printlogo


کد خبر: 196017تاریخ: 1397/5/4 00:00
افزایش تعداد کارکنان میز تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا از ۳۰۰ به ۳۸۰ نفر
اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران بزرگ‌تر شد

بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، تعداد کارکنان میز تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در پی ناکامی‌های دولت این کشور برای شکستن مقاومت ملت ایران، از ۳۰۰ به ۳۸۰ نفر افزایش یافت. یکی از تحولاتی که حجم کار و تمرکز خزانه‌داری آمریکا در مسأله ایران از یک‌سو و نگرانی واشنگتن از ناکامی در اجرای موثر تحریم‌ها را نشان می‌دهد، افزایش چندده نفری نیروی کار متمرکز بر پرونده ایران در این وزارتخانه است. در ماه‌های اخیر تعداد کارشناسان خزانه‌داری آمریکا که مستقیما روی نحوه اعمال موثر تحریم‌ها علیه ایران کار می‌کنند، از 300 به 380 نفر افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط خبرگزاری فارس، این در حالی است که معاونت تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری آمریکا جمعا حدود 700 نیرو دارد. بعد از خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از برجام، دونالد ترامپ به کارکنان اتاق جنگ اقتصادی علیه کشورمان ماموریت داد زمینه‌‌های فشار بیشتر بر تهران را فراهم کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، اردیبهشت‌ماه امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران با تبیین دقیق توطئه‌‌های دشمنان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «جنگ اقتصادی» را نقطه تمرکز اقدامات واشنگتن علیه ایران خواندند و از وزارت خزانه‌داری آمریکا با عنوان «اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی» یاد کردند. البته رهبر معظم انقلاب، در سال‌‌های گذشته همواره با هشدار صریح به مسؤولان کشور اعلام کرده اند
آمریکا و همپیمانانش با ناامید شدن از اقدام نظامی علیه کشورمان، اکنون تنها تمرکز و امید خود برای ضربه زدن به نظام را در «فشار همه‌جانبه» اقتصادی به مردم در جهت ناراضی کردن آنها از حکومت معطوف کرده‌‌‌اند. در واقع باید این مسأله را یادآوری کرد که واشنگتن، در شرایط فعلی تمرکز گسترده‌ای بر جنگ اقتصادی با ایران کرده و دقیقا به همین خاطر است که در سال‌‌های گذشته موضوع به کار‌‌‌گیری اقتصاد مقاومتی و درونگرا توسط رهبر انقلاب بارها گوشزد شده است و البته دولت فعلی هم توجهی به آن نداشته است.
معاونت تروریسم و اطلاعات مالی چگونه کار می‌کند؟
معاونت تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری آمریکا ماه‌هاست بر مقابله با ایران متمرکز شده است. این معاونت سال 2004 به بهانه هماهنگی ابعاد اقتصادی «جنگ با تروریسم» در دولت «جرج بوش» [پسر] تأسیس شد و اکنون تقریبا تمام مسؤولیت امور تحریمی را بر عهده دارد. «سیگال مندلکر» مشاور سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا در دولت ترامپ به ریاست این معاونت منصوب شده و اکنون مسؤول اصلی پیشبرد طرح «فشار اقتصادی حداکثری» به جمهوری اسلامی است. معاونت تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا 4 زیرمجموعه عمده دارد که عبارتند از: دفتر کنترل دارایی‌ها (OFAC)، دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم، شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی و دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم. در این بین، OFAC را می‌توان مهم‌ترین زیرمجموعه و در واقع بازوی اجرایی خزانه‌داری آمریکا در امور تحریمی دانست. این سازمان با شناسایی نهادها و افراد مرتبط با آنچه واشنگتن آنها را «کشورهای سرکش» می‌خواند، آنها را در فهرست‌های تحریمی قرار می‌دهد.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ایران چه کرده است؟
در شرایطی که فقط یک سال از عمر اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام می‌گذشت و البته بحث خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای هم مطرح نشده بود و دولت دموکرات بر سر کار بود، با توجه به سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، هیأت وزیران در جلسه 29/6/94 خود تصویب کرد ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور یعنی اسحاق جهانگیری تشکیل شود و البته وظایفی هم بر عهده دستگاه‌‌های مختلف کشور و وزیران گذاشته شد. با این وجود با گذشت 3 سال از تشکیل این ستاد هنوز دستاورد قابل لمسی مشاهده نشده است. با مراجعه به سایت دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی مشاهده می‌شود تقریبا فواصل زمانی تشکیل جلسات ستاد به ریاست جهانگیری بسیار طولانی و هر چندماه یک‌بار است و در حالی که اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، با همه توان در حال برنامه‌‌ریزی است، در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی ایران تنها مواردی شامل کلی‌گویی مطرح می‌شود که تقریبا «هیچ» نفعی به حال اقتصاد کشور نداشته است.


Page Generated in 0/0156 sec