printlogo


کد خبر: 195944تاریخ: 1397/5/3 00:00
چهارگوشه

رادیو و تلویزیون ترکیه در قبضه اردوغان
بر اساس حکم جدید صادره در سیستم جدید ریاست‌جمهوری ترکیه، سازمان تلویزیون و رادیوی این کشور نیز تحت نظارت مرکز ارتباطات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه 24 ژوئن سال جاری در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید و بدین ترتیب سیستم جدید ریاستی جایگزین سیستم پارلمانی شد.  بسیاری از مخالفان اردوغان بر این باورند ترکیه به دنبال حکومت تک‌نفره و به سکوت واداشتن مخالفان بویژه رسانه‌های اپوزیسیون است.

حمله مزدوران آل‌‌خلیفه به خانه‌های مردم
گروهی از عوامل رژیم بحرین که وابسته به وزارت کشور هستند، به خانه‌های مردم در مناطق سماهیج و الدیر حمله کردند و از دیوار خانه‌های آنها بالا رفتند. عوامل رژیم آل‌خلیفه در مناطق دیگری همچون المصلی، جد حفص، حمد، سار، المقشع، ابوصیبع و الشاخوره نیز به خانه‌های مردم حمله کرده و بدون اطلاع قبلی وارد خانه‌ها شده‌اند. عوامل رژیم آل‌خلیفه در چند روز گذشته حداقل 8 شهروند بحرینی را بازداشت کرده‌اند. یکی از افسران سرویس امنیت داخلی بحرین اخیراً در شبکه توئیتر تهدید کرده بود برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز همزمان با انتخابات آتی، عملیات بازداشت‌های گسترده بزودی آغاز خواهد شد.

آلمان: تسلیم تهدیدهای آمریکا نمی‌شویم
وزیر خارجه آلمان اعلام کرد اروپا در برابر تهدیدهای آمریکا درباره منازعات تجاری سر تسلیم فرود نخواهد آورد و می‌کوشد این مشکل را با مذاکره حل و فصل کند. هایکو ماس گفت: «خوب است ژان کلود یونکر (رئیس کمیسیون اروپا) فردا در واشنگتن خواهد بود تا به مذاکره و تلاش برای یافتن یک راه‌حل بپردازد اما ما با یک سلاح روی سینه‌مان وارد مذاکرات نخواهیم شد. گمان نمی‌کنم تهدیدها ما را به یک راه‌حل نزدیک کند». وی افزود: «ما در اروپا باید متحد باشیم. امیدوارم بتوانیم این مشکل را با اجماع حل کنیم و اگرنه با تهدید و ارعاب به آسانی تسلیم نخواهیم شد».

رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به‌نفع قطر
دیوان بین‌المللی دادگستری رأی خود درباره شکایت قطر علیه امارات را صادر و تأکید کرد که امارات با محاصره قطر، حقوق قطری‌ها را نقض کرده است. وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت قطر، مدعی شد امارات بر اساس ضوابط ملی خود اقدامات مربوط به حقوق اتباع قطری را انجام داده است. امارات، عربستان، مصر و بحرین از بیش از یک‌سال قبل روابط خود با قطر را قطع کرده و تمام گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

آتش در آتن
از دوشنبه 2 جنگل بزرگ اطراف آتن که تفریح‌گاه‌های نزدیک پایتخت محسوب می‌شوند، دستخوش آتش‌سوزی شده‌اند. در پی این آتش‌سوزی هزاران نفر از ساکنان محلات نزدیک به این جنگل‌ها، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند؛ آمار کشته‌ها تا صبح سه‌شنبه به 50 نفر رسیده بود. به گفته رسانه‌های محلی، دامنه آتش در حال گسترش است و آتش‌نشان‌های یونانی عملیات مهار آتش را ادامه می‌دهند. ابعاد حادثه به حدی است که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند دولت یونان از طریق اتحادیه اروپایی به دنبال فراخوان کمک‌های بین‌المللی برای مهار این آتش‌سوزی گسترده است.

اورتگا: تا 2021 رئیس‌جمهور می‌مانم
رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه اعلام کرد هرگز به درخواست تظاهرات‌کنندگان، سمت خود را ترک نمی‌کند و در مقابل تا پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۱ در قدرت خواهد ماند. دانیل اورتگا به شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا اعلام کرد، دوران ریاست‌جمهوری وی در سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد، بنابراین به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام نیست. وی خاطرنشان کرد، جلو انداختن انتخابات باعث بی‌ثباتی و ناامن شدن کشور می‌شود و فقط امور را پیچیده‌تر می‌کند. شهرهای مختلف نیکاراگوئه از 3 ماه پیش شاهد تظاهرات اعتراضی و گسترده است و معترضان خواستار برکناری رئیس‌جمهوری هستند.


Page Generated in 0/0050 sec