printlogo


کد خبر: 195879تاریخ: 1397/5/2 00:00
اخبار

مراسم رونمایی از مجموعه شعر «تماشایی» برگزار شد
حکمت، گمشده شعر معاصر است
مراسم رونمایی و نقد مجموعه شعر «تماشایی» سروده میلاد عرفان‌پور با حضور مرتضی امیری‌اسفندقه، محمدمهدی سیار و حامد طونی در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. به گزارش فارس، امیری‌اسفندقه در ابتدای این نشست با بیان اینکه کتاب خوبی به ادبیات معاصر تقدیم شده، گفت: عرفان‌پور باز هم یکی از بهترین آثار خود را به حوزه شعر و ادبیات معاصر تقدیم کرده که بسیار اثر ارزشمندی است. اسفندقه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تماشایی اثری ارزشمند است و در برخورد با آن چاره‌ای جز تسلیم نداریم، گفت: شعر میلاد مخاطب را سریع خلع سلاح می‌کند و سلاح تازه به او می‌دهد. اسلحه را گرفته و در واقع به مخاطب صلاحیت می‌دهد. شعر او ابتدا مخاطب را تخریب و سپس بنای تازه برای او می‌سازد. وی به 3 قالب غزل، نیمایی و رباعی که در این مجموعه مدنظر قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: البته قالب هرگز مهم نیست جز برای افرادی که قالبی زندگی می‌کنند اما میلاد در قالب‌های مختلف طبع درخشانی داشته است. من به عنوان معلم ادبیات می‌گویم باید قالب نیمایی را به جامعه معرفی کنیم و این معرفی بدرستی در قالب، موسیقی و وزن نیمایی که در شعرهای میلاد عرفان‌پور هست، به شکل علمی معرفی شده است. حامد طونی در بخش دیگری از این مراسم به چند نمونه از رباعی‌های عرفان‌پور در مجموعه تماشایی اشاره کرد و آنها را متاثر از یک واقعه دانست. او توضیح داد: گاهی یک مواجهه در ذهن ذخیره می‌شود و بعدها در زبان بروز می‌کند. مثلا درباره شعر «از آخر مجلس شهدا را چیدند» آقای عرفان‌پور متاثر از یک واقعیت این رباعی را سروده که آن هم حادثه حسینیه رهپویان شیراز است. محمدمهدی سیار، از کارشناسان حوزه ادبیات نیز مانند امیری‌اسفندقه و طونی به «حکمت» در شعر عرفان‌پور اشاره کرد و توضیح داد: گمشده شعر، ادبیات و هنر ما در این روزگار حکمت است، البته تعریف ما از حکمت می‌تواند 2 گونه باشد؛ یکی ممکن است همین که بگوییم حکمت در ادبیات، منظور این باشد که شاعر فلسفه خوانده باشد و با کلی اصطلاحات فلسفی و حرف‌های کلی در شعرش مواجه شویم. یعنی در واقع شاعر در آثارش خود را به رخ بکشد و بگوید من چیزی خواندم و بهره‌ای برده‌ام اما به گمان من نگاه درست‌تر به حکمت، می‌تواند تماشای همان امر ازلی و ابدی در لحظه و دیدن آن باشد.


رکورد 24 میلیاردی سینما در تیرماه
رئیس کانون پخش‌کنندگان سینما از آمار خیره‌کننده در فروش و تعداد مخاطبان سینمای ایران در تیرماه ۹۷ خبر داد. به گزارش فارس، علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینما درباره وضعیت اکران تیرماه سال جاری گفت: فروش تیرماه امسال سینمای ایران نسبت به تیرماه سال ۹۶ با وجود نمایش بازی‌های جام‌جهانی در سالن‌های سینما و گرمای هوا افزایش داشته است. وی ادامه داد: سینماهای کشور تیرماه امسال ۲۴ میلیارد تومان فروش و ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار مخاطب داشته‌اند که این رقم در تیرماه سال پیش، ۱۳ میلیارد فروش و یک میلیون و ۹۴۵ هزار مخاطب بوده است. سرتیپی درباره دلایل افزایش مخاطبان سینمای ایران گفت: این افزایش فروش به 3 دلیل رونق سینماهای کشور، نمایش فیلم‌های کمدی و افزایش مجتمع‌‌های سینمایی به وقوع پیوسته است.


سرپرست بنیاد روایت فتح منصوب شد
با حکم سردار غیب‌پرور سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد. به گزارش «وطن‌امروز»، با حکم سردار غیب‌پرور، محمد حبیبی به عنوان سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد. حبیبی هم‌اکنون مدیرگروه هنرهای نمایشی روایت فتح است که با حفظ سمت سرپرستی بنیاد فرهنگی روایت فتح را عهده‌دار شده است. وی از هنرمندان و مدیران فرهنگی با سابقه کشور است که پیش از این مسؤولیت‌‌های فراوانی از جمله معاونت هماهنگی و مدیریت طرح و برنامه بنیاد فرهنگی روایت فتح و نیز مدیرعاملی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس را بر عهده داشته است. پیش از حبیبی، احسان محمدحسنی عهده‌دار مسؤولیت بنیاد فرهنگی روایت فتح بود.


Page Generated in 0/0049 sec