printlogo


کد خبر: 196002تاریخ: 1397/5/4 00:00
اخبار

نماینده دادستان درجلسه رسیدگی به پرونده ثامن‌الحجج:
پرونده آقایان بانک مرکزی  مفتوح است
یازدهمین جلسه علنی رسیدگی به پرونده متهمان شرکت تعاونی مالی اعتباری ثامن‌الحجج صبح دیروز در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری برگزار شد. به گزارش میزان، قاضی باقری در این جلسه گفت: متاسفانه در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی و داخلی درباره پرونده اظهارنظر‌های مختلفی مطرح می‌شود که دقیق نیست. باقری ادامه داد: کیفرخواست تنظیم شده است و طبق آن مبلغ ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سپرده‌‌‌گیری شده است. وی ادامه داد: مبلغی که در جلسه ۲۴/۴/۹۷ از سوی بانک مرکزی اعلام شد حدود ۴ هزار میلیارد کسری برای شرکت تعاونی بوده که به‌عنوان ضرر وارده به سپرده‌گذاران و تراز منفی شرکت تعاونی است. باقری خطاب به متهم ردیف اول پرونده «الف.م» پرسید: آیا مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان کسری اعلامی از سوی بانک مرکزی را قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: این موضوع کذب محض است؛ آقایان خودشان می‌دانند پس حواس‌شان را جمع کنند و گزارش‌های خلاف واقع ندهند، آبروی‌شان می‌رود. بانک مرکزی هر چه می‌خواهد می‌گوید. در ادامه یکی از سپرده‌گذاران که در دادگاه حضور داشت با کسب اجازه از ریاست دادگاه در این رابطه گفت: بنده رئیس هیأت‌مدیره یک شرکت هستم و حساب یک میلیاردی در میلاد نور و اریکه‌ایرانیان داشتم و همیشه ۳۰ درصد سود می‌گرفتم و خیلی از افراد ۲۷ تا ۳۰ درصد سود می‌گرفتند. متهم ردیف اول در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر پرداخت سود‌های نامتعارف در شعب گفت: میانگین سود ما 5/24 بوده است. ترابی مستشار دادگاه از متهم پرسید: در شعبه میلاد نور تسهیلاتی به افرادی پرداخت شده که نام آنها و تسهیلات در ساعت 10 شب حذف شده است، در این‌باره توضیحات خود را ارائه بدهید. متهم ردیف اول گفت: این تسهیلاتی که شما قرائت کردید چگونه سوالی است که از من می‌پرسید؟ قاضی در پاسخ به متهم اول گفت: شما سوال دادگاه را زیر سوال می‌برید؟ شاید شما از تخلف رئیس شعبه که تسهیلات افراد را معدوم کرده خبر ندارید و نشان می‌دهد مدیران شما آنگونه که می‌گفتید نیستند. نماینده دادستان هم در این جلسه گفت: ما در چندین جلسه بیان کرده‌ایم که پرونده آقایان بانک مرکزی مفتوح است، بنابراین شکات صبر لازم را به خرج دهند.

تأخیر ۱۸ماهه بانک مرکزی در انحلال «ثامن‌الحجج»
درحالی که شورای پول و اعتبار رأی به انحلال مؤسسه داده بود، بانک مرکزی ۱۸ماه در این ‌باره تعلل کرد. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: آ‎ن زمان که نماینده مجلس بودم با تذکرات فراوانی که داده شد موجب دستگیری میرعلی، مالک مؤسسه ثامن‌الحجج شدم. وی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اینکه به ‌نظر شما اندوخته و دارایی این مؤسسه جبران طلب سپرده‌گذاران را می‌کند؟ تأکید کرد: به‌قدری ثروت اندوخته‌اند که توان پرداخت مطالبات مردم و سپرده‌گذاران را داشته باشند.
وی ادامه داد: در تیرماه سال 93 با رأی‌گیری انجام‌شده (در شورای پول و اعتبار که آن زمان بنده نیز عضو آن بودم) با تعداد بالای رأی تصمیم بر انحلال مؤسسه ثامن‌الحجج گرفته شد اما با تعلل بانک مرکزی و گروهی که مسؤول رسیدگی به این پرونده بود و تأخیر در کار این فرصت فراهم شد تا اینکه انحلال در دی ماه 94 انجام شود یعنی با تأخیر 18ماهه این اتفاق افتاد. توکلی تصریح کرد: ظاهراً این بهترین فرصت برای میرعلی بود تا اموال به‌دست‌آمده را جابه‌جا کند و حتی ثبت سند بزند.


دریافت مالیات از اراضی بایر
با کاربری مسکونی
وزیر راه‌وشهرسازی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور با اصلاح ماده واحده اصلاح ماده ۱۵ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، خواستار وضع مالیات از اراضی بایر با کاربری مسکونی شد. به گزارش وزارت راه‌وشهرسازی، عباس آخوندی با ارسال نامه‌ای به جهانگیری، معاون اول رئیس‌‌جمهور ماده واحده اصلاح ماده ۱۵ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال ۸۷ را برای بررسی و تصویب فوری در هیأت دولت ارائه کرد و خواستار ارسال آن در قالب لایحه دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی شد.


Page Generated in 0/0056 sec