استمداد از تجارب گذشته و فراز و نشیب‌‌های بی‌شمار تاریخی و با الهام از آموزه‌‌های فرهنگی و استعداد ذاتی خود از تمام توطئه‌‌های ضدایرانی بیگانگان عبور خواهند کرد.

#خفه‌شو _ترامپ؛ واکنش کاربران به تهدیدات ترامپ علیه ایران
تهدید رسمی ترامپ در توئیتر موجی از انتقادات را به سمت او روانه کرد تا جایی که در ادامه پست وی، تعداد بیشماری از کاربران با زبان‌های مختلف از جمله ایرانی و انگلیسی با هشتگ ShutUpTrump# ادبیات توهین‌آمیز وی را شایسته یک رئیس‌جمهور ندانستند و بسیاری دیگر ادبیات سخیف وی را مسخره کردند.


Page Generated in 0/0192 sec