printlogo


کد خبر: 196020تاریخ: 1397/5/4 00:00
پس از مدت‌ها فشار افکار‌عمومی و کارشناسان،‌روحانی رئیس کل بانک مرکزی را تغییر داد و عملاً شکست سیاست‌های پولی و بانکی دولت خود را پذیرفت
اعتراف به خطای 5 ساله

گروه اقتصادی: ولی‌الله سیف سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های فراوان و موج شدید اعتراضات و انتقادات از بانک مرکزی کنار گذاشته شد و عبدالناصر همتی جای وی را گرفت.
به گزارش «وطن‌امروز»، هر قدر اخراج سیف قابل پیش‌بینی بود، انتخاب همتی برای رئیس‌کلی بانک مرکزی شگفت‌آور بود، چرا که وی به عنوان سفیر ایران در چین انتخاب شده بود و حتی سفری به چین هم داشت اما در آخرین لحظات حکم همتی تغییر کرد و در نهایت وی رئیس‌کل بانک مرکزی شد.گویا همتی در جلسه دیروز هیات دولت رای بالایی برای رئیس کلی آورده و به همین علت روحانی اعتماد قاطع دولت به آقای همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی را به ایشان تبریک گفت.حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، همتی را فردی تحصیلکرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، بانشاط، فعال و دارای روحیه قوی و خوب و دارای توان معرفی کرد. رئیس‌جمهور اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های مالی و پولی، بهبود روابط بانکی با دنیا، توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه و حفظ و مراقبت از ذخایر ارزی را از اولویت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی دانست و همه اعضای دولت را به همکاری با ایشان توصیه کرد. سیف دیروز عملا برکنار شد اما برخی‌ رفتن سیف را استعفا و کناره‌گیری تعبیر کردند، البته شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد با اتمام دوره ریاست سیف بر بانک مرکزی عبدالناصر همتی به جای ایشان انتخاب شده است. این اطلاعیه هم نتوانست این حقیقت را پنهان کند که با توجه به اینکه هنوز چند هفته به پایان دوره ریاست سیف باقی مانده بود اما روحانی نتوانست وی را برکنار نکند.
خداحافظ سیف پرحاشیه
سیف زمانی که ریاست بانک مرکزی را به‌عهده گرفت دلار در دامنه قیمتی 3 هزار تومان بود ولی اکنون قیمت دلار در بازار قاچاق بیش از 3 برابر افزایش یافته است. بازار غیررسمی ارز و بازار طلا روز گذشته رفتاری پرمعنا را به رفتن سیف نشان داد و نرخ انواع ارز و سکه کاهش یافت.
در دوران سیف مهم‌ترین و پرسر و صداترین اقدام بانک مرکزی ساماندهی پرحاشیه موسسات غیرمجاز بود. موسسه میزان، تعاونی ثامن‌الحجج، تعاونی‌های اعتباری فرشتگان، آرمان، فردوسی و... از جمله موسسات مالی بودند که با اقدام قهرآمیز بانک مرکزی مواجه شدند و سپرده‌گذاران آنها نیز سرگردان شدند. اقدامات تیم سیف در بانک مرکزی در راستای توقف فعالیت بازار غیرمتشکل پولی و کوتاه کردن دست کسانی بود که صلاحیت بانکداری نداشتند. این هدف عالی با اشتباهی بزرگ همزمان شد، چرا که ساماندهی، سیاستی ظریف می‌طلبد؛ چیزی که گویا تیم اجرایی سیف با آن بیگانه بود. در دوره قبل از سیف ساماندهی با ادغام آرام تعاونی‌های کوچک در تعاونی‌های بزرگ آغاز شده بود و در نهایت قرار بود این موسسات در بانک‌های بزرگ هضم شوند اما با آغاز مدیریت سیف اتفاقی دیگر افتاد و مدیران وی رسما اعلام کردند فلان تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز هستند تا کلید تجمعات علیه این تصمیم و سرگردانی مردم زده شود. اشتباه بزرگ دیگر سیف اعطای مجوز به موسسه اعتباری کاسپین بود؛ این مجوز به شرط ادغام 8 تعاونی ریز و درشت دیگر داده شده بود. این اشتباه مرگبار قبل از آنکه ادغام 8 تعاونی در موسسه اعتباری کاسپین صورت بگیرد انجام شد تا موج جدید اعتراضات و تجمعات از سوی سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین (فرشتگان، بدرتوس، الزهرا و...) آغاز شود. به دنبال آن سپرده‌گذاران تعاونی‌های باقیمانده بدون مجوز مثل آرمان، وحدت و البرز ایرانیان نیز تجمع کردند تا قوای سه‌گانه برای حل این موضوع کمیته‌ای تشکیل دهند. در نهایت با دخالت رهبری پرداخت وجوه سپرده‌گذاران آغاز شد. با این عملکرد سیف بیش از 30 هزار میلیارد تومان از بیت‌المال علی‌الحساب خارج شد. حاشیه‌های سیف در بانک مرکزی فقط درباره موسسات اعتباری نبود. در دوران وی دلار رکوردهای تاریخی شکست و به دنبال آن نرخ سکه نجومی شد. همچنین سیاست‌های ارزی و سود بانکی که تیم سیف اجرا کردند انتقادات به وضعیت اقتصادی را به اوج خود رساند. روحانی حتی در روزهایی که نرخ دلار به نزدیک 10 هزار تومان رسید نیز در برابر توصیه‌ها برای برکناری سیف مخالفت می‌کرد، چرا که اخراج سیف به معنای پذیرفتن اشتباهات در سیاست‌های اقتصادی تعبیر می‌شد. ضربه نهایی به سیف را سیاست دلار 4200 تومانی زد. در حالی که به نظر می‌رسید سیاست تک‌نرخی کردن ارز یک سیاست دستوری است و سیف مجبور به اجرای این طرح غیرمطالعاتی و علمی است اما باز هم انتقادات به وی بیش از پیش شد. در چند ماه اخیر انتشار اخباری مبنی بر رانت‌های رنگارنگ به واردکنندگانی که از رانت دلار 4200 تومانی استفاده کرده‌اند، انتقادات به سیف و بانک مرکزی را غیرقابل تحمل کرد اما باز هم روحانی تا مرداد ماه صبر کرد تا اخراج سیف، برکناری و پذیرفتن این اشتباهات تعبیر نشود. 25 مرداد 92، ولی‌الله سیف به بانک مرکزی آمد و 4 مرداد 1397 از بانک مرکزی رفت. روحانی تا مرداد صبر کرد اما نتوانست تا 25 مرداد صبر کند، چرا که واقعا فشارها برای برکناری سیف پرحاشیه به اوج خود رسیده بود؛ با این اقدام دولت عملا به اشتباه در سیاست‌های اقتصادی اعتراف کرد و باید دید آیا تغییر و تحولات دیگر در کابینه می‌تواند خسارت‌های اقتصادی را جبران کند یا فقط مهره‌ها تغییر می‌کنند و سیاست همان سیاست است؟
 همتی کیست؟
عبدالناصر همتی، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود اساتید تدریس‌کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران. وی با 61 سال سن، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال 1372 از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرده است. وی که با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود در سال 1359 مسؤول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود و در سال‌های 1359 تا 1373 مدارج ترقی را در سازمان صدا و سیما تا معاونت سیاسی این سازمان طی کرد. وی در دوران دفاع‌مقدس از مسؤولان تبلیغات جنگ بود.
وی از سال 1380 تا کنون به ‌مدت 6 دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی (کمیسیون اقتصادی- سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد- اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را به‌عهده دارد که با رأی مستقیم رؤسای بیمه 10 کشور مهم آسیایی به این سمت انتخاب شده است. عبدالناصر همتی طی 7 سال مدیریت بانک سینا را به‌عهده داشته و موفق شده است مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های مهم بخش خصوصی متحول کند. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپایی شد. همتی از 7 مهر ماه سال 1392 تصدی بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک کشور را عهده‌دار شده بود و بعد از آن به بیمه مرکزی رفت.
 


Page Generated in 0/0089 sec